3 | JAGA RAID

392 42 2
                                    

Ariana mengetuk pintu bilik Raid meminta izin untuk masuk ke dalam.

"Masuk." Izin Raid dari dalam. Melihat Ariana yang masuk ke biliknya dia buat muka menyampah. Dia rasakan Ariana seorang yang terhegeh-hegeh inginkan perhatian dia. Entah kenapa mommy suka sangat dengan Ariana ni. Selama dua hari Ariana menjaganya, entah dia tidak rasa apa-apa.

Baiklah kalau betul dia cinta pada Ariana kenapa sekarang tiada langsung kenangan atau memori tentang Ariana. Cuma entah! Dia tak boleh nak suka Ariana walaupun ramai yang cakap dia sangat obseskan Ariana.

"Raid, makan bubur ni lepas itu makan ubat." Pesan Ariana dengan senyuman.

"Memang dalam rumah ni tiada makanan lain ke? Asyik bubur." Raid merungut.

"Raid kan sakit, kena lah makan bubur. Baru senang hadam." Ariana menarik kerusi dan duduk di tepi Raid. Dia menghalakan dulang ke depan Raid.

"Nah makan." Sudu diberikan pada Raid.

"Suapkan." Arah Raid. Ariana pandang tak percaya.

"Kata nak jaga aku kan. Suapkan aku." Raid memandang Ariana dengan wajah dingin. Ariana mengangguk perlahan. Takut dia melihat wajah beku Raid. Sungguh aura Raid menakutkan tak seperti ketika mereka sekolah dahulu.

Ariana menarik nafas. Sebelum sudu menghala ke mulut Raid. Raid tahan tangan Ariana.

"Sekejap. Kau tak ada letak apa- apa dalam ni kan?" Tanya Raid ragu. Ariana terkejut dan terus menggeleng.

"Mana ada letak apa- apa." Ariana laju menidakkan. Gila! Tunggu punya tunggu dia bangun buat macam kita nak bunuh dia balik. Raid mengenggam pergelangan Ariana kuat. Memberi amaran.

"Buktinya?" Raid menyoal.

"Danial, kawan awak dah rasa tadi. Kalau tak percaya tanya dia." Ariana mendesis sakit. Tangannya itu makin kemas dicengkam Raid.

"Danial?" Tanya Raid. Ariana mengangguk laju.

"Raid, you hurting me." Pergelangan tangan Ariana mula membiru. Raid melepaskan tangan Ariana.

"Keluar." Raid mengarah pada Ariana.

"Tapi makanan ni...." Percakapan Ariana dipotong dengan renungan tajam Raid.

"Tak cukup jelas lagi ke arahan aku. AKU. CAKAP. KE. LU. AR." Raid menyebut satu persatu. Ariana letak dulang ke kerusinya dan keluar dari bilik. Baik dia keluar sebelum ada singa yang mengamuk. Raid baring semula ke atas katil. Menenangkan hati yang mungkin tengah berapi.

"Eh Ariana, Raid habis makan dah ke?" Tanya Danial pelik. Padahal baru beberapa minit Ariana masuk ke bilik itu.

"Entah dia tak percaya apa dengan aku." Ariana memeluk tubuh. Sekarang dia bagaikan terbiasa dengan tengkingan dari Raid. Nak menangis pun macam tak boleh saja. Maklumlah orang hilang ingatan. Memang mental tak terurus sikit.

Ariana menghela nafas.

"Tangan kau dah kenapa?" Mata Danial terarah pada lengan yang biru itu.

"Tak ada apa lah." Ariana sorokkan tangan ke belakang.

"Meh sini aku masuk. Nak ajar sikit orang hilang ingatan tu." Danial masuk ke dalam. Dihempas kuat daun pintu.

"Kau apahal setan!" Terdengar tengkingan Raid dari dalam. Ariana pergi menuruni tangga. Malas melayan. Usahanya Raid masih tak nampak lagi.

----------------------

Hari berganti hari, memang perlu ada kesabaran yang tinggi buat menjaga seorang Tengku Raid Xavier ini. Kerap dirinya dibuli membuat itu ini. Tapi Ariana tidak pernah mengalah.

THE HIGANBANA✔️ (RE:EDIT)Where stories live. Discover now