Malam yang telah mengubah keseluruhan hidupnya.Perbezaan yang dia rasai sungguh berbeza mungkin hikmah disebalik pergaduhan mereka bertukar kepada sesuatu yang baik?
Khadeejah menyiapkan dirinya sendiri.Membelit-belit tudung shawlnya kemas agar terbentuk cantik dan sedap apabila dipandang.Dress nya yang berwarna putih yang di hadiahkan oleh Uminya sebelum mereka sampai dipakai olehnya terletak cantik untuk dirinya.
"Dah siap?" Soal Fariz yang berdiri di belakangnya.Dia memandang wajah Fariz di pantulan wajah Fariz di cermin di hadapannya.
"Dah!" Ujar Khadeejah keriangan.Walaupun wajah Fariz tetap sama seperti sebelum ini namun pandangan mata Fariz kali ini sungguh berbeza.
Dia melangkah ingin keluar dari bilik hotel itu secara tiba-tiba tangannya di gengam erat oleh Fariz.Lalu dia hanya mengikuti jejak langkah suaminya.
Dari bilik hotel sehinggalah di dalam kereta mereka hanya berdiam diri.Hanya alunan lagu dari radio saja kedengaran.
"Kita nak pergi mana ni?" Soal Khadeejah pelik.Ingatkan Fariz ingin bawanya ke tempat makan namun jalan yang di laluinya itu amatlah berbeza.Pokok-pokok hijau menusuri jalan kadang berliku-liku juga laluannya.
"Secret and suprise ?" Ujar Fariz acuh tak acuh.Khadeejah mengeluh.
'Kalau macam tu jawapan dia,baik tak payah jawab.' Ujar hati kecil Khadeejah.
Fariz hanya memandang Khadeejah yang melemparkan pandangan matanya ke luar tingkap.Lalu tersenyum nipis.
Khadeejah tersenyum sendiri akibat apa yang terjadi di malam itu.Untuk kali pertamanya Fariz menyentuh dirinya sebagai seorang isteri yang sah.Mukanya mula kemerahan.Malu.
Dalam dia tidak sendiri mereka sudah sampai ke destinasi.Dia mengikuti langkah Fariz sampai saja ke tempat itu mulutnya ternganga luas.Cruise?!
Di hadapan matanya sekarang ini terdapat banyak kapal layar yang mewah.
Dalam dia sedang terkaku akibat apa yang berada di hadapan.Fariz yang sendari tadi isterinya tidak mengikut langkahnya mendapatkan Khadeejah lalu di pegang erat tangan isterinya.
"Don't trying to get far from me." Amaran di berikan oleh Fariz.Menjaga Khadeejah seperti menjaga budak kecil.Namun Khadeejah masih berdiam diri mengikuti saja langkah Fariz.
"No,I don't." ujar Khadeejah perlahan namun tetap kedengaran jelas pada telinga Fariz.Jejaka itu hanya tersenyum kecil.
Fariz mengeluarkan kain berwarna hitam untuk menutup mata Khadeejah.Terkejut Khadeejah dibuatnya apabila matanya ditutup sebegitu.
Tangannya di genggam oleh Fariz dan dia hanya akur mengikuti langkah kaki Fariz.
Mereka berhenti dihadapan sesuatu.Khadeejah mengikuti saja gerak langkah Fariz.Fariz berhenti dia berhenti,Fariz bergerak dia pun bergerak.Begitulah seterusnya.
"Dah boleh buka ?" Soal Khadeejah yang masih terpinga-pinga.Fariz berdiri di belakang gadis itu lalu membuka kain hitam yang menutupi mata isterinya.
Wajah terkejut dipampangkan oleh Khadeejah.Di hadapannya terdapat yacht yang dapat dilihat olehnya terdapat nama "MFH".
"MFH?" Secara spontan dia bertanya kepada Fariz.Fariz hanya melihatnya sepi sebelum menjawab pertanyaannya itu.
"Gabungan nama di antara Milia,Fariz dan Hisham.My mom,my dad and me." Dia menjawabnya sambil tersenyum kelat ke arah Khadeejah.Membuatkan Khadeejah mendekatinya lalu mengusap-usap belakang badan Fariz.Dia tahu pasti jejaka itu merindui kedua ibu bapanya.
Fariz memimpin tangan Khadeejah untuk menaiki yatch itu.Dia membawa Khadeejah duduk di meja makan yang telah disiapkan dengan romantis sekali.
'Tak sangka,dia seromantik ni.' Ujar Khadeejah di dalam hati.Tanpa sedar dia sudah mengukir senyum lebar yang dapat di lihat Fariz.
"Comel lesung pipit dia." Ujar Fariz spontan sambil menarik kerusi untuk memberikan Khadeejah duduk.
Merah muka gadis itu apabila ditegur sebegitu.
"Ish mana ada." Dia cuba untuk menutupi rasa malu itu.
Fariz mengambil tempat duduk di hadapannya.
"I'm sorry." Kata-kata itu membuatkan Khadeejah berhenti memotong stik daging itu.Dia terkaku untuk seketika.
"I'm sorry for being a bad husband for you.I know,I treat you badly just because of your brother.Kau tak bersalah pun dalam hal ni tapi aku yang-"
"Nope,awak tak salah.Cuma masa lampau awak yang kejam.But you forget to not look back for what happend yesterday or few years ago." Khadeejah memandang muka Fariz tenang.
Dia tahu Fariz tak pernah bermaksud untuk melayaninya sebegitu.Cuma dunia Fariz terlalu toxic untuk dia memasukinya.
"Thanks for everything,sayang.Kau mampu bertahan dengan aku."
sayang perkataan yang simple namun telah membuatkan hati gadis itu berbunga-bunga bagai terbang di awang-awangan.Tidak pernah Fariz melayaninya sebaik ini.Namun hari ini untuk kali pertama,dia di layan bagaikan puteri.
Tiba-tiba Fariz berdiri lalu berlalu ke arah Khadeejah.
Fariz berlutut membuatkan Khadeejah terkejut.Dia turut berdiri cuba menghentikan perbuatan suaminya itu.
"Apa awak buat ni!Bangunlah!" Dia cuba membangunkan jejaka itu sambil melihat kiri kanan takut-takut ada yang melihat perbuatannya.
"Nobody in here,dear.Don't worry it's just to of us now."
Khadeejah memberhentikan perbuatannya.
Fariz mengeluarkan kotak cincin dari poket seluarnya.
"Sayang,my everything,can we start a new chapter together?Again?" Dia membuka kotak cincin itu mengharapkan gadis itu menerimanya.
Khadeejah menutup mulutnya.Masih tak percaya dengan apa yang berlaku.
Dalam kepalanya masih berlenggar-lenggar adakah ini mimpi?Adakah ini mimpi?Adakah ini mimpi?Berkali-kali dia menanyakan perkara yang sama.
Namun jawapannya juga sama.Ini bukan mimpi!
Khadeejah mengangguk laju.Lalu menghulurkan tangannya.Tangan mulus putihnya itu disambut lembut oleh Fariz lalu jejaka itu memakaikan cincin kepada bidadarinya.
"So,let's we enjoy our night today!"
Dia mengangkat Khadeejah secara tiba-tiba,membuatkan gadis itu menjerit kecil.
"AAAAAAA!" Dia memukul bahu bidang Fariz.Membuatkan jejaka itu tergelak besar.
Bahagianya dia melihat Fariz tersenyum sebegitu.Nampak baris gigi putih tersusun cantik.
Dia berharap mereka berakhir dengan bahagia.
/ Sorry klau boring
/Abaikan typo ")
/Enjoyyy :3♥️
/Sorry for the bad grammar
YOU ARE READING
Takdir.
RomanceTakdir mempertemukan mereka,Fariz seseorang jejaka yang dingin dan amat tidak menyukai mana-mana wanita.Manakala Khadeejah Haura seorang wanita yang muslimah dan ceria. "Accept me Encik Fariz Naufal,accept me as your wife.Bukan hamba abdi awak!"-Kha...