Bab 14

56 6 1
                                    

Alia keluar dengan perasaan hampa apa dia boleh buat selain menerima.Sakit juga hati bila ada orang tak nak dengar arahan kita.Tapi dia sedar diri dia siapa pada Hakim mungkin angin lelaki itu masih tak baik.Dalam ralit dia memikirkan perkara itu sambil berjalan ke arah tempat duduknya dia memerhati Fariz.

'Peliklah kenapa Hakim ada kawan yang pelik macam Fariz?Tak friendly lansung dengan orang.Nak sapa apa tah lagi.' Sempat juga dia memerli Fariz dalam hati.Tengah sedap-sedap dia memerli tiba-tiba telefon pejabat berdering menandakan ada orang ingin meminta izin untuk bertemu sama ada dengan dia mahupun bossnya.

"Hello,I am Alia from Villain Holding.May I help you?" Soalnya seperti biasa apabila ada kalien atau mana-mana manusia telefonnya menggunakan nombor pejabat.

"Hello,may i see Mr Louis Hakim?" Soal satu suara dari telefon itu.Suara itu seperti dikenalnya namun diendahkan mungkin hanya iras-iras

"I'm sorry, do you have set any appointment to meet him?" Soalnya kepada pemilik suara itu.Kalau tak buat temu janji jangan harap boleh jumpa kalau dia benarkan jugak mau kena tengking lagi sekali.

"Tak de la pulak,Deejah datang just nak bagi nasi goreng yang Umi buatkan untuk Abang Hakim.Just nak bagi je boleh lah eh?" Soalnya dah macam pengemis mintak ihsan orang pulak.Manakala Alia mendengar nama Deejah terus dia rasa cemburu namun cuba dikawal.

Lalu membenarkan Deejah untuk naik ke atas berjumpa dengan Hakim.

Dalam perjalan Deejah untuk bertemu dengan Hakim.Boleh pulak dia tersesat?

"Aduh besar sangatlah pejabat,buat besar-besar untuk apatah.Kau ni satu Deejah bukan nak tanya dekat si Alia tu tahu buat palataw je kan dah sesat." Bebelnya seorang tanpa disedari bahunya terlanggar seseorang.

"Eh sorry-sorry." Pintanya selepas terlanggar bahu seseorang hampir terjatuh dia dibuatnya sempat disambut oleh seseorang jejaka.

"Eh sokay,sokay.Cik okay?" Soal seorang lelaki yang masih tidak mahu melepaskan sambutan tadi.Deejah cepat-cepat bangun dan merasakan tidak selesa dengan situasi itu.

"Eh cik jangan takut dekat sini kita berdua je." Senyum gatal diberikan.Manakala muka Deejah dah cuak macam biawak.Tiba-tiba tanpa sengaja dia menendang alat sulit lelaki itu sehingga lelaki itu meraung kesakitan.

Hakim yang perasan akan kejadian itu cepat-cepat mendekati Khadeejah.

"Are you okay, princesse ?" Soal Hakim setelah tiba bersama Alia.Wajah Alia bertukar cemburu apabila mendengar panggilan puteri dalam bahasa french yang di tuju oleh Khadeejah.Khadeejah mengangguk.

Hakim yang melihat akan hal itu terus memecat lelaki itu serta merta dah la sakit dibuang kerja pulak tu.Padan muka sapa suruh kacau Big Boss punya princesse.

Fariz yang melihat akan hal tersebut tanpa disedarinya dia ketawa kecil.Akibat tingkah laku Khadeejah yang secara tiba-tiba itu.Ya dia melihat akan perkara itu namun belum sempat dia menolong kaki Khadeejah sudah tepat mengena alat sulit lelaki itu.

Selepas saja kejadian itu berakhir Khadeejah menghulurkan bekal nasi goreng yang diberikan oleh Uminya tadi.Hampir dia terlupa akibat kejadian itu.

"Apa ni?" Soal Hakim sambil menjongketkan keningnya.

"Umi titipkan dia." Jawabnya dalam nada yang berirama sambil huluran disambut Hakim.

"Te-." Belum sempat dia membalas ada saja ayat yang ingin dipotong.

"Tak payah terima kasih,Umi bagipun bersebab,sebabnya Umi dah lama nak jumpa Abang Hakim." Soalnya sambil membuat muka malas.Malas aje kerjanya.

"Dah agak.Nanti kalau abang ada masa.Insyallah kereta Abang akan sampai depan rumah Umi." Jawabnya semula,seperti biasa Umi Khadeejah Umi Hakim juga nama pun anak angkat kan.

"Jangan kereta aje yang ada tuan dia pun kena ada jugak." Perlinya.Tahu sangat perangai Hakim tu macam mana. Hakim ketawa kaku.

"Dah la Khadeejah balik dulu.Bukan rumah umi tak yah nak salam,salam bagai.Deejah nak balik rumah arwah Along." Ujarnya berterus terang Hakim
hanya mengangguk.

"Suruh abang grab tu bawa elok-elok jangan laju-laju." Nasihatnya.

"Deejah bawa kereta sendirilah." Ujarnya sebelum berlalu pergi dari situ.Hakim hanya mengangguk sambil berkata

"Ooh bawak sendiri.Hah?!Bawak kereta sendiri!" Terkejut Hakim dibuatnya.Sejak bila si Khadeejah tu pandai bawak kereta?



Sampai saja dia diperkarangan rumahnya terus keluhan berat dilepaskan.Dari awal sampai akhir.Malas dia nak duduk rumah titipan Alongnya.

Dia melangkah masuk ke dalam rumah dengan salam.Lalu dilabuhkan punggungnya di atas sofa.Sekeliling dipandang seperti biasa bersih dan kemas.Mesti Angahnya yang upah orang kemaskan.Tak pelik sebab Angahnya nak sangat dia jaga rumah tu.Asyik-asyik dia aje.

Perasaan sunyi,sayup dan sedih membelenggu dirinya.Mana taknya terlalu banyak memori.Walaupun rumah titipan arwah Alongnya ini tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil dan hanyalah rumah teras.Namun tersirat pelbagai kebahagian dan kesedihan.

Banyak kenangan bermain difikirannya,gelak tawa,suka duka seperti kedengaran dalam dunia realiti.Alongnya pergi meninggalkan kesan buruk terhadap dirinya.Tanpa disedari air mata jatuh berlindangan.

"Along,adik rindu along.Kenapa Along pergi dulu?Kenapa tak tunggu adik?Along janji tak nak tinggal adik sorang-sorang.Sekaramg mana janji Along?" Esakkan tangisan itu memecahkan ruang yang sunyi.Ya dia sangat rindu akan Alongnya terlalu rindu.Rindu yang amat pedih.

Tangisannya terhenti apabila matanya perlahan-perlahan tertutup rapat.Penat.Sangat penat.




Jeda.

Telefon bimbit Danial berdering terlihat nombor yang tak dikenali terpampang.Dia mengangkat panggilan telefon itu.

"Assalamuaikum,ni aku Aqil.Ingat lagi tak ?" Ucap pemilik suara tersebut.

"Waalaikummusalam,ye aku kenal."Balasnya semula.

"Bagus,sekarang ni ada sesuatu yang dah terjadi." Balasnya cemas nampak macam terdesak sangat Danial membiarkan dia menyambung percakapannya.

"Rara masuk hospital!" Ucapnya.Danial tersentak jantungnya berdegup kencang bagai nak mati.Lokasi dimintanya lalu menutup panggilan telefon bergegas dia belari turun daripada tangga.

/ Sorry klau boring
/Abaikan typo ")
/Enjoyyy :3♥️

Sorry for the late updated :~ from your cute author wkwkwk.

Takdir.Where stories live. Discover now