Bab 33💔

3K 333 120
                                    

HARI  berganti  hari.  Bulan  berganti  bulan.  Mujur  aje  tahun  masih  belum  berganti  tapi,  ini  dah  cukup  lama  Rizq  biarkan  aku  di  rumah  sendirian. 

Apa  aje  faedah  aku  sebagai  seorang  isteri  jika  aku  hanya  terkurung  di  dalam  rumah  dengan  terikat  gelaran  isteri  Rizq?  Semua  perkara  ini  sangat  -  sangat  tak  guna  tahu  tak? 

Penat  aje  aku  praktik  hendak  menjadi  isteri  terbaik.

Tapi,  apa  yang  aku  buat  kalau  dua  bulan  Rizq  mengabaikan  aku?  Laureen  tak  bagi  dia  balik?

What  the  hell?

Adakah  dia  lupa  perkataan  ‘adil’  ketika  berpoligami?  Jika  dia  tak  pandai  nak  adil  lebih  baik  aje  dia  ceraikan  aku  supaya  aku  boleh  hidup  dengan  lebih  tenang  dari  gangguan  orang.

Pintu  rumah  dikuak.

Panjang  umur  dia.

Rizq  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah  lalu  dia  merebahkan  tubuh  di  atas  sofa.  Aku  memerhatikan  wajahnya  dengan  pandangan  tajam.  Baru  aje  balik  dia  terus  duduk  atas  sofa?  Dia  lupa  aku  ini  isteri  dia  ke?

“Kenapa  pandang  abang  macam  itu,  Luna?  Cuba  tanya  abang  nak  minum  air  apa.  Datang  urut  bahu  abang.  Tak  pun  manjakan  abang.  Ini  tak,  abang  balik  aje  Luna  dah  buat  muka.  Lebih  baik  abang  duduk  rumah  Laureen  aje.  Dia  lagi  pandai  menjaga  abang  berbanding  Luna”. 

Aku  mengetap  bibir.

Sumpah,  aku   tak  tipu  ini  sangat  menyakitkan.

“Abang  nak  Luna   layan  abang  macam  itu  tapi  kenapa  abang  dah  abaikan  Luna  dua  bulan?  Abang  tak  adil  dengan  Luna!”  Aku  membentak  keras.

“Abang  baru  je  kahwin  dengan  Laureen  kan?  Adil  abang  berbulan  madu  dengan  dia  dulu.  Lagipun,  Laureen  takut  nak  dibiarkan  sendirian.  Luna  tak  apa  sebab  Luna  tu  dah  biasa”.  Ujar  Rizq  bersahaja.

Aku  menahan  rasa.

“Berapa  lama  abang  nak  duduk  di  rumah?”  Soalku  padanya.

“Abang  baru  aje  balik.  Takkan  dah  kena  halau?”  Soal  Rizq  semula.

“Luna  bukan  nak  halau.  Luna  nak  tahu  aje  manalah  tahu  isteri  kesayangan  abang  tu  tak  bagi  abang  tinggal  lama  -  lama  dengan  Luna.  Abang  pun  bukan  pandai  adil.  Biar  nanti  di  padang  masyar  abang  jalan  dengan  bahu  senget  sebab  abang  tak  adil”.  Ujarku  berbaur  perlian.

“Luna  ni  kenapa?  Suka  sangat  cari  gaduh  dengan  abang?  Luna  tak  suka  abang  balik  Luna  cakap  saja!”

“Abang  yang  tak  nak  jumpa  Luna!”

“Luna  ni  langsung  tak  sama  macam  Laureen!  Luna  tak  pandai  nak  layan  abang  langsung.  Luna  tak  manja.  Luna  tak  prihatin  dan  Luna  langsung  tak  pandai  menggoda.  Apa  yang  Luna  tahu  marah  dan  marah!  Luna  ingat  Luna  seorang  aje  ada  hati?  Kalau  Luna  buat  perangai  macam  ini  siapa  aje  yang  nak  bertahan  dengan  perangai  Luna?!  Abang  pun  tak  sangguplah.  Patutlah  walid  lagi  sayang  Laureen  berbanding  Luna!”  Jerkah  Rizq.

Aku  mengetap  bibir.

Telefon  bimbit  Rizq  berdering.

Dia  memandangku  tajam  lantas  dia  menjawab  panggilan  itu. 

NASH: Hero Si Sweet DevilishWhere stories live. Discover now