Bab 6

61 6 0
                                    


Dia berdiri di hadapan rumah yang mempunyai 2 tingkat.Bag nya itu digalas pada bahu kanan.Langkahnya di mula kan dengan salam sebelum kakinya melangkah masuk ke dalam rumah.

Pintu rumah dikuak olehnya,dia melihat sekeliling seperti biasa terdapat perabot dan lain-lain.Punggungnya dilabuhkan ke atas sofa yang berdekatan.Perasaan rindu pada arwah Ayahnya begitu dalam.Dalam dia sedang berfikir telefon bimbit miliknya berbunyi.Diangkat nombor yang tidak dikenali itu.

"Assalammualaikum,Encik Fariz." Ujar sebuah suara seusia saja Fariz mengangkat panggilannya.

"Waalaikummusalam sapa ni?" Soalnya sambil melihat semula nombor yang tertera di telefonnya.

"Ni Hakim lah woii kau dah lupa aku ke?" Ujar Hakim menanyakkan kepada dia semula soalan.

"Ouh Im,haah lupa ingatan." Ujarnya tergelak kecil.

"Eh ini bangang jenis apa bodoh ke? Aku pun jem dia macam otak aku jatuh aku nak kutip hilang otak tu!" Mereka berdua tergelak besar dengan lawak hambar yang mereka ambil di media sosial.

"Kau dapat kerja dekat mana?" Soal Hakim ingin kepastian.Bibir Fariz menceritakan perkerjaan yang dia dapat manakala Hakim hanya membalasnya dengan anggukkan kepala lalu senyuman manis meniti dibibir.

"Eh kau tahu tak apa-apa pasal company tu?" Soal Fariz manakala Hakim sudah meneguk air liur.Habis lah dia jika kaannya mengetahui tentang syarikat itu pasti huru-hara dia.

"Kau ingat tu company aku?" Jawabnya berdalih dengan soalan sahabatnya itu,gementar dia dibuatnya.Fariz hanya mengaangguk tidak mahu dia menanyakkan banyak soalan lalu dia mengakhiri perbualan mereka dengan salam.

Dia bersandar disofanya keluhan berat diberikan
,dia mengingati peristiwa yang beberapa jam lepas.mengapa perkara yang menjijikkan itu terjadi pada dirinya dia buntu mahukan tanda tanya.Hatinya berharap agar dapat bertemu dengan seseorang yang banyak tanda tanya itu.











Khadeejah side

Dia menghempaskan badannya diatas katil queen miliknya.Keluhan berat dilepaskan tangan kanannya diletakkn pada dahi yng putih mulus itu.Secara tiba-tiba dia mengingati kejadian di kedai buku sebentar tadi,hatinya berdenyut.Nadi kiraan jantungnya ada pada paras yang tidak stabil.

Buku yang berada di atas meja di capai olehnya,dia memandang buku itu lama ditenung buku itu sudah seperti mahu memakannya,nasib buku itu tidak hidup.Kepalanya diketuk beberapa kali akibat dia mngingati bukan mahramnya.

"Eee kenapa boleh teringat dekat mamat sewel tu!" Ujarnya geram sakit hatinya apabila dia mengingati lelaki itu.Jantun diusap perlahan bibir meniti istighfar dia tidak ingin mengingati perkara teruk itu.

Pintu bilik yang diketuk oleh uminya lansung tidak dia dengari,Puan Fatimah hanya mengeluh.Mungkin anak perempuannya itu sedang tidur.

"Umi cari siapa?" Soal Danial sengaja sedangkan dihadapan tempat yang uminya berdiri adalah bilik adik perempuanya.

"Adik kamu lah dari tadi terperuk dalam bilik.Ada apa-apa yang berlaku ke?" Soal Uminya hendakkan kepastian akibat perilaku anak perempuannya yang agak pelik itu.

"Jangan tanya angah,sebab angah pun tak tahu." Balasnya sambil kedua belah bahu dijongkatkan.

"Tadi bukan kami pergi beli barang dengan dia ke?' Soal uminya pelik dengan jawaban yang diberikan oleh anak lelakinya itu.

"Okay macam ni cerita dia umi,tadi angah pergilahh tandas kejap pastu keluar je tandas muka adik merah-merah.Angah tanya lah kenapa muka merah-merah ni lapar cendol ke? Pastu Umi dia terus belah.So that why Angah said Angah dont." Ujar anak lelakinya itu panjang lebar menceitakan kejadian yang berlaku sebnetar tadi.Uminya hana mengangguk faham.






Takdir.Where stories live. Discover now