“Ehh! Hana mana? Selalunya dia sampai dulu rumah ang lagipun rumah dia lagi dekat dengan rumah ang daripada rumah aku. Kenapa dia tak sampai lagi?.” Aku bertanya kepada Damia sebaik sahaja sampai di rumahnya.
“Itulah, aku ingatkan tadi Hana yang sampai rupa-rupanya ang. Masa ang nak mai tadi ang tak jumpa Hana ke?”. Damia menyoal.
“Kalau aku jumpa tak ada lah aku bertanya kat ang. Ang ni pun.” Aku mencebik.
“Ya tak ya juga.” Damia menyengih.
“Sekejap lagi sampailah tu. Hari ni kita main masak-masak la. Ang pi kutip bunga kat tepi tu. Ambil yang cantik-cantik tau.” Damia mengarah, aku mengangguk dan terus pergi mengutip bunga dipasu bunga milik Mak Damia.
“Damia~ Aishah…. Aishah~ Damia…” Dari kejauhan kelihatan Hana berlari-lari sambil menjerit memanggil nama aku dan Damia. Aku dan Damia berpandangan sesama sendiri dengan pandangan kehairanan dan beralih memandang ke arah Hana.
“Kenapa wei? Ang nampak hantu ke? Mana? Mana?.” Damia bertanya sambil melihat ke arah belakang Hana.
“Tak wei, bukan hantu tapi Adilla. Aku jumpa Adilla, dia tengah tunggu kita kat taman permainan terbiar tu. Aku janji nak bawa ang dengan Aishah untuk jumpa dia. Jom kita pergi.” Hana berkata dengan nafas tercungap-cungap, barangkali penat berlari ke rumah Damia.
“Ishh tak nak lah aku. Kenapa ang lalu kat kawasan tu?”. Damia bertanya kehairanan. Rumah Hana dan Damia berada selepas kawasan taman permainan terbiar itu, jadi agak pelik kenapa Hana melalui kawasan itu.
“Aku risau Aishah takut nak lalu kawasan taman permainan tu jadi aku fikir nak pergi rumah Aishah dan jalan sama-sama datang rumah ang.” Hana menjelaskan situasinya.
“Masa aku pergi tu aku tak nampak Adilla pun kat situ, aku pergi rumah Aishah tapi Mama ang kata ang dah pergi rumah Damia jadi aku cadang terus nak mai sini lah tapi tiba-tiba aku nampak Adilla kat kawasan permainan terbiar tu, dia lambai-lambai kat aku. Muka dia sedih sangat, dia kata dia rindu kita semua walaupun ramai yang tak nak kawan dengan dia tapi dia tetap sayang kita semua.” Hana menyambung ceritanya. Aku dan Damia tekun mendengar.
“Jadi aku janji nak bawa ang dan Aishah jumpa dia. Dia kata dia tunggu kita bertiga kat situ. Jomlah kita pi sana nanti kesian pula Adilla menunggu lama kat situ.” Hana memujuk.
“Mama aku tak bagi lah pergi dekat taman permainan tu nanti kena sorok dengan hantu. Aku takut lah.” Wajah Damia ketakutan.
“Adilla tu macam mana pun kawan kita tau, dulu kita selalu pinggirkan dia, sekarang kita patut berkawan dengan dia.” Aku cuba pula memujuk Damia.
“Betul, aku rasa berdosa sebab selalu tak nak kawan dengan Adilla. Dah lah mak dan ayah dia jahat, kita pun jahat juga pada dia. Kesian dia, tak ada kawan sampai kawan dengan hantu.”Hana menyokong kata-kata aku.
“Baiklah, kita pergi jumpa Adilla. Kita ajak dia berkawan dengan kita.” Damia bersuara dengan nada riang.
“Jom, kita pergi sekarang.” Aku berkata dengan bersemangat.
Ya, aku lah yang paling bersemangat, terbayang dapat bertemu kembali dengan Adilla. Terasa seperti sudah bertahun aku tidak bertemu Adilla.
***************************
“Mana Adilla? Ang kata dia tunggu kat sini.” Damia menyoal sambil matanya melilau mencari kelibat Adilla.
“Eh! Betul, Adilla kata dia nak tunggu kita kat sini. Mungkin dia penat berdiri lepas tu dia pergi duduk kat mana-mana tak?”. Hana menggaru kepalanya yang tidak gatal.
YOU ARE READING
Koleksi Fiksyen Shasha
HorrorYou locked your doors and windows to prevent me from entering. Too bad i'm already inside. Peminat fiksyen shasha ? Tempat yang betul 😆😁 Hati hati nanti tak dapat tidur malam kekekekekeke Seram tak seram bacalah dulu MUAHAHAHAAHAHA Credit to some...