Bab 12

52 5 0
                                    

"Alia!Alia tunggu lah kau kenapa?" Dia menarik tangan Alia untuk berpaling ke arahnya.Manakala Alia hanya menundukkan kepalanya tidak mahu dia memandang lelaki itu.Air matanya sudah bertakung.

"Kau kenapa tiba-tiba ni?" Soalnya lagi namun soalannya itu tetap dibiarkan sepi.

"Aku tanya ni kan?Kau okay tak ni?Ke kau sakit lagi?" Soalnya lagi acah-acah caring sambil menjongketkan keningnya pelik dengan sikap PA nya hari ini.

"Dah lah Hakim kau tak payah nak acah-acah caring lah!" Jawabnya manakala Hakim tetap berdiri kaku masih dalam keadaan blur.

"Aku tahu aku tak sebaik perempuan tu.Ye aku tak berpakaian macam dia baik,alim,sopan,cantik dan macam-macam lagi lah bidadari kan nak banding dgn ahli neraka macam aku ni memang jauhlah." Terangnya air matanya mengalir deras.Memikirkan apa yang diperkatakan olehnya.Jauh sekali dari taraf sempurna.

"Alia,aku tak pernah nak bandingkan ap-" Belum sempat Hakim menghabiskam ayat terus dipotong laju oleh sahabatnya itu.

"Tak payah nak jaga hati aku sangat boleh tak?Dah la Hakim aku nak berhenti!" Dengar saja perkataan berhenti Hakim terus berdegus sinis.Terkejut dengan perbuatan Alia lansung dia tidak faham akan apa yang dia buat.

"Berhenti?Ingat sikit jasa orang,sapa yang tolong kau waktu kau susah?Selama ni aku anggap kau kawan baik aku,layan kau baik-baik ni balasan kau dekat aku?Tanpa ada rasa bersalah pun kau cakap nak berhenti?Kau dengar sini,no words stop working as long as I don't fire you with my own mouth!" Tegasnya terus mengambil langkah pergi dari situ amarahnya sudah tidak dapat ditahan.

Manakala Alia hanya berasa sebersalah.Kenapa dia nak marah sedangkan dia bukan sesiapa untuk Hakim?Kenapa dia terlalu beria dengan perkara yang tak pasti?Air matanya jatuh tanpa disedari hatinya sakit bagai ditusuk duri.Adakah ini balasan Allah terhadap apa yang dia buat selama ini?Sakit,sakit dengan sikap diri sendiri.













Danial yang menantikan kehadiran anaknya dan Hanan akhirnya menjadi nyata apabila sebuah kereta Axia milik Hanan memasuki perkarangan rumah itu.Danial yang melihat perkara itu dari duduk terus berdiri melihat mereka.

"Sapa tu Hanan?Hanan kenal ke?" Soal Puan Zulaikha sebaik saja melihat kelibat jejaka itu dihadapan rumahnya.

"Entah Hanan tak perasan sangatlah rupa dia." Jawab Hanan terus menarik handbreak lalu membuka pintu untuk Az-Zahra turun dari kereta.Lalu mereka berjalan ke arah jejaka itu.

"Abang Danial!" Ujar Az-Zahra sebaik saja melihat wajah jejaka itu dihadapannya terus dia memeluk Danial erat.Lalu Danial membalasnya dengan senyuman yang paling manis selama bertahun dia hidup ini.Manakala Hanan sudah mengigil ketakutan kenapa dia perlu berjumpa lelaki itu dikala dia sedang bahagia ini?

"Rara masuk rumah sekarang."Ujar Hanan melepaskan pelukan mereka tadi.Danial hanya akur melepaskan pelukan itu,perempuan mana yang nak anaknya disentuh oleh lelaki yang kejam seperti dia.

"Tapi-" Belum sempat Az-Zahra menghabiskan ayatnya sempat saja dipotong laju Uminya.

"Dah pandai melawankan sekarang.Umi cakap masuk,masuk je la." Amarah cuba ditahannya kesabaran mengujinya apabila bertemu dengan lelaki paling dia benci.I mean bukan benci tetapi paling dia takuti.

"Tak nak!Umi tak pernah marah Rara macam ni!Rara tak nak masuk!" Ujar Az-Zahra sambil menangis lalu dia melangkah pergi kebelakang Danial.Hanan hanya mengeluh berat.

"Hanan apa marah Rara macam tu.Cuba cakap elok-elok.Rara jom masuk biar pakcik dengan umi kamu berbual.Jom kita masuk jangan kacau diorang jom sayang." Ujar Puan Zulaikha sambil menghulurkan tangan lalu Az-Zahra menyambut hulurannya.

"Hanan bincang baik-baik.Ni demi masa depan Rara dan Hanan sendiri." Ujarnya sebelum memasuki rumahnya.Keadaan disitu terus terdiam sepi tanpa ada sesiapa yang berkata-kata apa mahupun berdebat.

"Hanan,I'am just wanna say sorry selepas apa yang Danial buat dekat Hanan selama beberapa tahun lepas." Ujarnya sayup sja kedengaran tidak ada istilah lakik lagi apabila dia bertemu dengan wanita yang pernah dia jatuhkan maruahnya.

"Maaf?Selama 10 tahun ni kau buat apa?Tak pernah pun berusaha nak cari kitorang pun kan?Kenapa baru sekarang nak mintak maaf?" Soal Hanan sinis bertalu-talu.Dia sudah penat nak hadap satu per satu lagi masalah.Sudahlah terlalu banyak yang dia hadap tetapi kali ni dia tak boleh terima lagi.

"Kau ingat dengan maaf kau tu boleh ubah semua benda jadi sedia kala balik ke?Rara menangis hari-hari tanya sapa ayah dia?Mana ayah dia?Apa yang kau buat?Relax,santai?Ke rosakkan anak dara orang yang lain pulak?" Ujarnya sinis hatinya sakit bagai ditusuk duri sudah cukup derita yang dia lalui bukan untuk kali ini lagi.Danial yang mendengarkannya hanya terdiam bisu tidak mampu berkata apa-apa.

Kata-kata yang keluar dari wanita itu sungguh menyakitkan.Bertalu-talu cacian dan makian dan dia hanya mampu terima.Mungkin ini balasan Yang Maha Esa terhadap dirinya.Dan dia terima,apa yang Hanan buat terhadap dirinya sekarang tidak sebesar apa yang dia telah lakukan.Puan Zulaikha yang mendengarkan perkara itu dari dalam terus menegur Hanan.

"Hanan!Ape ni?Hanan ni bukan diri Hanan,benda dah lepas biarlah lepas.Kalau ya pun Hanan dendam fikirlah pasal Rara.Bagilah dia rasa kasih sayang seorang ayah." Tegur Puan Zulaikha lembut.Tidak pernah dia melihat wanita berniqab itu kasar dengan orang biarpun apapun yang orang itu telah lakukan terhadap dirinya.

"Tak pe mak cik,saya memang patut dapat apa yang saya dah buat selamani.Tapi,Hanan please give me second chance just a second chance,please." Rayunya,Puan Zulaikha yang melihat perkara itu hanya tersenyum nipis,manakala Hanan hanya tersenyum sinis.

"What? Second chance?Are you crazy?" Soalnya sinis 'second chance' otak dia.Sakit hatinya mendengar rayuan lelaki itu.Lansung tidak memikirkan panasnya hati dia setelah diperlakukan seperti binatang beberapa tahun lepas.

"No,I am not crazy!I know you still can't accept me but please bagi saya tebus semua salah saya pada awak." Ujarnya merayu ingin belas ihsan dari wanita yang berdiri dihadapanya.

"No!Cukuplah dengan tipu helah kau tu!Kau buang aku dan Rara macam sampah!What you say to me last time? Im just your lushful right?" Perlinya lagi pertalu-talu.Sakit?Hati dia lagi sakit menahan perit yang ada.Benci.Benci akan melihat muka lelaki yang mencampak maruahnya sesuka hati.

"Now get out your shoes from this house.And don't even you dare to come here again!" Hanan memberi amaran namun suaranya tetap direndahkan.

"Hanan,again,im sorry and im sorry.Dan satu permintaan saya,jaga anak kita baik-baik.Awak takkan tengok muka saya lagi,just me,i will always see you,always honey." Lembut saja kata-katanya sebelum berlalu pergi dari situ.Satu senyuman dilontarkan ke arah Hanan.

Dia terkaku tidak pernah lelaki itu bercakap selembut itu dengannya.Dahulu ketika dia menjadi pemuas nafsu lelaki itu jerkahan,cacian dan makian yang dia dapat.Namun sekarang?Dia menyentuh dadanya.Perasaan apakah ini?

Kenapa setelah semua perkara yang terjadi baru dia hadir semula?Kenapa setelah sakit yang dia dapat Allah hadirkan lelaki itu semula?Kenapa Ya Allah ? Kenapa? Soalan itu bertalu-talu difikirannya.Kenapa lelaki itu?Kenapa perlu dia?

Tanpa dia sedari,dia lupa tentang takdir dia lupa akan adanya bahagia selepas derita.Dia lupa.

/ Sorry klau boring
/Abaikan typo ")
/Enjoyyy :3♥️

Takdir.Where stories live. Discover now