Bab 18💔

2.1K 265 29
                                    

RIZQ  temani  kami  berdua  tetapi  dia  hanya  duduk  berehat  di  atas  bangku  sementara  aku  dan  Farhan  duduk  di  atas  buaian  yang  terletak  tidak  jauh  dari  kedudukan  Rizq.

“Kenapa  dia  ikut  kau?”  Soal  Farhan  tak  puas  hati.

“Dia  kan  suami  aku.  Dia  mesti  risau  setiap  apa  yang  aku  buat”.  Balasku  dengan  tenang.

“Tapi,  aku  tak  suka  dia  jadi  suami  kau.  Kenapa  kau  tak  tunggu  abang  aku  aje,  Luna?”  Soal  Farhan  tak  puas  hati.

“Walid  aku  suka  dia.  Walid  tak  kenal  pun  siapa  Nash.  Tengok  ajelah  dia  siap  halau  kau  lagi.  Aku  tak  sanggup  bila  tengok  walid  halau  Nash  pula.  Aku…”

“Kau  masih  sayangkan  Abang  Nash  kan?”

Aku  mengangguk.

Farhan  mengukirkan  senyuman  lega.

“Tapi,  aku  kena  belajar  untuk  melupakan  dia  sebab  aku  dah  jadi  isteri  Rizq.  Nash  sekarang  ni  dah  menjadi  sejarah  aku.  Rizq  pula  masa  depan  aku”.  Tukasku  sambil  memandang  Farhan  yang  sudah  tidak  puas  hati.

“Kau  tak  faham  situasi  Abang  Nash.  Ada  sebab  dia  terpaksa  mungkir  janji…”

“Apa  sebabnya?”  Soalku  semula.

“Aku  nak  sangat  beritahu  kau.  Abang  Nash  tak  bagi  aku  beritahu  sebab  dia  nak  beritahu  kau  sendiri.  Kau  nak  tahu  tak?  Abang  Nash  memang  betul  -  betul  terseksa  masa  dia  tahu  kau  dah  jadi  isteri  Rizq.  Banyak  dugaan  dia  membuatkan  aku  betul  -  betul  kesian  dengan  Abang  Nash…”  Gumam  Farhan.

Aku  serba  salah  apabila  mendengar  bicara  Farhan.

Gayanya  seolah  -  olah  aku  telah  meninggalkan  Nash  dalam  keadaan  sukar  sedangkan  aku  sibuk  mengejar  kesenangan.

Bukan  begitu.

“Aku  nak  kasih  sayang  walid  aku  aje.  Aku  minta  maaf  jika  pilihan  aku  ni  membuatkan  kau  beranggapan  yang  aku  dah  mengkhianati  abang  kau.  Aku  betul  -  betul  cintakan  dia,  Farhan.  Tapi  jodoh  aku  dah  tertulis  dengan  Rizq”.  Kataku  dengan  perlahan.

Farhan  menghela  nafas  resah.

“Luna…”  Suara  Rizq  membuatkan  aku  dan  Farhan  mengangkat  wajah  memandang  Rizq  yang  sedang  berdiri  dihadapanku  bersama  -  sama  seorang  kawan  lelakinya.

“Ini  kawan  abang.  Helmi.  Helmi,  ini  adik  aku.  Luna”.  Katanya  dengan  senyuman.

Farhan  hendak  menempelak  Rizq  tetapi  aku  menahan  tangannya  supaya  dia  tidak  terus  bangkit.  Mengenali  Farhan  bertahun  -  tahun  lamanya  membuatkan  aku  sudah  hafal  setiap  tindak  -  tanduknya.

“Hai,  Luna”.  Sapa  Helmi  bersama  -  sama  senyuman  manis.

Aku  mengukirkan  senyuman  nipis.

“Luna.  Abang  nak  pergi  makan  dengan  kawan  abang  sekejap.  Nanti  abang  datang  semula.  Luna  boleh  tunggu  abang  di  sini  kan?”  Soal  Rizq  dengan  begitu  lembut.

“Boleh”.  Balasku  ringkas.

“Jomlah,  bro”.  Gamit  Rizq  seraya  menarik  tangan  kawannya  supaya  mengikuti  langkahnya.

NASH: Hero Si Sweet DevilishWhere stories live. Discover now