الفصل السابع والعشرون

23.9K 407 15
                                    

(((((سلسلة عشق الرجال)))
(((الجزء الثالث والاخير من رحم للايجار)))
((( حب الفرسان)))
((( الفصل السابع والعشرون)))
🌹بقلم ريحانة الچنه🌹

الحيرة والتفكير والقلق والمسؤلية مش بتفاارقهم من زمان.لا وقت ما كانوا شباب ولا حتي لما كبروا وبقوا اباء واجداد....بعد نقاش طويل وكلام واتفاق

مهاب اتنهد بغيظ: عارف انت لو الحيوان ده ما كنش حفيدك وللاسف نغم بتحبه انا كنت ربطه في عربيتي وسحلت بيه مصر كلها.!!!
وانا زمان اللي كنت عايز افلق شهاب نصين ده شهاب طلع برقبته...عيل مستفز وغبي وعنيد....المصيبة انه عارف ومتأكد انها بتتنيل تحبه..ماله متفرعن و واخداه الغرور ليه كدة...انا مش عارف....بس وديني لهربيه واخليه يتقهر ويموت مغول وهي مع غيره....هو الواد ده طالع لمين متخلف كدة!!!؟

رعد ابتسم بهدوء: يا مهاب ماحدش بيكون نسخة حد في كل حاجة....ممكن ابنك او بنتك او حتي حفيدك ياخد منك الشبه في حاجة واحدة مثلا.....ملامح....صفة...طريقة تفكير....رد فعل... بس مش هيكون نسخة مطبوعة ومنحوتة منك.....علشان مافيش حد زي حد...دي طبيعة وفطرة كل واحد وليه شخصية مختلفة بكل ما فيها اذا كانت مساوء او مميزات...

لو فكرت شوية بتركيز هتلاقي ان احنا نفسنا اللي بنفكر ونحلل وشايفن تصرفاتهم...والصح والغلط منها واضح لينا وضوح الشمس..وهما غافلين عنه....احنا كنا زيهم في يوم من الايام...احنا اكتسبنا كل حاجة من الايام والمواقف...الفرح..والحزن....
الازمات...والمواقف الصعبة...احنا حياتنا اتكونت بعمر طويل مليان دروس وعبر...هما لسة يا دوب بيخطوا ويعدو طريق حياتهم..طبيعي يمروا بكل ده واكتر...وهو ده اللي هيعلمهم ويعرفهم قيمة كل حاجة.....مهما اتقالت نصايح يا مهاب من الاب او الام او حتي الاجداد...ما بيكونش ليها تأثير زي المواقف اللي بيمروا بيها هما فعليا.. دي بتعلم فيهم ومستحيل ينسواها....

مهاب بضيق: بس كلهم عندهم مشاكل يا رعد...كل واحد منهم عنده دماغ العن وانيل من التاني سواء شباب او بنات...المفروض يسمعوا مننا يفهموا...وخصوصا انهم. عارفين اننا عايزين مصلحتهم ليه العند بس ليييه!!؟

رعد ابتسم بثقة: متعة التجربة.

مهاب عقد حاجبه: تقصد ايه؟؟؟

رعد قام بخطوات ثابتة وقعد قصاد مهاب: لما بيكون عندك طفل صغير ولسة بتعمله كل حاجة... وشايف نار قايدة قصاده طول الوقت....مهما قولتله دي نار وهتحرقك...هتتوجع..اياك تقرب منها....هيسمع منك ايوة وهو عارف وحاسس انك بتحبه...بس دايما عند حب التجربة او متعتها...امتي بيعرف قيمة تحذيرك وخوفك عليه...والمتعة تتحول لوجع والم...!!! لما يقرب ويحاول يلمس النار وتلسعه...دي كمان ممكن تحرق جزء منه وتعلم فيه علامة شديدة تحتاج ايام وشهور ويمكن سنين لحد ما تطيب وتخف.....بس طول الفترة دي كل ما يشوف النار يبص علي علامتها فيه ويفتكر الوجع والالم اللي شافه....وقتها بيبعد عنها بسرعة...

روايه حب الفرسان الجزء الثالث من رحم للإيجار . (((سلسلة عشق الرجال)))حيث تعيش القصص. اكتشف الآن