“Hana, Damia… boleh tak aku nak main kat rumah ang?”. Aku bertanya dengan muka merah menahan perasaan malu.
“Kenapa pula? Pergilah main dengan Adilla, dia kan kawan baik ang.” Hana menyindir.
“Ishh.. tak baik lah ang ni Hana, kesian Aishah. Boleh ang main dengan kami tapi syaratnya jangan pernah cuba nak bawa Adilla, kalau tak, sampai bila-bila pun kami tak nak kawan dengan ang.” Damia memberi amaran sambil tangannya menghulurkan salam.
Aku sambut salam Damia dengan senyuman, laju kepalaku mengangguk tanda bersetuju dengan syarat Damia. Hana turut bersalam denganku, merajuknya tidak lama. Hana sebenarnya kecil hati dengan aku sebab sanggup memilih membela Adilla berbanding dia dan Damia beberapa hari lepas. Itu sebab mula-mula dia tak nak berkawan dan bercakap denganku.
“Termasuk hari ni, dah tiga hari Adilla tak datang sekolah. Ang tak rasa pelik ke?”. Hana bertanya kepadaku.
“Entah… tiga hari lepas aku dan Adilla berjanji nak jumpa kawan-kawan dia tapi tunggu punya lama Adilla tak datang pun.” Aku bercerita, hatiku masih sebal dengan kelakuan Adilla. Bagiku, kalau tak sudi berkawan, cakap sahaja terus terang denganku, tak ada lah aku terpacak tunggu dia sampai pukul 5.30 petang pada hari itu.
“Semalam aku ada nampak Adilla masuk kawasan taman permainan terbiar kat kampung kita ni. Aku tengah naik motor dengan kakak aku waktu tu tapi tiba-tiba Adilla hilang macam tu je.” Hana mula bercerita.
“Ishh.. betul ke ang ni? tak kan lah Adilla boleh hilang macam tu je.” Damia menentang.
“Betul, aku tak tipu. Kakak aku pun nampak Adilla masuk kawasan taman permainan terbiar tu dan tiba-tiba hilang.” Hana membulatkan matanya tanda dia bersungguh bercerita.
“Kak aku kata kawasan taman permainan tu ada hantu. Eee~ kenapa Adilla tu pergi situ seorang diri?”. Hana menyoal dalam nada ketakutan.
“Dulu pun aku pernah nampak Adilla masuk kat kawasan tu. Dia keluar dari semak seberang jalan tu lepas tu pergi ke kawasan permainan terbiar.” Aku bercerita mengenai kejadian yang aku nampak beberapa hari sebelum itu.
“Aku rasa Adilla tu saja tak nak mai sekolah.” Hana serkap jarang.
“Haah.. dia memang selalu tak datang sekolah pun. Dia pun selalu lari dari rumah lepas tu datang ke rumah penduduk kampung, minta tolong.” Damia berkata sambil menghulurkan kerepok Mimi kepadaku.
“Haah, Mak aku kata ayah Adilla selalu rogol dia tu pasai dia duk lari dari rumah. Orang kampung tak berani nak tolong sebab ayah dia suka serang rumah penduduk kampung yang tolong Adilla.” Hana pula menyampuk.
“Oh! Rogol tu apa?.” Aku bertanya kehairanan. Damia menjongketkan bahunya tanda tidak tahu.
“Entah, aku pun tak tahu. Yang aku tahu mak aku kata rogol tu benda jahat sangat. Paling jahat.” Hana mengulas.
“Ooo..” Aku dan Damia berkata serentak.
“Aishah! Cikgu Huda panggil ang suruh pi pejabat guru sekarang.” Farid, ketua kelas aku menjerit dari jauh.
“Okay!.” Aku membalas.
***************************
“Cikgu dapat tahu, kamu seorang saja yang sudi berkawan dengan Adilla. Betul ke?”. Cikgu Huda bertanya lembut.
“Ya cikgu, Adilla kawan saya.” Aku berkata dengan nada perlahan.
“Kalau macam tu, kamu tahu kenapa Adilla dah tak datang ke sekolah selama tiga hari?”. Cikgu Huda bertanya lagi. Aku pantas menggeleng kepala.
YOU ARE READING
Koleksi Fiksyen Shasha
HorrorYou locked your doors and windows to prevent me from entering. Too bad i'm already inside. Peminat fiksyen shasha ? Tempat yang betul 😆😁 Hati hati nanti tak dapat tidur malam kekekekekeke Seram tak seram bacalah dulu MUAHAHAHAAHAHA Credit to some...