Kisah ini terjadi beberapa tahun yang lepas, sewaktu rakyat masih bebas ke sana ke sini, ke sana ke sini.
Saya tinggal di KL. Selang beberapa bulan sekali saya akan pulang ke kampung dalam beberapa hari untuk melepaskan kerinduan pada orang tua dan ahli keluarga sambil menghilangkan stress dan lari dari hiruk pikuk suasana bandar. Tak sangka pula kali ini di kampung saya akan dapat satu pengalaman yang sebelum ini hanya biasa didengar atau dibaca sahaja….
Hari itu, kakak saya, Kak Mah mengajak saya pergi ke rumah kawannya, Kak Eja yang terletak lebih kurang hanya 3km dari rumah kami. Kata Kak Mah ada sesuatu yang Kak Eja ingin tanyakan dan minta tolong kepada saya. Kami pergi pada waktu malam selepas waktu isyak. Rumah Kak Eja tak jauh dari jalan besar, tapi lorong yang menghala ke rumahnya agak gelap tanpa lampu jalan.
Ketibaan kami disambut oleh Kak Eja dan suaminya. Saya pernah jumpa Kak Eja dulu pun waktu saya masih bersekolah, sebab rumah kedua orang tuanya berhampiran dengan rumah orang tua saya, jadi banyak jugalah yang kami bualkan. Sambil minum, kami berbual dan bertanya khabar. Setelah beberapa ketika, Kak Eja membuka bicara tentang tujuannya ingin berjumpa dengan saya.
“Sebenarnya macam ni Zul. Akak ada satu masalah. Duit akak dan suami akak selalu hilang.”
Kak Eja berhenti sejenak sebelum menyambung.
“Perkara ni dah berlarutan sejak 4 tahun yang lepas. Pada mulanya akak ingat mungkin tersalah letak ke atau ada anak-anak terambil ke, tapi masalahnya, duit yang akak simpan dalam laci almari pun boleh hilang, sedangkan akak je yang ada anak kuncinya. Satu lagi, kadang-kadang ia berlaku sekelip mata je, macam satu hari tu, akak baru keluarkan duit dari bank, lepas tu akak terus balik ke rumah, masa tu memang takde orang, anak-anak masih kat sekolah, suami pun masih kat tempat kerja. Sampai je kat rumah, akak duduk kat kusyen ni, beg duit akak letak atas meja kopi ni. Kemudian akak pergi ke tandas, bila keluar tandas, akak tengok duit dalam beg dah takde. Mustahil la orang ambil, sebab takde siapa pun balik masa tu, pintu pun masih tertutup dan berkunci,” panjang lebar Kak Eja bercerita.
Memang pelik cara duitnya hilang.
“Akak syak semua ni toyol punya kerja. Akak dah ikhtiar macam-macam. Hingga sekarang akak dah panggil 3 orang ustaz untuk tengokkan masalah akak, tapi masih sama juga. Kalau berhenti pun sekejap je, lepas tu jadi balik. Ada yang suruh bakar paku di laman rumah untuk halau toyol-toyol tu, pun takde apa-apa kesan. Yang terbaru akak minta tolong Abang Mat yang tinggal seberang jalan sana. Abang Mat ada la sikit-sikit ilmu merawat, tapi Abang Mat pulak dia kacau. Dia sembunyikan cermin mata Abang Mat. Tapi bila Abang Mat dah surrender dan tak sanggup teruskan ikhtiarnya, tiba-tiba cermin matanya dapat balik, elok je terletak atas meja dalam bilik tidur Abang Mat,” tersengih-sengih Kak Eja bila cerita pasal Abang Mat. Saya pun tumpang tersengih sama. Sekarang ni nak beli cermin mata yang elok bukannya murah. Kesian Abang Mat.
“Pernah satu hari, anak akak nampak macam budak kecik dalam bilik, tinggi dalam 2 kaki, tubuhnya kehijauan. Anak akak nampak sekejap je sebab makhluk macam budak kecik tu hilang macam tu je.”
“Kalau begitu, memang toyol punya kerja la kot. Pelik sangat cara duit tu hilang. Lagipun anak akak yang nampak sendiri toyol tu,” saya pula mengulas.
“Jadi itulah tujuan akak nak jumpa Zul ni, sebab Kak Mah cakap Zul ada juga merawat orang, jadi alang-alang Zul dah ada kat kampung ni, mungkin Zul boleh tolong tengok-tengokkan sekali masalah akak dengan si budak toyol ni. Sekarang ni kalau akak keluarkan duit dari bank pun hanya cukup untuk belanja harian, tak berani nak keluarkan lebih.”
“Saya ni takde la merawat orang jugak kak, setakat tolong sikit-sikit sedara mara dan kawan-kawan boleh la kak. InsyaAllah saya cuba ikhtiarkan.”
YOU ARE READING
Koleksi Fiksyen Shasha
HorrorYou locked your doors and windows to prevent me from entering. Too bad i'm already inside. Peminat fiksyen shasha ? Tempat yang betul 😆😁 Hati hati nanti tak dapat tidur malam kekekekekeke Seram tak seram bacalah dulu MUAHAHAHAAHAHA Credit to some...