Bab 19

43 4 0
                                    

"Assalamualaikum,Deejah dah balik." Ucap Khadeejah seusai kakinya melangkah masuk.Dengan tubuh yang longlai dia bejalan menuju ke biliknya.

Belum sempat tiba di bilik.Danial sudah berlari sepantas kilat menuju ke arah Khadeejah.

"Hey kamu!Anak dara apa pagi-pagi buta baru balik hah!" Bebel Danial dengan sudip ditangan,apron pun tak buka.Lagi pelik dari adik dia.Belum sempat Khadeejah membuka mulut ada saja ayat nak dipotong Angahnya itu.

"Apa-apa nak menjawab la tu?Sejak-sejak dah besar ni pandai adik nak lawan cakap Angah kan?" Dia menyambung semula bebelannya tidak terhenti di situ pelbagai perkara lagi disoalnya.Khadeejah mengambil satu jari diletakkan jari itu diatas bibir Angahnya.

"Shh shh shut up you!" Ujar Khadeejah.Sudah bernanah telinga ingin dengar bebelan abangnya itu.Sikit-sikit nak bebel.

"Apa shh shh hah?Dah la balik lambat nak shh shh kan orang pulak?" Bidas Danial semula.Suka sangat cari pasal dengan adiknya yang sorang itu.

"Angah ni dah kenapa?Kalau ye pun nak bebel dekat orang buka la dulu apron tu,ha sudip tu letak la tepi dulu." Ucap Khadeejah.Letih dia melihat keadaan Angahnya.Macam mak orang dah dia tengok.

"Biarlah." Danial menjeling Khadeejah.Tak boleh menjawab lansung.Macam perempuan.Bisik hati Khadeejah.

Tiba-tiba mereka terbau sesuatu.Bau yang tidak bagus untuk dihidu.Iaitu bau hangit!Mereka saling berpandangan.Dengan mata yang sudah terbeliak.

"Ayam Angah!" Jerit Danial terus mereka berdua berlari ke dapur untuk melihat perkara itu.

Terlihat ayam yang sudah rentong diatas kuali.Danial cepat-cepat menutup api.

"Tu la nak jadi chef lagi." Ujar Khadeejah lalu mereka berdua ketawa besar.Macam-macam.















Fariz side.

Dia memasuki rumahnya yang kosong dan sunyi.Lalu melangkah naik ingin terus ke biliknya.Penat.Dari pagi sehingga malam mereka berjuang menyiapkan projek itu.Banyak masalah yang mereka hadap.Elektrik terputus tiba-tiba.

Fariz teringat akan kejadian semalam sewaktu elektrik terputus.Menangis Khadeejah dan Alia ketakutan akibat teringat mereka bersama dua orang lelaki di bilik yang besar itu.

Flashback.

"Agrhhhhh Umiiii." Jerit Khadeejah apabila bilik itu tiba-tiba menjadi gelap.Manakala Alia terus memegang lengan Khadeejah.

Mereka berdua saling berpandangan biarpun dalam gelap.Mata mereka terbeliak apabila teringat mereka berdua bersama dua orang lelaki.Terus dicapai apa yang berada di atas meja.Dihala ke sana ke sini yang menunjukkan agar dua orang lelaki itu tidak menghampiri mereka.

Alia membaling pen kearah mereka berdua.

"Yow!Relax girl." Ujar Hakim apabila pen yang dibaling Alia terkena dirinya.Khadeejah juga turut membaling sebuah buku yang tebal ke arah mereka.

"Agrhh!" Raung Fariz apabila buku yang tebal itu terkena kepalanya.Lalu dia membuka 'touchlight' melalui fonnya.Lalu menghala kearah mereka bertiga bergilir-gilir.

"Korang dah gila ke?Korang ingat kitorang nak cabul korang ke?" Marah Hakim.Suka-suka je baling barang.Bisik hatinya.

"Hehehe kitorang mintak maaf." Serentak mereka mengatakan hal itu.Mata Khadeejah tiba-tiba terarah ke arah Fariz.

"Awak benjol!" Terkejut Khadeejah melihat dahi Fariz berwarna ungu.Alia dan Hakima terus melihat Fariz seusai Khadeejah berkata begitu.

"Uish,besar siot." Ujar Hakim menahan ketawa melihat kawannya diperlaku sebegitu.Fariz memegang benjolan itu lalu meraung sakit sekali lagi.

"I'm sorry,I really really sorry because of that." Jarinya di tala ke arah dahi Fariz.Dia merasa sebersalah.Dah la buku tu tebal setebal alam.

"Shh,nope it's okay.This aren't your mistake." Jawab Fariz ketika Khadeejah tidak henti-henti meminta maaf kepadanya.

Endflashback.

Ketika Fariz mengingati kejadian itu dia ketawa kecil.Comel saja perangai masing-masing kalah budak kecil.Tiba-tiba telefon iphone 12 milik berdenting tertera nombor yang tidak tahu pemiliknya menanyakan hal sebegini.

01178*****
Assalamualaikum,awak punya benjolan okay?I'm just worry if it getting worst.If you need some medicine I can buy it for you?Or we can meet ? I really feel sorry for what I have done."

Dari cara menulis dan penerangannya Fariz sudah boleh mengetahui siapa gerangan penulis itu.Lalu terus menekan mesej itu dan menambah kenalan terhadap nombor yang tidak dikenali itu.

Fariz
Waalaikummusalam,I'm okay Khadeejah nothing serius to worry about.If I need medicine I can take it by myself.Don't worry to much just take care of yourself."

Ya,sebelum pulang pagi tadi.Khadeejah sempat meminta nombor fon Fariz kerana terlalu risau akan keadaan lelaki itu.Mana tak nya dah buat anak orang benjol kut.

Khadeejah
Please Fariz don't make me feel guilty for what happen.Sebagai tanda maaf saya akan belikan awak ubat.Kita meet dekat kafe haritu.At 5 p.m today.Don't late.Bye.

Ujar Khadeejah menutup perbicaraan mereka.Fariz hanya bluetick lalu membaringkan badannya.Letih punya pasal.Dia teringat akan atuknya sudah lama mereka tidak berbicara.Dia mengambil semula telefon bimbitnya lalu menaip nombor atuknya.
















"Alia,I wanna talk to you for a second." Ujar Hakim menarik tangan Alia pergi jauh dari tempat yang agak bising itu.

"Talk about?" Soal Alia ingin tahu.Tiba-tiba aje tarik tangan.Tak pasal-pasal nanti orang fikir yang bukan-bukan.

"Are you serius?" Soal Hakim pulak.Dia main sekerat-sekerat pulak.Penat la cuba berterus terang aje.

"Haih tak payah cakap sekerat-sekerat boleh tak?Just straight to the point la." Ujar Alia.Tak perlu kut nak buat orang suspend.Dia ingat ni escape room apa?

"Haih about pembentangan la?You tak ingat ke apa yang Dato Miang tu buat dekat you?In past?" Soal Hakim risau.Terpancar sinar kerisauan diwajahnya.

"Don't worry.I will take care of myself." Jawab Alia supaya Hakim tidak risau akan keadaannya.Tidak mahu dia mengenangkan kejadian lepas.

"Hi Alia!My beloved ex-secretary.You still sexy until now." Pandangan sapa yang miang diberikan oleh Dato Muzim kepada Alia.Tangannya depa ingin memeluk Alia terus pelukan itu dibalas oleh Hakim.

"Hello Dato,long time no see ha?Jangan la sapa my PA je sapa la I sekali." Ujar Hakim kepada Dato Muzim dengan sinis lalu melepaskan pelukan mereka.Geli pulak.Alia hanya ketawa kecil.How protective are him.Bisik hati kecil Alia.

"Bukan tak nak sapa,cuma nothing special on you,Hakim.Tapi Alia she so different in this afternoon.Beautiful and sexy." Ujar Dato Miang itu tak henti-henti.Hakim sudah menjeling meluat dengan perangai orang tua yang tak fikir nak mampus dah tu.Sakit hati tapi perlu bersabar.

"Wowowo Datin Fizah kalau tahu ni tak hidup dah Dato rasanya." Ugut Hakim bersambung dengan ketawa besar puas hati itu baru sikit.Kau tunggu syarikat kau jatuh.Aku bidas cukup-cukup.Bisik hati Hakim.Suka suki je nak kacau kawan baik dia.

Dato Muzim memandang Hakim tajam.Tahu takut.Kalau bab Datin Fizah macam nampak azab api neraka takutnya.Tapi kalau dengan Tuhan malu dan takut entah kemana.

Sesuka hati aje nak langgar arahan Allah.Dah hidup berpuluh tahun diberi peluang hidup pulak tu tetap tak nak bertaubat.Setan apa yang ada dalam badan sampai macam tu sekali sombongnya.Bisik hati Hakim.

Hidayah itu sentiasa ada cuma kita saja yang malas nak gapai.Nak tunggu dan senang saja bukan nak berusaha.Setakat ada hidayah tapi tak mampu guna susah jugak.Jadila manusia yang tidak sombong dengan Pencipta.Rendah hatilah ketika denganNya.

/ Sorry klau boring
/Abaikan typo ")
/Enjoyyy :3♥️
/Sorry for bad grammar.

Takdir.Where stories live. Discover now