Kawan Atau Lawan (II)

227 16 6
                                    

Assalamualaikum wbt pembaca FS. Thanks admin sudi terbitkan cerita aku. Aku Naz, 27. Ini sambungan kisah ‘Kawan atau Lawan?’. Aku jamin kali ni aku taip sampai habis. Bukan main kome hentam teman ye, naik seriau bulu rome teman.

Tajuk :- Kawan atau Lawan (II)
Pencerita :- Aina
Lokasi :- Perak

Aina beritahu aku yang mula-mula uminya kerap juga pergi berubat tapi sembuhnya seketika, selepas itu jadi sakit makin bertambah dan makin teruk. Gangguan lain juga kerap terjadi namun mereka sekeluarga tidak endahkan cuma kesian pada uminya lah menanggung sakit setiap kali datang h**d. Bertahun berlalu, kakak sulung dan nombor tiga sudah bekerja di Kuala Lumpur manakala abang nombor dua kerja di Ipoh, Aina pula baru habis diploma di universiti tempatan dan adiknya bakal menduduki SPM dan menetap di asrama.

Mula-mula Aina bercadang mahu cari kerja part time sementara tunggu hari konvo tapi uminya menyuruh dia menemani uminya sampai hari konvo dan sampai hari perkahwinan kakaknya yang nombor tiga. Jadi, Aina ambil alih perniagaan kerepek pedas uminya daripada tidur dan makan sahaja. Disinilah bermulanya segalanya, apabila kakaknya, Kak Dila mahu berkahwin. Gangguan yang biasa bertukar jadi kasar.

Gangguan 1

Aina :- Eh! Umi kata malam ni ada bacaan yassin kat sekolah. Tak jadi ke nak buat bacaan yassin tu?

Makcik Siti :- Aku lapar! Aku lapar! Aku lapar!

Aina berasa pelik, uminya tidak pernah membahasakan dirinya sebagai ‘aku’ selalunya bahasa yang digunakan adalah ‘umi’ dan muka uminya juga pucat.

Aina :- Acik ada masak kat atas meja tu tapi sikit je la sebab umi yang pesan jangan masak nanti umi bawa balik makanan.

Makcik Siti :- Aku lapar! Aku laparrr…

Makcik siti terus menuju ke arah tong sampah didapur dan diselongkarnya tong sampah itu. Aina tahu ada sesuatu yang tak kena, segera dia berlari ke dalam bilik dan menguncikan pintu. Telefon dicapai, nombor telefon uminya di dail. Aina terdengar bunyi pintu peti ais dibuka dan bunyi seperti sesuatu sedang diratah. Bunyi itu kuat kedengaran, tidak mungkin tulang.

Aina :- Umi kat mana? Umi balik cepat dan bawa lah sesiapa pun yang pandai berubat. Ada benda kacau acik. Dia ada kat dapur.

Suara Aina terketar-ketar. Butir bicaranya pun hampir tidak kedengaran. Tiba-tiba lampu terpadam, Aina sudah hampir rasa mahu menangis. Bunyi ratahan yang awalnya didengari dari arah dapur bertukar perlahan-lahan didengari seperti berada disebelahnya. Seperti betul-betul benda itu sedang meratah ditelinganya. Aina pejamkan mata serapat yang boleh. Apa pun yang terjadi, dia tidak akan buka mata sampailah dia tertidur dan pintu biliknya ditendang dari luar oleh Ustaz Amri, kawan umi. Bila dilihat didapur, tong sampah elok sahaja ditempatnya, tiada yang terusik.

Gangguan 2

Kalau dulu, ketika Aina membuat kerepek pedas pada waktu malam, dia hanya mendengar bunyi seperti seseorang sedang mengheret cangkul diatas simen ditepi rumah padahal dirumahnya tiada cangkul tetapi sekarang dia mendengar bunyi heretan cangkul mengelilingi rumah dan setibanya di pintu utama rumah akan terdengar seperti bunyi orang berborak rancak dan kuat. Kadang-kadang pintu rumah dipulas dan digoncang kasar. Nasib pintu rumahnya terdapat lima kunci, dua diatas, satu di tengah dan dua dibawah. Kalau tidak, mesti sudah redah terbuka pintu rumahnya.

Rumah kampung arwah ayahnya dikelilingi dengan pokok kekabu, pokok kelapa, pokok pisang, pokok ciku, pokok nangka, pokok limau dan pokok jambu. Kalau haiwan, boleh dijadikan zoo juga lah. Segala kera, lembu, kambing, biawak, ular, ayam, itik, kuda semua ada silap hari bulan, kalau Pak Belang bina pondok disemak belakang rumahnya pun boleh. Rumahnya dikelilingi dengan hutan dan memang jauh sangat dari rumah jiran yang lain.

Koleksi Fiksyen ShashaWhere stories live. Discover now