Walaupun bulan madu mereka hanya berlangsung 3 hari 2 malam.Perubahan yang dirasai oleh Khadeejah 180 darjah berbeza dari sebelumnya.Fariz,seorang suami yang kejam terhadapnya kini menjadi seorang yang sangat menyayanginya.
Dia menarik beg tariknya lalu ingin diangkat masuk ke dalam bonet kereta.Namun pantas saja satu tangan menarik beg Khadeejah lalu di masukkan ke dalam bonet kereta berjenama BMW.Sungguh pantas perbuatan Fariz itu sehingga membuatkan Khadeejah tersentak.
"Abang,saya dah bagitahu dah saya nak angkat sendiri!" Keluh Khadeejah.Kini panggilan nama mereka juga sudah berbeza.Fariz menyuruh Khadeejah untuk memanggilnya dengan nama manja.Sebagai isteri yang solehah Khadeejah hanya mengikutinya.
"You're my wife,baby girl.So abang kenalah tolong angkatkan." Ujar Fariz lembut sahaja nada suaranya.Membuatkan Khadeejah tersenyum malu.
Tanpa membuang masa Fariz membuka pintu kereta untuk Khadeejah.Khadeejah hanya mengikut sahaja,selepas memastikan isterinya sudah memasuki kereta itu tanpa seberang halang.Dia pula terus mengambil tempat duduk di tempat pemandu.
Fariz menekan minyak berlalu keluar dari perkarangan hotel mewah 5 bintang itu.
"I'm soooo happy untuk honeymoon ni" Ujar Khadeejah dengan senyuman manis.
"Me too sayang." Fariz mengiya-iyakan perkataan isterinya.
"Hmmmmm,hubby." Panggil Khadeejah sambil menoleh ke arah suami tercintannya.Saja ingin melihat kehenseman si jejak itu.
"Ye sayangg." Ujar Fariz sambil memandang ke arah Khadeejah sekilas sebelum kembali memandu keretanya.
"Can I ask you something ?" Pinta Khadeejah.Berharap semoga suaminya tidak memarahinya ketika dia bertanya soalan itu.
Fariz menjongketkan kedua keningnya.
"Tanyalah,sayang nak tanya soalan apa?" Sekali lagi dia memandang Khadeejah sekilas.Setiap jawapan dia pasti dia memandang Khadeejah.Baginya wanita yang paling cantik dia pernah lihat ialah isterinya sendiri.
"Kalau Deejah tanya ni,hubby marah tak?" Soal Khadeejah lagi memastikan jikalau soalan itu keluar suaminya tidak akan memarahinya.
Fariz hanya tersenyum manis.
"Takkanlah hubby nak marah kalau Khadeejah yang bertanya? Hm?" Jawab Fariz.
Boleh la tu.Ujar hati kecil Khadeejah.
Dia menarik nafas sedalam-dalam lautan.Berharap suaminya tidak memarahinya.
"Hubby tak pernah cerita pasal family hubby.Hubby tak nak cerita dekat Khadeejah ke ?" Soalan yang keluar dari mulut Khadeejah membuatkan Fariz terdiam lalu mengetap rahangnya kuat.Khadeejah yang melihat akan hal itu terus meneguk air liur.
"It's okay if hubby tak nak cerita.Khadeejah ta- tak kesah." Ujar Khadeejah cemas,dari suaranya sahaja sudah tahu dia cemas.Fariz menghembus nafas.Teruk sangatkah layanannya terhadap isterinya? Sehingga Khadeejah begitu takut terhadap dirinya ?
Soal Fariz terhadap dirinya sendiri.
"But I have to tell you Khadeejah.About everything." Jawab Fariz serius.Khadeejah hanya mendengarkan saja bait bicara suaminya.
"Papa died when I was 17 years old.Mama." Terdiam.Suasana bertukar tegang.
"Lari dekat lelaki lain." Wajah Fariz terus bertukar sedih namun masih dikawal dengan wajah dinginnya.Kini Khadeejah pula yang kasihan akan nasib suaminya.
"Before papa left us.Mama dah lama simpan jantan tak guna tu."
"Dan sebelum papa meninggal,mama mintak cerai.Semua benda tu untuk lelaki simpanan dia tu.Dia kawin dengan papa untuk harta je,tapi cinta dan sayang dia hanya untuk jantan tu!" Rahang Fariz diketap kuat mengingati apa yang telah dilakukan oleh mamanya membuatkan dia merasa perempuan hanya la manusia penipu!
YOU ARE READING
Takdir.
RomanceTakdir mempertemukan mereka,Fariz seseorang jejaka yang dingin dan amat tidak menyukai mana-mana wanita.Manakala Khadeejah Haura seorang wanita yang muslimah dan ceria. "Accept me Encik Fariz Naufal,accept me as your wife.Bukan hamba abdi awak!"-Kha...