45 Caesar

4K 270 58
                                    

"Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir."

QS Ar-Rum: 21

Gadis itu memejamkan mata rapat menahan kontraksi yang berpanjangan. Dia termengah di atas katil sendirian. Masa yang berlalu semakin mengencangkan rasa sakit di kawasan bawah pinggul lalu berpindah ke perut depan. Lama dia mendiamkan diri untuk mendapatkan posisi yang selesa. Diharapkan kontraksi itu berkurangan.

Alya dapat merasakan kebasahan di bawah tempat duduk. Ada suatu cecair keluar keluar daripada farajnya.

"Mak..." panggilnya. Hati turut berdegup laju, pelbagai sangkaan hadir mengunjung tiba. Dia masih cuba tuk bernafas secara beritma.

Hajah Norma segera mendapatkan anak gadisnya yang sedang menahan kesakitan. Peluh dingin merembes di ceruk leher dan ruas dahi Alya.

"Mak..." lirih Alya memanggil. Lendiran cecair jernih yang sedang keluar ini tidak lain tidak bukan amniotic fluid yang memegang kantung janinnya selama ini. Cecair itu bertindak melindungi bayi daripada kecederaan dan mengekalkan suhu dalam rahim. Petanda itu kuat menyatakan bahawa kelahiran harus segera dipercepatkan.

Selepas air ketuban pecah, risiko untuk mendapat jangkitan kuman akan meningkat jika ibu hamil tidak mula bersalin untuk jangka masa tertentu. Pecahnya air ketuban berlaku pada tahap pertama daripada tiga tahap bersalin.

Ketika Alya sedang menahan kesakitan, pintu rahimnya telah terbuka. Anak di dalam kandungan terdorong menonjol ke lubang rongga pinggul, memberi tekanan pada pundi kencing dan saluran rektum.

"Ya Allah, air ketuban dah pecah. Mana ayah ni..." ujar Hajah Norma yang turut kebimbangan.

Dua beranak itu sabar menanti Haji Daud pulang daripada masjid. Sama seperti di waktu sebelum ini, Alya sering mengalami kontraksi ringan di waktu Asar. Pada hari ini, kontraksi yang menekan bahagian serviks makin terasa. Rasa kencang di kawasan rahim lebih berpanjangan.

Kelahiran anak pertama ialah satu perkara yang belum pernah dihadapi gadis itu. Air matanya mengalir kerana ketakutan pada perkara buruk yang akan terjadi. Air ketuban mengalir ke bawah, rasa sakit mencengkam seluruh abdomen tubuh.

"Assalamualaikum..."

"Khai," bisik Alya.

Tak jemu untuk mengunjung ke rumah Haji Daud, kehadiran Khairul pada petang itu melegakan sedikit kegusaran yang membelenggu. Dengan pantas Hajah Norma mahu meminta bantuan lelaki berkenaan, mengkhabarkan keadaan Alya yang sudah sakit hendak bersalin. Gadis itu ditinggalkan sendirian di atas katil.

Di kala zikir meniti di bibir, sehelai selendang diambil untuk menutup rambutnya. Dia menenangkan hati yang tak kurang hebat degupan sejak tadi dengan bait-bait ayat Alquran yang terlintas di dada. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa Alya takut dan bimbang saat itu. Berbagai sangkaan buruk hadir menerjah. Sebagai bekas petugas hospital, Alya tahu petanda air ketuban pecah begini seharusnya perlu terus diperiksa doktor secepat mungkin.

TUAN KHAIRUL ✓  [C] Where stories live. Discover now