Keluar saja dia dari kereta,Danial terus menghampiri gerangan yang berdiri tidak jauh darinya itu.Aqil yang melihat reaksi Danial terus melabuhkan punggungnya dikerusi yang berdekatan lalu menantikan kehadiran Danial.
"Ingatkan dah tak fikir pasal zuriat sendiri." Ujar Aqil sinis sebaik saja Danial melabuhkan punggung di kerusi yang berada dihadapannya.Orang kampung yang berada disitu memerhati saja Danial dari keluar kereta sehingga kakinya memasuki warung itu.Maklumlah orang kampung kalau tak pernah nampak stranger diorang cam haih ni bukan anak Minah janda tu nampak sama tapi bukan.Cam tu la.
"Straight to the point je boleh?Aku datang sini bukan nak dengar kau menganjing aku,aku datang sini sebab anak dan perempuan yang kandungkan anak aku." Amarah cuba ditahan,kalau tak satu juta tumbukkan dah dilepaskan namun dia memikirkan orang-orang yang sedang melihat mereka berdua.
"Heh,kau buang diorang tanpa belas kasihan.Kau tinggalkan perempuan tu sebatang kara!Kau jatuhkan maruah dia sebagai seorang wanita!Kau lupa?Kau lupa ke?Kau nak aku ingatkan balik semua tu?Kau ni binatang ke manusia?Atau lebih dari tu?" Sinisnya lagi amarah yang sudah ditahannya bertahun-tahun dilepaskan.Danial mengeluh.
"Aku tahu kilaf aku dengan dia.Yeah aku jahil dulu dosa aku dengan manusia dan Allah terlalu banyak.Nak dibandingkan aku dengan kau jauh sekali dari kata-kata mulia.Tapi sekarang aku dah tak nak fikir pasal tu aku cuma nak tebus kilaf aku dengan diorang tolong la bagi aku jumpa diorang tolong la aku merayu sangat-sangat." Dia turun dari kerusi lalu melutut kepada Aqil meminta belas kasihan meminta untuk dia tembus kesalahan.Aqil yang melihat keadaannya itu terus menghalang dan menyuruh dia berdiri lalu duduk semula pada kerusi dihadapannya.
"Aku mintak maaf sebab kasar.Danial,Hanan selalu cerita pasal kau dekat aku dalam keadaan dia menangis ketakutan trauma disebabkan benda yang kau dah buat dekat dia dulu.Aku boleh temukan korang berdua tapi.." Dia menunduk pasrah.Air mata Danial yang bertakung jatuh gugur mendengarkan kata-kata daripada Aqil.
"Tapi aku tak janji sama ada dia nak berjumpa dengan kau atau tak nak kau tahukan reaksi dia dekat mall tu macam mana?" Aqil hanya tersenyum nipis.Danial pula hanya menunduk pasrah.Maksudnya yang dia sentuh tadi ialah anaknya sendiri dan yang dia bertemu di hadapan matanya sendiri ialah gadis yang pernah dia rosakkan.Habis hilang dara perempuan tu nasib tak jadi janda.
Flashback di Mall IOI beberapa hari lepas
"Abang Danial?" Soalnya pelik lalu memandang Danial.Wajah lelaki itu seperti dikenalinya dia memproses mindanya cuba diingati siapa lelaki yang sedang berada dihadapannya.Matanya terbeliak lalu dia memeluk Zahra ke belakangnya hatinya gelisah apabila mengingati lelaki itu.
"Tha thanks encik sebab dah tolong anak saya." Ucapnya tanpa memandang Danial hatinya meronta kejadian beberapa tahun lepas bermain difikirannya sungguh dia takut.
"Aqil,Hanan pergi dulu eh." Ujarnya terus membawa Az-Zahra pergi jauh dari situ.Dia tidak mahu lelaki itu mengenalinya,dia tidak mahu sejarah hitam berlaku di kehidupannya.Dia takut,takut akan dirinya yang dulu gelap dengan dunia hitam di telan diri sendiri.
"Thanks pak-" Belum sempat Zarul menyalam Danial dan menguncapkan terima kasih terus Aqil membawa anak dan isterinya jauh dari lelaki itu.Danial hanya berdiri pelik dia ada buat salah ke?
End Flashback.
"Kau tunjuk je dekat mana dia tinggal sekarang.Aku nak jumpa dia,tolong lah tak kesah la dalam keadaan merangkak sekalipun aku perlu meminta aku sanggup." Ujarnya berani Aqil hanya mengeluh berat lalu mengangguk pujukkan Danial berjaya memujuk lelaki itu.
Sampai saja mereka dihadapan rumah milik Puan Zulaikha terus Danial berlari kehadapan pintu rumah dalam keadaan dia terdesak.
"Danial sabar lah dulu aku rasa diorang keluarlah.Kasut Rara dengan Hanan tak de mak aku pun.Kalau kau nak balik pergi la dulu kalau kau nak tun-" Belum habis ayat terus Danial memotong laju.
"Aku tunggu." Balasnya Aqil hanya mengangguk lalu beredar pergi dari situ.Takkan la nak tunggu pulak dia ada anak bini nak jaga.
"Weyh malam ni nak tak join aku pergi usrah dekat masjid dekat sini?" Soal Farisya kepada dua sahabat mereka.
"Ada masjid ke dekat-dekat sini?Tak perasan pulak aku." Balas Khadeejah pelik tak pernah-pernah ada masjid yang ada pun surau.Manakala mimi hanya menyokong saja apa yang diperkatakkan sahabatnya itu.
"Alaaa diorang dah buat lama dah kita je yang tak pergi pergi.Lagipun ada orang yang jaga masjid tu ish mana lah aku tahu katanya masjid tu dibina sbb arwah.Arwah sapa aku tak tahu la." Terang Farisya kepada dua sahabatnya yang masih blur itu.
"Boleh jugak,usrah kut takkan nak lepaskan macam tu je." Balas Mimi selepas saja mendengar kata-kata sahabatnya itu.Mana tahu ada imam masjid yang boleh dijadikan imam dalam solat nanti.
"Tapi-" Ayatnya digantungkan selepas saja dia melihat lelaki yang agak dikenali olehnya dia memandang lelaki itu dari jauh.
"Abang Hakim!" Panggilnya sambil melambaikan tangannya ke arah jejaka yang berada agak jauh dari mereka.Hakim dan Alia yang melihat gerangan yang bernama Khadeejah hanya tersenyum lalu datang menghampiri mereka.
"Weyh,weyh,weyh kau pakai ilmu apa Deejah kau lambai je dia datang.Ulalala." Ujar Mimi sebaik saja melihat Hakim datang berjalan kearah mereka manakala Khadeejah hanya mengeleng.
"Assalamualaikum,Deejah sihat?" Soalnya sebaik saja dia berada dihadapan adik kepada arwah sahabat baiknya itu.Alia yang melihat pemakaian Khadeejah hanya tertunduk malu,malu dengan pakaiannya.
"Sihat je,abang buat apa dekat sini?" Soal Khadeejah semula lalu tersenyum ke arah Alia,senyuman dibalas senyuman.
"Cari Deejah la." Jawabnya sambil mengelengkan kepalanya manakala Khadeejah hanya terkaku pelik di situ.
"Cari Deejah?Kenapa?" Soalnya semula.Hakim ialah orang yang memotivasikan dirinya sejak kematian abangnya hubungan dia dan Hakim tidak lebih dari seorang abang.
"Rindu." Jawabnya lalu ketawa besar manakala Alia sudah menjeling tajam menyampah.Khadeejah yang melihat reaksi Alia sudah menagakkan sesuatu.
"By the way ni sape?Calon isteri ke?" Soal Khadeejah sambil tersenyum sengeh macam kerang busuk nasib dia gosok gigi kalau tak gosok tak tahu la.Alia yang mendengar perkataan itu sudah menahan malu.
"Tak de la ni kawan abang." Ujar Hakim lalu tersenyum kearah Alia.Khadeejah hanya mengangguk faham.Lelaki mana pernah faham perempuan tibee.
'Ouh cuma kawan.Aku ni yang perasan lebih.' Bisiknya di dalam hati lalu dia terus berlalu pergi dari situ tanpa berkata apa-apa.
"Abang pergi kejar dia!" Ujar Khadeejah sebaik saja melihat perkara itu berlaku secara tiba-tiba.Manakala Hakim terus mengejar kawannya.
/ Sorry klau boring
/Abaikan typo ")
/Enjoyyy :3♥️
YOU ARE READING
Takdir.
RomanceTakdir mempertemukan mereka,Fariz seseorang jejaka yang dingin dan amat tidak menyukai mana-mana wanita.Manakala Khadeejah Haura seorang wanita yang muslimah dan ceria. "Accept me Encik Fariz Naufal,accept me as your wife.Bukan hamba abdi awak!"-Kha...