RIZQ❤️

4.7K 387 34
                                    

PINTU  bilik  diketuk.

Seorang  gadis  mendongak  memandang  wajah  rakan  sekerjanya  yang  melangkah  masuk  ke  dalam  bilik  rawatan  yang  dihuninya  itu.

"Iris.  You  kena  uruskan  pesakit  special  macam  biasa.  Tapi,  kali  ni  pesakit  you  handsome".  Puji  wanita  Cina  itu.

Iris  Daisy  mengerutkan  dahinya.

Pesakit  handsome?

"Doktor  Nash  minta  saya  uruskan?"

"Ya,  Doktor  Nash  minta  you  uruskan  pesakit  tu.  Katanya,  pesakit  tu  penting  untuk  isteri  dia.  rasa  pesakit  tu  ex-husband  Puan  Luna.  Lelaki  tu  gila  mesti  sebab  tak  dapat  terima  hakikat".  Ujar  wanita  itu  dengan  nada  yang  yakin.

Iris  menguntum  senyuman  nipis.

"Apa  kata  kita  berhenti  singkap  urusan  dia?  Mana  pesakit  tu?"  Soal  Iris  seraya  bangun  dari  tempat  duduknya.

"Ini  biodata  dia". 

Iris  menerima  huluran  wanita  itu.

Mereka  berdua  beriringan  keluar  dari  bilik  Iris  lalu  mereka  menuju  ke  arah  bilik  khas  yang  ditempatkan  pesakit  itu.

Iris  melangkah  masuk  ke  dalam  bilik  itu.

"Macam  mana,  William?"  Soal  Iris  pada  rakan  sekerjanya.

"Dia  tak  mahu  bercakap  dengan  aku,  Iris.  Dia  pandang  ke  arah  lain.  Eye  contact  pun  dia  tak  mahu  buat.  Apa  yang  aku  suruh  semua  dia  tak  nak  ikut".  Cerita  William.

Iris  mengemam  bibir.

"Latar  belakang  dia  merupakan  seorang  yang  berbakat.  Tapi,  dia  terus  jadi  macam  ini  sebab  cinta?  Teruk-"

Iris  menampar  belakang  William.

William  memandang  Iris.

"Tugas  kita  pulihkan  dia.  Bukan  bagi  dia  tertekan.  Tepi,  biar  aku  cuba  uruskan".  Tolak  Iris  lalu  dia  melabuhkan  punggung  di  atas  kerusi  bertentangan  dengan  Rizq.

"Hello,  encik.  Nama  saya,  Iris  Daisy.  Saya  akan  jadi  kawan  encik.  Encik  boleh  cuba  percayakan  saya-Boleh,  saya  tahu  nama  encik?"  Soal  Iris  dengan  lembut.

"Cara  kau  selalu  pelik,  Iris".

"Kau  diam". 

Rizq  diam.

Iris  mengemam  bibir.

"Saya  baca  latar  belakang  encik.  Encik  memang  sangat  -  sangat  berbakat.  Abang  Martin  juga  selalu  cakap  tentang  encik.  Saya  minat  juga  lakonan  encik.  Encik  yang  saya  kenal-"

"Rizq".  Tutur  Rizq  mendatar.

"Okey,  Rizq.  Saya  suka  Rizq  sewaktu  Rizq  berlakon.  Saya  taklah kenal  terlalu  ramai  artis  Malaysia.  Tapi,  Rizq  antara  artis  yang  saya  suka.  Tapi,  sejak  akhir  -  akhir  ni  banyak  kontroversi  melibatkan  Rizq  dan  Rizq  dah  tak  muncul  sangat  di  dalam  televisyen  membuatkan  saya  sedih.  Jadi,  saya  akan  cuba  bantu  Rizq  dengan  tugas  saya  sebagai  seorang  doktor".  Ujar  Iris  bersama  -  sama  senyuman  yang  cukup  manis.

NASH: Hero Si Sweet DevilishWhere stories live. Discover now