بارت² لِـ «كيـان فريـدة».

43.9K 1.3K 142
                                    

بارت².
لِـ «كيـان فريـدة».
بقلم منارجمال "شجن".

قعد علي ركبته قصادها ومسك ايدها: تفتكري هو بيحبك كدا؟ تفتكري انه لسه فاكرك أصلا وعايش علي ذكرياتك زيك(زعق) اديني سبب واحد يشفعله عن اللي عمله فيكي وأنا هسكت.

دموعها نزلت وغمضت عيونها وجسمها كله بيتنفض، دخل هشام وروڤانا علي صوت كيان العالي.

هشام: فيه إيه؟.

جريت روڤانا علي أمها وضمتها: مالك يا ماما فيه إيه؟

أصبح كيان غضبه وحقدُه علي والده بيزيد بسبب الكسرة والوجع اللي شايفه في عيون والدته، حاسس بالعجز وهو مش بإيده يعملها حاجة عشان تتحسن بيتمني يسكن الوجع دا بدل منها بيتمني يموت في سبيل انها تكون بخير المهم هي، بيتنفس بصعوبة وغضب مالي قلبه وهو شايفها منهارة، نفخ بضيق وخرج برا اوضتها بعد ما هشام بص ليه وفهم من نظراته انه عايزو يخرج.

روڤانا بدموع وبتمسد علي شعر ورد: ماما اهدي عشان خاطري.

هشام حط إيديه علي كتف روڤانا وبصت ليه: بابا هي ماما مالها.

هشام بهدوء: قومي شوفي أخوكي.

روڤانا بدموع ونفي: هطمن علي ماما الأول.

هشام باهتمام: أنا معاها.

بصت ليه واومأت بتفهم لإنها متأكدة إن ورد مش هتهدي غير مع هشام كعادتها، وقفت وبصت ليها وباستها من راسها وخرجت تجري ورا كيان.

ورد بتبكي وتشهق ومش قادرة تسكت أو تكتفي، قعد جنبها هشام وعيونه للفراغ قصاده وهي علي الكنبة جنبوا ومنهارة وبتتكلم بصعوبة.

ورد: أأ أأ أ أنا آسفة.

هشام غمض عيونه بوجع علي حالها وضعفها وفتح إيديه ليها وهي استخبت في حضنه وضمها لقلبه بحنان

هشام: وبعدين؟.

ورد بضعف وصوت مهزوز: مش عارفه صدقني.

هشام بحب: طب ووعدك ليا نسيتيه؟.

ورد بخفوت: هشام محدش بيحس بيا غيرك، إنت عارف كويس إني حاولت انساه واتخطاه كإنه شخص عدم بس مبقدرش اقاوم وبرجع اضعف من الأول، والنهاردة غير كل مرة بضعف فيها المرة دي أنا حاسة بيه كإنه موجوع ضعف وجعي بكتير.

هشام ابتسم وبيمسد علي شعرها بخفة: حاسس بيكِ بس دا مش معناه إنك تنهاري كدا.

بعدت عنه بهدوء ومسحت دموعها بكف ايديها زي الأطفال ببراءة وبصت ليه: مانا مقدرتش يا هشام كنت مصدقت إن كيان مش هنا وفي شغله ومش هيشوفني كنت ناوية أنهار فعلًا بسبب الكبت اللي جوايا دا وهو بعيد عني عشان ميشوفنيش قدامه بالشكل دا بس هو كالعادة بيجي في الوقت الغلط وكإنه بيحس بيا.

هشام بهدوء وابتسامة جذابة: عشان دا إبنك يا ورد، أو بالاصح بيعوضك عن غياب حبيبك عنك ولازم يكون جمبك.

كيان فريدة (الجزء الثالث من روح الزين)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن