"Yang awak tak bagitahu saya awal-awal kenapa?" Soal Hakim setelah melihat notis yang diberikan oleh Alia.Terbuntang mata Alia bila dipersalahkan.
"Encik Hakim!Macam mana saya nak bagitahu kalau notis ni baru sampai dekat meja saya pada pukul 9.10 malam tadi!" Terang Alia panjang lebar kepada lelaki kuat ego tu.
"Dah-dah sekarang ni bukan masa nak bertekak dengan awak." Alia cuba memberhentikan pergaduhan mereka.Kalau asyik bertekak lidah bila masalah ni semua nak selesai.
"Sekarang ni kita nak buat apa?" Soal Hakim kepada PAnya.Haih tak pasal-pasal hari cuti dijadikan kerja.
"Bagi saya fikir." Jawab Alia,Hakim hanya mengangguk dan otak mereka lingat memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah.Dan akhirnya otak mereka berjaya mendapatkan jawapan.
Masing-masing berpandangan,terus menekan nombor yang ingin mereka hubungi.Nasib ada penyelamat.
Danial berhenti dihadapan rumah arwah Alongnya.Perasaan rindu menepa.Kenapalah Along pergi terlalu awal?Kenapa tak bawak Danial sekali?Kenapa pergi sorang-sorang?Soalnya seorang diri di dalam kereta.
Kehilangan satu-satu harapan yang selalu ada dengannya adalah sebuah kesakitan yang tak mampu dia ungkapkan.Rindu selalu datang menjengah hatinya.
Dia ingin mengatur langkah mendekati rumah itu.Kaki Danial berhenti seketika apabila melihat sebuah kereta Axia milik adiknya berada di perkarangan rumah tinggalan itu.
Terus dia berlari meluru masuk rumah itu.Perasaan teruja ingin berjumpa dengan adiknya.Dia sendiri tahu bagaimana susah hendak pujuk adiknya seorang itu.
Loceng rumah ditekan berkali-kali.Namun tiada respon.Dengan muka yang masih teruja dia mengetuk pintu rumah itu sekuat hati dan akhirnya Khadeejah membuka pintu rumah itu.Dengan muka yang masih mamai Danial terus memeluk erat Khadeejah.Khadeejah baru ingin menjerit sempat pula tangan Danial menutup mulut adiknya.
"Hoi ni Angahlah!" Ujar Danial sambil berbisik lalu menutup pintu rumah itu.
"Angah?Kenapa tiba-tiba datang sini?Sakit?" Sindir Khadeejah.Ya la semenjak dua menjak ni sibuk sangat Angahnya ni sampai tak sempat nak bersua muka.Sampai dia dah pindah rumah Alongnya pun tak perasan.Haih.Keluh Khadeejah.
"Sakit?Otak kau!" Danial menolak kepala Khadeejah sampai nak terpelanting dah budak tu.Kuat sungguh dia tolak.Lalu dia mengambil tempat duduk dia sofa berdekatan mereka.
"Sumpah Angah sihat?Omaigad,am I still dreaming?I mean Angah tak sibuk?Held no!" Ujar Khadeejah bagai bercakap dengan diri sendiri.Entah dia masih tak percaya.Lalu dia mengambil tempat berdekatan Angahnya mulutnya masih terbuntang konon terkejut dengan sikap Angahnya.
"Dah la perli Angah,I tired mental and physical" Keluhan berat dilepaskan oleh Danial.Lalu menjeling tajam kearah adiknya sebelum menutup mata ingin merehatkan diri.
"Eh berd-." Telefon bimbit miliknya berbunyi dia terus berlari ke bilik ingin mengangkat panggilan itu.Angahnya dibiarkan saja.
'Hanan susah sangat ke nak terima aku?Am I was a bad guy on your eyes,kalau dengan mengambil hati aku untuk kau hancurkan,I won't mind if that can make your heart repaired again.' Ujar Danial seorang diri tanpa menyedari adiknya sudah meninggalkan dia berseorangan di rumah.
Dia terlalu jahat untuk wanita yang dia layan seperti sampah.Betul kata Hanan dia layak untuk tidak dimaafkan sikap bodohnya dahulu memakan diri sendiri.
Tiba-tiba satu ayat bermain difikirannya,
'Hiduplah sesukamu kerana sesungguhnya engkau pasti mati,cintailah sesiapa yang engkau suka kerana kalian pasti akan berpisah,berbuatlah sesukamu kerana sesungguhnya engkau pasti akan menemui(balasan)perbuatanmu itu.' HR Al-Baihaqi.Ayat itu diberitahu oleh ustaz yang menjadi penceramah di sebuah masjid beberapa tahun lepas.Yang membuatkan dia sedar akan apa yang dia lakukan.Hidupnya terlalu senang,senang dengan nikmat Allah namun mengeluh jika diberi ujian olehNya.Sunggu dia malu,malu dengan sang Pencipta yang selalu melihat gerak geri hidupnya.
Dan ayat itu akan sentiasa bermain difikirannya.Tanpa dia sedar air mata jatuh tanpa diminta.
Khadeejah berlari menaiki tangga cukup risau dia apabila diperkatakan ada 'emergency' cepat-cepat di datang ke tempat itu.Pintu besar dikuaknya terlihat dua orang lelaki dan seorang perempuan.
Mata Khadeejah terbuntang apabila melihat Fariz di hadapannya.Haziq menyambut Khadeejah dengan senyuman yang paling manis sehingga mampu membuat Alia mengerling ke arah mereka meluat dengan sikap Ceo syarikatnya itu.
"Princesse,my barbie doll,how are you and Umi?" Soal Hakim seusai dirinya berada di hadapan Khadeejah.Khadeejah hanya mengangguk kaku.
"Abang Hakim,macam mana boleh ada sini?" Soal Khadeejah semula dalah keadaan berbisik sambil jari telunjuknya menunjukkan ke arah Fariz.
"Dia kawan abang la?Kenapa?Suka dia eh?" Usik Hakim sambil tersenyum 'sesuatu'.Khadeejah mengerling lalu mengambil tempat duduk di sebelah Alia.Dia tersenyum,Alia membalas senyuman itu dengan senyuman.
Selepas Hakim melabuhkam punggungnya di sofa Alia terus membuka cerita.
Jeda.
"Hah?Diorang nak esok petang?" Soal Khadeejah terkejut terbuntang matanya apabila mendengar tentang hal itu.Manakala Hakim dan Alia hanya mengangguk.
"Sempat ke nak buat semua malam ni?" Soal Khadeejah lagi,soalannya dibalas dengan kedua belah bahu mereka diangkat.
"Insyaallah,sempat,cuma kita kena berjaga malam ni." Jawab Fariz yang tadi hanya berdiam diri.Khadeejah memandang Fariz dengan senyuman manis.
"So without weasting any time,let's start our mission?" Ujar Hakim,mereka mengangguk lalu terus memulakan perkerjaan mereka.
Sejam setengah sudah berlalu,otak mereka kini bagai nak meletup akibat berjaya dan hanya berfikir.Sangat tidak sihat.
Khadeejah melihat jam di dinding sudah mahu pukul 12 tengah malam.Namun kerja mereka masih belum selesai.
"Let's stop our works for a minute?" Arah Hakim tiba-tiba,mata mereka kini tertumpu kepada Hakim kecuali Fariz.Jarinya masih menaip sesuatu yang belum sudah.Hakim hanya membiarkannya.
"Relax,and let's take a rest for a while." Arah Hakim lalu menyandarkan badannya di sofa.Manakala yang lain juga turut mengikutinya.
"Alang-alang nak rehat Khadeejah pergi beli kopi jap." Ujar Khadeejah lalu berdiri ingin melangkah keluar.
"Wait,waktu macam ni kedai mamak buka la cafe mana buka dah.Takkan nak pergi mamak kut?" Soal Alia,dah tengah malam mesti semua kedai tutup inikaj pula kafe.
"Ada satu kafe yang selalunya buka lagi waktu ni.Khadeejah selalu pergi sana.Harap dia buka lagi la." Jawab Khadeejah,Hakim yang duduk sadar terus berdiri menghalang Khadeejah.
"Tak payah la pergi lewat malam macam ni.Bahaya la,princese.Kalau nak pergi jugak let's me fol- "
"Biar aku teman dia."Jawab Fariz memberhentikan kerjanya.Lalu melangkah ingin keluar dari bilik itu.Khadeejah hanya terkaku.
"Nak pergi ke tak?" Soal Fariz apabila melihat Khadeejah masih berdiru tegak tanpa kaki melangkah ke mana-mana.
Khadeejah tersentak lalu dia mengikuti langkah Fariz.Hakim hanya tersenyum dari jauh melihat mereka berdua.
'Take care of her Fariz,dendam tak ubah-ubah apa-apa.' Bisik hati kecil Hakim.Mungkin kehadiran Khadeejah dalam hidup Fariz akan mengubah segalanya.Dia hanya mampu berdoa kepada Yang Esa.
/ Sorry klau boring
/Abaikan typo ")
/Enjoyyy :3♥️
/Sorry for bad grammar.
YOU ARE READING
Takdir.
RomanceTakdir mempertemukan mereka,Fariz seseorang jejaka yang dingin dan amat tidak menyukai mana-mana wanita.Manakala Khadeejah Haura seorang wanita yang muslimah dan ceria. "Accept me Encik Fariz Naufal,accept me as your wife.Bukan hamba abdi awak!"-Kha...