Bab 29💔

2.4K 264 68
                                    

PENDERITAAN?

Perkara  itu  takkan  pernah  padam  dari  kamus  hidup  aku  kerana  dia  akan  ada  mengikutiku  sejak  bermula  dari  hari  kelahiranku.  Kalah  dengan  penderitaan  itu  bukanlah  aku.  Meskipun  aku  tak  mampu  berjuang  untuk  mengatasi  penderitaan  tetapi  perkara  yang  aku  boleh  lakukan  ialah  menempuh  penderitaan.

Apa  yang  lebih  derita  bagi  seorang  isteri  selain  melihat  suaminya  menikahi  perempuan  lain?

“Luna…”  Aku  memandang  Farhan  yang  duduk  di  depanku  sambil  dia  menghidangkan  makanan  untuk  aku.  Farhan  ini  yang  menawarkan  diri  untuk  menemaniku  menghadiri  majlis  pernikahan  Rizq  dengan  Laureen  pada  hari  esok.

“Kau  makanlah  dulu.  Aku  tahu  dari  semalam  kau  tak  makan”.  Pujuknya  dengan  lembut.

Aku  tersenyum  pahit.

“Hari  esok  suami  aku  bernikah  dengan  perempuan  lain.  Bodoh  ke  aku  datang  ke  majlis  tu?”  Soalku  perlahan  pada  Farhan.

Farhan  menggeleng.

“Kau  tak  bodoh.  Kau  kuat,  Luna.  Percayalah  apa  yang  kau  hadap  masa  ini  akan  buat  kau  rasa  berbaloi.  Kau  takkan  selamanya  derita,  Luna.  Suatu  hari  nanti  bahagia  kau  tu  akan  memadamkan  semua  derita  kau”. 

Air  mataku  gugur.

“Ke-kenapa  majlis  perkahwinan  mereka  mewah?”  Soalku  perlahan.

Aku  pula  hanya  buat  majlis  kecil  -  kecilan  saja  sedangkan  perkahwinan  Rizq  dengan  Laureen  kali  ini  pula  diadakan  dengan  besar  -  besaran.  Ramai  wartawan  akan  datang  membuat  liputan.  Rizq  langsung  tak  berniat  hendak  merahsiakan  perkahwinannya  dengan  Laureen  seperti  apa  yang  dibuat  padaku.

“D-dia  buat  aku  macam   ni.  D-Dia  tak  tanya  pun  aku  rasa  apa  tapi  dia  ikut  aje  apa  arahan  babah  dan  walid.  Ya,  bagus  jadi  anak  yang  soleh  tapi  aku  ni  siapa  pada  dia  Farhan…  aku  ni  sampah  ke?”  Soalku  dengan  suara  yang  bergetar.

“Luna…”

“Ak-aku  tahu  aku  kuat.  Aku  nak  tunjuk  yang  aku  takkan  kalah  pada  orang  yang  memandang  rendah  pada  aku.  Tapi,  Farhan.  Hati  aku  ni  jadi  sangat  -  sangat  sakit  bila  suami  aku  kahwin  dengan  perempuan  lain.  Kenapa  dalam  banyak  -  banyak  lelaki  dalam  dunia  ni  dia  nak  kahwin  dengan  suami  aku?”  Soalku  lirih.

Aku  menatap  Farhan.

Air  mataku  gugur.

Farhan  terus  saja  bangkit  lalu  dia  menarik  kerusinya  rapat  padaku.  Kepalaku  ditarik  supaya  bersandar  pada  dadanya.

“Aku  ada,  Luna.  Aku  sayang  kau”.  Pujuknya.

“Aku  rasa  sakit,  Farhan.  Sakit  yang  aku  rasa  sekarang  ini  berbeza  dengan  sakit  yang  walid  buat  pada  aku.  Apa  yang  Kak  Raifa  buat  pada  aku.  Sa-sakit  ini…”  Aku  teresak.

Sakit  ini  memang  tak  mampu  lagi  untuk  aku  ungkapkan.

“Eh?  Patutlah  suami  boleh  kahwin  lain  kan?  Isteri  dia  ni  boleh  pula  datang  bercinta  dengan  lelaki  lain.  Betulkan,  abang?”  Suara  Laureen  mula  menyapa  halwa  telingaku  membuatkan  aku  mengangkat  wajah  memandang  wajah  dingin  Rizq.

NASH: Hero Si Sweet DevilishWhere stories live. Discover now