Bab 15💔

2.5K 276 55
                                    

“NASH…”  Pintu  bilik  itu  dikuaknya  dengan  perlahan  -  lahan.  Tampaknya,  anak  lelakiya  itu  menyembamkan  wajah  pada  lutut  sambil  tersandar  pada  penjuru  bilik. 

Puan  Nureen  mengukirkan  senyuman  hambar.

“Nash…”

Dia  memanjat  katil  lalu  Puan  Nureen  melabuhkan  punggung  bersebelahan  Nash.  Rambut  Nash  diusapnya  dengan  cukup  lembut.

“Nash…”

“Nissa  dah  tak  ada.  Nash  dah  gagal  sebagai  seorang  abang.  Nash  tak  boleh  nak  tolong  dia  sembuh  dari  kanser  o-otak  tu…”  Nash  menatap  seraut  wajah  ibunya  yang  merenung  risau  wajahnya.

“Nash  teruk…”  Nash  menggogoi  sayu.

“Taklah…”

“Na-Nash  tak  dapat  tunaikan  permintaan  ayah  untuk  jagakan  Nissa.  Na-Nash  tak  boleh  diharap.  Ayah  mesti  kecewa”. 

“Nash.  Ibu  nampak  usaha  Nash.  Nash  dah  berusaha  semampu  Nash  untuk  selamatkan  Nissa.  Tapi,  Nash  tak  mampu  macam  mana  lagi  Nash  nak  buat  kan?  Itu  ketentuan  Allah,  sayang.  Ibu  redha.  Nash  pun  kena  redha”.  Pujuk  Puan  Nureen  dengan  lembut.

Nash  memeluk  tubuh  ibunya.

Tangisan  dihamburkan  semahunya.

Perit  baginya  apabila  dia  menjadi  doktor  yang  membedah  adik  sendiri  tetapi  dia  yang  tak  mampu  menyelamatkan  adiknya.  Kini,  dia  telah  kehilangan  satu  -  satunya  adik  perempuan  yang  dia  sangat  sayangi  untuk  selama  -  lamanya.

“Nash  rindu  Nissa…”  Adu  Nash  lagi.

Berita  yang  berat  untuk  dia  tambahan  lagi  apabila  terpaksa  menghadap  pergaduhan  dengan  Luna.

Hatinya  menjadi  semakin  berat  apabila  Luna  memutuskan  hubungan  dengannya.

Entah  apa  yang  mahu  terjadi  pada  dirinya?  Dua  gadis  kesayangannya  mulai  pergi  menjauh  darinya.  Nissa  telah  pun  kembali  menghadap  Ilahi  sementara  Luna  pula  telah  menjadi  isteri  orang  lain.

“Nash…”

“Sakit  bila  kehilangan,  ibu.  Nash  dah  hilang  Nissa.  Nash  hilang  Luna   juga.  Na-Nash  memang  tak  layak  bahagia  ke,  ibu?”  Soal  Nash  dengan  sayu.

“Ujian,  Nash.  Ibu  pasti  semuanya  ada  kemanisan  untuk  Nash.  Jangan  pandang  betapa  sakit  rasanya.  Nash  kena  ingat  betapa  manis  nikmatnya  setelah  Nash  bersabar  menghadapi  kedukaan”.  Pujuk  Puan  Nureen  dengan  lembut.

Air  mata  menitis.

Puan  Nureen  mengusap  lembut  rambut  Nash.

Tiba  -  tiba  saja  bunyi  loceng  rumah  mereka  bergema  membuatkan  Puan  Nureen  lekas  bangkit  untuk  membuka  pintu  utama. 

Nash  membetulkan  duduknya  lalu  air  matanya  diseka.

“Abang  Nash  simpankan  semua  barang  Nissa  ya?  Jangan  bagi  siapa  -  siapa  pun  guna  kecuali  perempuan  tu  perempuan  yang  Abang  Nash  hargai”.

“Kenapa  tiba  -  tiba?”

“Entahlah.  Nissa  rasa  tak  sabar  nak  jumpa  ayah”.

NASH: Hero Si Sweet DevilishWhere stories live. Discover now