Salam admin dan pembaca semua. Sudah lama saya tak berkarya. Harap dapat kepuasan dari pembaca. maaf kalau ada cacat cela.
Sudah lama Meor asyik memerhatikan Hayati. Gadis bertudung biru yang telah berjaya membuatkan jantung Meor berdebar-debar. Tertarik Meor dengan senyuman Hayati bila berbual dengan rakan-rakan. Terdetik di hatinya ingin berkenalan dengan Hayati tapi dia terpaksa memendam perasaannya bila melihat ada kumbang lain yang menghampiri Hayati….“ Mungkin Hayati sudah mempunyai kenalan tapi kenapa kenalannya datang berbual hanya sekejap saja. Esok aku akan cuba berterus terang dengan Hayati. Tolak atau terima itu cerita lain ” Bisik hati kecil Meor. Seusai solat, Meor kerap berdoa moga Allah permudahkan urusannya. Jika berjaya, ingin sekali Meor menjadikan Hayati sebagai isterinya. Meor semakin resah bila memikirkan adakah Hayati akan menerima perkenalan darinya.
“ Ya Allah. Moga Hayati menerima perkenalanku ini.” Meor sempat lagi berdoa sebelum matanya terlelap.Pagi itu Meor mengenakan pakaian yang cukup kemas. Berkemeja lengan pendek dan seluar slack. Dia memandu ke tempat bertugas. Sepanjang dia bertugas, kadang-kadang matanya asyik melirik ke arah Hayati. Hayati pula dapat merasai seperti Meor sedang memerhatikannya. Hanya senyuman manis di lemparkan kepada Meor.
“ Ya Allah. Hayati senyum dekat aku.” Gembira Meor seorang diri bila Hayati senyum kepadanya. Tak sabar Meor menanti waktu rehat dan ingin berterus terang dengan Hayati. Waktu rehat tiba, Meor melihat Hayati keseorangan sedang menikmati makanan. Ini peluangnya.“ Assalamualaikum Hayati. Boleh saya duduk sini.” Meor memberi salam
“ Waalaikumussalam. Duduk la. Bangku ni tak ada nama pun.” Gurau Hayati. Manis sungguh senyumannya. Meor terpukau.
“ Awak ni kenapa Meor. Tercegat pandang Yati. Wajah Yati ni pelik ke.” Tanya Hayati bergurau
“ Tak…tak. Senyuman Yati buat saya terpukau.” Gurau Meor. Ketawa Hayati
“ Yeke ni. Entah-entah awak nak mengurat Yati kut.” Gurau Hayati seperti memberi bayangan kepada Meor.“ Yati. Sebenarnya Saya suka Yati dan nak berkenalan dengan Yati. Itupun kalau tidak keberatan.” Suara Meor terputus-putus. Ketawa Hayati.
“ Kenapa ni Meor. Sampai berpeluh awak nak mengatur ayat.” Tersengih Meor. Malu juga dia terhadap Hayati.
“ Sebenarnya Yati tak berkawan dengan sesiapa pun. Siapa lah yang hendakkan gadis hodoh ni kan.” Gurau Hayati.
“ Saya suka Yati dan ingin berkawan dengan Yati. Saya janji akan jaga Yati.” Terdiam Hayati mendengar kata-kata Meor yang serius.“ Meor. Boleh tak jangan berjanji jika kita tak dapat tunaikan segala janji-janji yang di buat.” Kata Hayati. Serius wajahnya. Meor terdiam. Adakah Hayati menolak persahabatannya.
“ Baiklah. Yati terima perkenalan kita.” Gembira Meor bila Hayati menerima perkenalan darinya. Terasa ingin saja Meor menjerit gembira. Gadis yang dia idamkan kini telah menerima perkenalan darinya.
“ Ya Allah. Kau permudahkan segala urusanku. Aku ingin jadikan Hayati isteriku. Aku ingin menjaganya” Itulah doa Meor sepanjang perkenalan mereka. Meor begitu menjaga adap pergaulan. Mereka tidak pernah keluar berjalan berduaan. Mereka hanya bertemu ketika waktu makan tengahari dan selebihnya mereka hanyalah berbalas mesej. Biarlah mereka dikatakan kolot janji adap pergaulan di pelihara.“ Bawalah Yati keluar jalan-jalan. Ni setiap hari berjumpa di cafe saja. Tak romantik la.” Usik rakan-rakan Meor. Meor dan Hayati hanya tersenyum mendengar gurauan rakan-rakan. Mereka tidak pernah mengambil hati dengan gurauan tersebut.
“ Ti…Abang ingat nak bawa rombongan ibu dan ayah abang untuk pinang Ti. Abang nak jaga Ti dan abang tak akan tinggalkan Ti.” Gembira Hayati menerima kata-kata dari Meor. Inilah saatnya yang di nanti Hayati. Tiba waktunya rombongan perminangan datang membawa hajat dari Meor. Meor ingin menjadikan Hayati teman hidupnya. Hayati begitu gembira bila ibubapanya menerima perminangan dari pihak Meor. Bermula saat itu persiapan untuk majlis perkahwinan di adakan.Bunyi pukulan kompang begitu riuh memecah keriuhan di rumah kenduri. DJ mengumumkan ketibaan pengantin lalu memutarkan lagu dari Saloma.
Selamat pengantin baru
Selamat berbahgia
Selamat ke anak cucu
Selamat sejahtera
Meor dan Hayati berjalan berpegangan tangan. Terukir senyuman di kedua-dua wajah mereka. Kelihatan mereka begitu anggun bagai pinang di belah dua. Usik mengusik dari sahabat handai membuat majlis bertambah meriah.Sesekali Meor menjeling kearah Hayati.
“ Ti. Abang akan jaga Ti. Abang tak akan meninggalkan Ti.” Hayati tersenyum mendengar bisikan Meor.
“ Ti juga tidak akan meninggalkan abang.” Berjalan sambil membisikkan kata-kata kepada Meor.
YOU ARE READING
Koleksi Fiksyen Shasha
HorrorYou locked your doors and windows to prevent me from entering. Too bad i'm already inside. Peminat fiksyen shasha ? Tempat yang betul 😆😁 Hati hati nanti tak dapat tidur malam kekekekekeke Seram tak seram bacalah dulu MUAHAHAHAAHAHA Credit to some...