22 Hospital

4.4K 259 24
                                    

Sinaran kalimantang memantul ke segenap ruang bilik. Lembut warna cat dinding mendamaikan rasa. Di situ juga terdapat sekujur tubuh yang sedang berehat di alam separa sedar.

Ini bukan kali pertama hari Khairul berakhir di atas katil hospital.

Kedua-kedua kelopak mata terkatup rapat. Dada pun berombak tenang. Pakaian Khairul telah ditukar kepada persalinan hospital, satu set baju dan seluar berwarna hijau lembut.

"Sampai bila anak kita nak hidup macam ni?" Datin Farina membisikkan pada sang suami. Lemah suara wanita setengah abad itu. Badan berpaling menghadap lelaki di sebelah.

Dato Muhsin melihat wajah lena Khairul Iddin. "Mungkin kita kena pisahkan memori mak teh daripada dia. Itu sahaja caranya..."

Begitu sukar buat Khairul menerima takdir bahawa Mak Teh telah bukan miliknya lagi.

"Macam mana?" soal Datin Farina kembali.

"Simpan semua barangan mak teh dalam stor. Kita tak boleh biarkan Khairul teringat mak teh. Saya tak boleh biarkan dia tidur dalam bilik mak teh malam-malam. Tengok, macam ni jadinya..." kesal sang bapa itu. Mereka bukannya tidak kasihankan anak sendiri, lalu membiarkan Khairul asyik menyendiri di dalam bilik arwah. Tetapi sucidal though yang menghimpit Khairul akan membawa padah. Seketika selepas Khairul sedar mustahil Mak Teh kembali ke pangkuan, mulalah pemuda itu akan melakukan perkara yang bakal membahayakan diri.

"Boleh tak kita biarkan Khairul pindah rumah? Biar dia dapat persekitaran baru... Jauh daripada semua memori silam."

Kebiasaan sebelum beradu, pasti Datin Farina akan melawat Khairul bagi memastikan segalanya baik-baik sahaja. Malam tadi, alangkah terkejut hati seorang ibu tatkala mata menyaksikan Khairul Iddin menghabiskan sepapan panadol dalam sekelip mata. Hanya bekas tidak berisi ubat tinggal sepi di sisi meja katil.

Rawatan N-acetylcysteine (NAC) telah diberikan kepada Khairul pada malam yang sama secepat mungkin. Keracunan pada hati adalah amat menyeksakan sebelum disusuli kematian penyalahgunaan ubat. Khairul tak mampu berfikir panjang.

Dato Muhsin melintasi bingkai pintu keluar bersama-sama isterinya. Takut mengganggu anak bujang yang sedang berehat. Berdiri lah pasangan suami isteri itu di ruang legar hospital swasta. "Macam mana kalau perkara buruk berlaku? Siapa yang nak tengok-tengokkan anak kita?"

"Kita upahlah tukang kebun dan pengawal untuk tengokkan Khairul. Insya Allah, Khairul boleh bina hidup baru." Tidak ada apa lagi yang Datin Farina mahukan di usia begitu melainkan kebahagiaan pada satu-satunya darah daging.

"Hm..." Dato Muhsin membalas perlahan.

"Asyila pun nampak sangat prihatin tentang Khairul. Kalaulah Khairul izinkan Asyila untuk masuk ke dalam hati dia..." Tidak putus gadis berkenaan berkunjung dan menanyakan khabar anak bujang mereka.

"Asyilla tu baik budaknya." Jeda. Lelaki tua itu tersenyum nipis. Kesilapan mengabaikan Khairul adalah satu khilaf terbesar mereka berdua yang cuba ditebus kembali. "Kita berilah ruang untuk mereka berkenalan. Setidaknya, hati Khairul akan dipenuhi perasaan kasih. Kalau dia tetap tak mahu, tak mengapa... Kita tak perlu paksa dia."

Pasangan suami isteri itu seakan bersepakat untuk mengubati hati Khairul sekali lagi. "Ya... Dia kena sedar yang masa depan menanti. Tak boleh selama-lamanya seksa diri macam ni... Khairul dekat pejabat baik-baik sahaja ke?"

Terus Dato Muhsin teringatkan prestasi kerja anak sendiri. "Khairul bekerja dengan baik. Semua yang person in charge ajarkan dia akan turuti tanpa banyak membantah. Dalam jadual, banyak lagi kursus yang perlu Khairul hadirkan diri. Lambat laun dia akan tahu amanahnya."

TUAN KHAIRUL ✓  [C] Where stories live. Discover now