الفصل الخامس والسبعون

30.2K 1.3K 277
                                    

(((سلسلة عشق الرجال الجزء الثالث من رحم للايجار)))
((حب الفرسان))
((  الفصل الخامس وسبعون   ))
🌹بقلم ريحانة الجنه🌹.
العزلة والوحدة اللي بنلاقيها جوانا حتي لو كنا وسط العيلة واللمة والصحبة دي بتكون اصعب احساس واكتر احساس يوجع ويقتل جوانا بالبطئ وكأنك غريب وسط كل اللي حاوليك ..ده كان حالها وحال سكوتها وبعدها عن الحفلة والعيلة بعيد لوحدها....لكن فيه قلب قريب منها وحاسس بوحدتها اختها اللي مستحيل حد يحبها اكتر منها ويحس بغيابها ويدور عليها ....كانت بتقرب منها وموجوعة علي الحزن اللي بقي جزء اساسي من ملامحها ..قربت منها بهدوء وهي بتضمها لحضنها علي غفلة منها ...

ماسة بحنان : ملكة جمال الحفلة واقفة بعيد كدة وسايبانا لوحدنا ليه!! ايه مش عايزة حد يشوف جمالك وتغطي علي كل الحلوين الليلة ولا ايه !!


ماليكة ابتسمت بخفة واتلفتت ليها : مش هتبطلي بقي حركات العيال دي بتخضيني وانا مش حمل خضات زمان دي خلاص... اعقلي بقي ..


ماسة ضحكت بمشاكسة: واعقل ليه ياست العاقلة انتي هي الدنيا مستاهلة عقل واحزان ماكفاية اللي شوفناه بقي ...

واتنهدت بحزن: ماليكة انا حاسة بيكي وبحزنك علي مالك وعارفة انك كنتي بتحبيه اوي وانا لو مكانك ومش قادرة حتي اتخيل اللحظة دي عارفة اني هتدمر وهموت من الوجع ..لكن ده قضاء ربنا ولازم نكمل ونعيش ..انا كمان اتوجعت زيك ويمكن اكتر ..انا راح مني حتة عاشت جوايا ابني اللي طول حملي فيه بفكر شكله هيكون ايه ضحكته صوتها ازاي ..نظرة عيونه هتبقي ازاي..حلمت بأول حضن منه ليا ...اول كلمة اسمعها منه...اول مرة يخطي برجليه الصغيرة علي الارض...حلمت وحلمت .وحلمت ..لكن في النهاية كل ده اتبخر وبقي سراب وكأنه لا كان ولا عاش جوايا ..لكن لازم اكمل مش هقولك انسي لاني لا نسيت ولا عمري هنسي ولو خلفت غيره عشرة هفضل موجوعة لكن لازم اكمل...انتي كمان لازم تتغلبي علي حزنك اللي بيوحدك كل يوم اكتر من اللي قابله ..لازم تكملي وتعيشي ...


كانت بتسمعها وهي موجوعة ليها ولحزنها علي ابنها وكأن الوجع بيضاعف جواها ويزيد  علي وجعها ... لكن مش قادرة تقولها الحقيقة وان اللي هي فيه مش مجرد وجع وحزن لا ده صدمة وصدمة قوية هدتها وضيعت ثقتها في كل الناس ..وكل تعبير بتشوفه من اي حد بقت تخاف من الوشوش والكدب والغدر اضعاف ماكانت بتخاف..

اتنهدت بتعب: ياريت كل السكوت وراه حزن وبس يا ماسة ! ياريت الحكاية حكاية حزن ووقت وتخطي ..فيه حاجات اصعب من كدة ترعب وتخوف ..فيه كسرة جوايا شرخت قلبي نصين وكأني بقيت غريبة جوايا وغريبة في الدنيا...تايهة مش عارفة هو انا كنت صح والعيب في الناس ووحشيتهم وقسوتهم ولا انا اللي غلط ودي طبيعة الحياة!! بس لو دي الحقيقه ودي طبيعة الناس والحياة كدة ماتبقاش حياه ولا دول ناس...دي تبقي غابة ودول وحوش مش بشر... مافيش قلب يحس ويتألم وضمير يوعي ويفوق ...تفتكري العيب فين يا ماسة فيا ولا فيهم  انا حقيقي مابقتش فاهمة !؟

روايه حب الفرسان الجزء الثالث من رحم للإيجار . (((سلسلة عشق الرجال)))حيث تعيش القصص. اكتشف الآن