الجزء الاول من البارت الثاني والستون

64.1K 3.1K 1.3K
                                    

(((سلسلة عشق الرجال الجزء الثالث من رحم للايجار)))
((حب الفرسان))
((الجزء الاول من البارت الثاني والستون))
🌹بقلم ريحانة الجنه🌹.

قعد قصاده بحيرة وتفكير من كلامه !! يا تري إيه الصح وإيه اللي المفروض يحصل بعد التغير اللي تم واللي هيتم!!؟ وهل العلاقة دي مكتوب ليها النجاح حقيقي ولا الفشل او الفراق في الوقت ده هو أسلم حل!!

مؤمن بحيرة: صدقني يا شهاب أنا من جوايا بتمني سعادة بنتي وبتمني اشوفها مبسوطة مع الانسان اللي هي تختاره وشايفة حياتها وسعادتها معاه!! لكن!! لكن فيه حسابات كتيرة اوي أنا وهي مربوطين بيها وصعب نتخطاها بسهولة كدة!؟

شهاب قعد قصاده بهدوء وإبتسم: الاعتبارت اللي انت بتتكلم عنها دي ما دامت خارج الحلال والحرام!! وخارج الصح والغلط!! يبقي مالهاش أي حساب عندي!! فراس أسلم يمكن الاول كان من غير أساس ولا إقتناع بس اظن بعد ما بعته للي انا وإنت متأكدين إنه هيعلمه علي الأقل في البداية مبادئ الاسلام الموضوع هيفرق كتير !! ده بالنسبة لشخص فراس اللي انت كنت خايف منه اكتر شئ انت كنت مهوس ازاي بنتك هتتجوز واحد لسة علي عقل وفكر وقناعة دين تاني غير دينها وانا متفهم ده ومعاك فيه...

لكن كلها دقايق ويوصل فراس هنا وهنقعد معاه ونشوف بنفسنا إيه اتغير فيه وهل فيه أمل انه يكون واحد مننا ومن حياتنا وعائلتنا ولا لا !؟

أما الجانب والاعتبار اللي أنا عن نفسي مش مهتم بيه لكنه يهمك أنا عارف !! هو الناس والقيادات والمجتمع كله والإشاعات اللي هتحصل!! لكن أنا بأكدلك مركزك ومكانك مستحيل يتهزوا بسهولة كدة ولا القيدات بتاعتنا ساذجة ولا غبية للدرجة دي علشان تشكك فيك لمجرد اشاعات هتظهر من شوية ناس شغلتها الكدب والدوشة والشو اللي هيحصل !! ارجوك يا مؤمن حط مصلحة بنتك وسعادتها قصاد عيونك قبل كلام الناس وردود افعالهم!! الناس مش هتمسح دمعة بنتك وهي بتبكي من فراق فراس اللي بسببه بقت زي الطير المجروح ..وردة دبلت قبل الأوان وفقدت ريحتها وجمالها بسبب الحزن!! الناس مش هتونس بنتك في وحدتها وهي بتشكي بعده لحالها من غير ما تنطق ولا تتكلم مع حد!! الناس مش هتسعد بنتك لو فكرت انها تهرب من كل ده لحضن شخص تاني لمجرد انه عريس مناسب وتتجوزه وتصحي علي كابوس مرعب !! كابوس عذاب !! بين راجل مالك حياتها وجسمها !! وراجل مالك روحها وقلبها وتفكيرها!! الناس مش هتنفع بنتك وتنفعك لما تموت في اليوم الف مرة وهي شايفة نفسها خاينة علشان بتفكر وتحس براجل تاني غير جوزها اللي اتجوزته بس علشان هو صورة ممتازة ليها وليك!! ده كله في حالة ما نچمة اصلا تفكر تتجوز أي واحد لمجرد انها تهرب من حكاية فراس وذكرياتها !! مابالك بقي لو بنتك ما قدرتش تعمل كدة وقررت تعيش وحيدة!! هتتحمل انت تفضل تتفرج علي بنتك والسنين والعمر بيعدي علبها وهي قصادك وحيدة !! اخوها متجوز وهيخلف قريب وبنات العائلة كلها كل واحدة مع جوزها وحبيبها وهي الوحيدة اللي اتحكم عليها بالحب الحرام من وجهة نظرك ونظر الناس!! تعيش عمرها كله في حكاية العشق الممنوع!! ليه!! علشان الناس!! ملعونة الناس اللي تحرم الحلال وتحلل الوجع والظلم!! ملعون انت نفسك لو قبلت بده ورضيت بيه وقبلت تكون جبان ورفضت تواجه الناس والمجتمع !! فكر في بنتك أهم من الناس يا مؤمن!!؟

روايه حب الفرسان الجزء الثالث من رحم للإيجار . (((سلسلة عشق الرجال)))حيث تعيش القصص. اكتشف الآن