31 Enam bulan

4.1K 253 47
                                    

"Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir."

QS Ar-Rum: 21

Berlalulah beberapa bulan sebagai tukang cuci sekolah, Khairul semakin terbiasa dengan rutin harian baharunya. Dia baik-baik sahaja biarpun penat seharian bekerja. Habis tenaga dikeluarkan untuk menyiapkan tugasan bersama-sama Pak Mat, nanti tiadalah tenaga untuk melakukan perkara mungkar. Itu suatu matematik mudah yang sering Khairul ambil ringan.

"Papa, Khai dah kerja lama dah... Jadi cleaner..." Pemuda itu membuka mulut. Tangannya leka menguis hidangan makan malam dengan hujung sudu.

Di meja makan yang sama, Datin Farina tersenyum senang pada kesungguhan anak terunanya. Cukup buat meyakinkan sang suami bahawa Khairul hendak berubah.

"Berapa gaji yang terkumpul?" Spageti carbonara, juadah makan malam keluarga kecil mereka. Hampir separuh Dato Muhsin menikmati, baru kini Khairul punya keberanian untuk mengambil tawaran tempoh hari.

"Sebulan dapat dalam RM700. Ini dah nak masuk bulan kedua... Adalah dalam simpanan Khai lebih kurang RM1400," Khairul berkata jujur. Wajahnya segar dek baru lepas bersiram. Tersenyum kemas, bangga pada pengucapan sendiri.

"Kalau papa bagi kerja esok... Khai nak buat apa dengan duit tu?" Soalan cepumas dilontarkan pada Khairul Iddin.

Pelipis yang tidak gatal digaru Khairul. Dia menyisir rambut hitamnya ke belakang dengan jemari tanda sedang berfikir. "Entahlah... Khai ingat nak belanja budak-budak sekolah happy meal McD sorang satu."

Sejuk hati kedua orang tua itu melihat anak tunggal mereka. Datin Farina mencelah pula. "Cukup ke nak belanja dorang? Sekolah rendah tu ada 600 pelajar, bukan?"

"Mungkin tak cukup... Jadi Khai nak belanja kelas budak-budak darjah satu dan kelas pendidikan khas je," terang Khairul Iddin, mata memandang wajah papa dan mamanya silih berganti. Seolah ada sinar baharu dalam kehidupan. Biarpun malap.

Dato Muhsin mengangguk dan tersenyum. "Khai, datanglah kerja balik. Papa perlukan Khai dekat pejabat."

"Papa maafkan Khai?" Mata hitam Khairul Iddin membulat. Dia memandang wajah beku ayahnya, tidak percaya.

"Ya."

"Terima kasih, papa." Terus menapak ke lantai lalu memeluk sisi tubuh Dato Muhsin. Sungguh lebar senyuman Khairul tika itu. Usahanya kian terbalas. Di bibir yang sama, senyuman itu akan mati. Dia berbahagia pada malam itu.

"Makan sampai habis, Khai," kata Datin Farina.

"Khai nak buat surat letak jawatan dulu," khabar Khairul. Pinggan makan malam ditinggalkan terus. Langkah dibuka luas mendaki anak tangga rumah.

TUAN KHAIRUL ✓  [C] Where stories live. Discover now