06 Pecat

6.2K 320 80
                                    

"Astaghfirullah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Astaghfirullah..." Semua kerja pembantu rumah itu terhenti tatkala disajikan dengan keadaan Khairul yang berjalan longlai ke arahnya. Dia lekas mendapatkan si cilik itu di muka pintu utama rumah. Batang penyapu telah disandarkan ke tepi dinding sebelum merendahkan badan searas dengan tuan muda kesayangannya.

Kelakuan Dato Muhsin yang melangkah laju ke tingkat atas langsung tidak dihiraukan wanita berkenaan. Dia hanya khuatirkan keadaan jantung hati seorang ini.

Khairul kelihatan sungguh lesu.

"Khairul kenapa ni sayang..." Tompokan darah merah pada baju sekolah merisaukan hati Mak Teh. Dia tidak betah selagi tidak dapat mencari kesan luka, yakni punca darah tersebut. Sedarlah Mak Teh, pencariannya berakhir ke muka Khairul. Kesan darah yang seperti mengalir dari hidung habis dikesat ke tepi pipi. Hasilnya pipi kanak-kanak itu juga didapati comot belaka.

Khairul menggeleng perlahan. "Sakit..." ujarnya sayu. Mata merah anak itu memandang Mak Teh meminta simpati. Dia keliru akan perkara yang telah terjadi pada pagi tersebut.

Tanpa banyak bicara, tubuh Khairul didukung Mak Teh. Bilik orang gaji di penjuru belakang rumah dituju mereka berdua. Khairul pula menyepi sendiri dalam dakapan Mak Teh.

Hari buat anak kecil itu sungguh memenatkan. Hanya Tuhan saja yang tahu betapa dia takut apabila Dato Muhsin mengamuk setelah mendapat khabaran isteti sendiri berlaku curang. Lelehan air mata dikesat Khairul.

"Mak Teh ada... Jangan lemah ya, sayang? Mak Teh ada..." pujuk wanita itu. Belakang Khairul diusap lembut. Bagaikan dapat ditebak bahawa semua kecelakaan ini adalah angkara Dato Muhsin. Sempat ekor mata Mak Teh mengamati wajah bengang Dato Muhsin di muka pintu tadi, sememangnya Datin Farina tidak akan dilepaskan kali ini.

Berdetum bunyi katupan pintu master bedroom di aras atas. Mak Teh segera mengusung tubuh Khairul ke kamarnya. Biarlah pergaduhan laki bini tersebut tidak hadir ke pengetahuan Khairul. Khairul selayaknya berehat sahaja.

Tubuh anak itu dilabuhkan ke atas sebuah katil bujang. Mak Teh tersenyum nipis semasa menanggalkan pakaian Khairul Iddin. Dikesat air mata kedukaan kanak-kanak itu.

"Khairul tidur dalam bilik Mak Teh ya lepas ni? Biar Mak Teh yang jaga Khairul..." ujar Mak Teh. Biar nanti jika Dato Muhsin hadir mahu memukul anak tunggal berkenaan, Mak Teh dapat menghalang.

Kepala dijatuhkan sekali. Khairul menunduk sahaja.

"Jangan gigit bibir tu, nanti luka," tegur Mak Teh pula. Dagu Khairul dilangutkan ke atas. Ibu jarinya mengusap bibir bawah Khairul, memujuk anak itu melepaskan gigitan pada bibir sendiri.

Semangkuk air suam menjadi peneman mereka berdua. Sapu tangan bersih direndamkan ke dalam air sebelum diperah. Wajah Khairul yang comot itu dihapuskan segala anasir luar.

"Khai kena pukul dekat mana?" soal Mak Teh.

"Papa tampar... Lepastu dia pukul banyak kali..." Pukulan Dato Muhsin tidak berakhir hanya di pipi. Kegeraman pada isteri sendiri ditempiaskan pula pada Khairul tadi. Khairul mengusap bahu, di situ tempat tumbukan Dato Muhsin berlabuh.

TUAN KHAIRUL ✓  [C] Where stories live. Discover now