Tangan Irfan berpeluh tiba-tiba. Lawatannya ke rumah Hani kali ini tidak sama dengan lawatannya yang sudah beratus kali. Tuan Farid, Nabil, Abang Yazid dan Puan Rafidah duduk di hadapan Irfan. Hani dan Lyana duduk di dalam bilik.
"Kenalkan diri kamu selengkapnya" Tuan Farid memulakan.
Nama saya Ahmad Irfan Bin Muhammad Syukur. Umur 26 tahun. Tinggi 185cm berat 87kg. Tiada masalah kesihatan, ada pekerjaan tetap, rumah dan kenderaan. Anak sulung daripada tiga beradik. Kehilangan bapa pada usia 23 tahun. Kenal Nur Hani Syuhada anak tuan dari tingkatan 4.
"Tiga adik beradik?" Abang Yazid hairan. Setahunya Irfan hanya ada seorang adik perempuan.
"Saya ada seorang kembar, Nur Amirah Syuhada namanya, meninggal masa umur 6 tahun" Irfan tersenyum.
Semua mengangguk simpati.
"apa yang menyebabkan kamu rasa kamu layak untuk menikahi Hani" soal Puan Rafidah.
"Saya tahu cara untuk buat Hani senyum" jawabnya ringkas. Jawapan itu sahaja sudah cukup memuaskan hati.
"Kakak pernah sebut fasal 60 subuh dekat abang?" Soal Nabil.
"Bi boleh tanya tok siak surau area rumah abang fasal tu" Irfan tersenyum.
"Cukuplah tu, kita keluar. Uji fitness" Abang Yazid tersenyum. Bahagian ini paling dia suka.
Irfan disuruh untuk berlari, melompat berguling, tekan tubi, ringkuk tubi dan mengangkat berat.
Mudah sahaja Irfan menyelesaikan tugasan itu.
"Hani, untungla Irfan muncul juga akhirnya" usik Lyana.
"Senyaplah you." Hani malu.
"Senangnyalah dia buat semua tu" Lyana kagum.
Tiba-tiba Hani berlari ke luar menghala ke arah Irfan.
"Ayah stop!" Hani menghalang.
"Kenapa Hani?" Soal Puan Rafidah.
"Can't you all see? Irfan is bleeding! Are you stupid? Your wounds are not healed yet! Can't you wait?!" Hani menumbuk dada Irfan kuat.
Belakang badan Irfan sudah basah. Baju hitam yang dipakainya tidak menampakkan darah tapi Hani cukup kenal Irfan untuk tahu yang dia sedang menahan sakit.
" it's okay Hani, I realize that you are the one and I need to prove that I really want you to be mine. You asked your ibu to find you your jodoh and I afraid that I already late. I need you to complete me. To be my other half until here after. In the name of Allah, in front of Uncle Farid, Aunty Rafidah, and all of you, Nur Hani Syuhada Binti Farid, my worse enemy, my side kick my partner, will you marry me?". Irfan... melamar? Hani!
"Yes!" Semua menjerit serentak.
"Wow semua orang, relax! bersihkan dulu luka kau lepastu kita akan pergi ke satu test yang akan menentukan segalanya." Hani menghulurkan tuala yang dipegangnya.
Hani membisikkan sesuatu kepada Nabil. Dia mengangguk pelik.
~
Irfan didudukkan di dalam sebuah bilik yang hanya terdapat satu meja dan enam kerusi.
Tiada apa.
Tidak sampai lima minit, Hani masuk.
Irfan memandang Hani.
Dugaan.
Ya Allah kuatkan aku. Aku tak nak jadi bodoh buat kesilapan yang sama.
Hani bijak. Dia tahu kelemahan Irfan.
Hani lengkap berjubah bertudung labuh.
Jika warna hitam sudah dipeluk..
Warna putih?
Irfan langsung tidak memandang Hani. Malahan dia terus baring meniarap.
"Irfan" Hani bersuara garang.
"Jangan Hani, jangan! Aku tak tahu sejauh mana aku mampu tahan." Irfan berkata perlahan.
"Aku bawa makanan ni. Pilih satu" Hani meletakkan dulang di atas meja.
Irfan bangun akur. Tunduk langsung tidak memandang Hani.
Tersenyum dia melihat makanan yang dibawa.
Tiga biji kurma, segelas susu, kacang badam, air mineral, madu, kismis, delima.
Tanpa teragak-agak, Irfan membaca bismillah dan menggigit kurma. Tangan kanannya mencapai delima dan menghulurkannya kepada Hani.
"Take a bite, don't worry I won't bite you" Irfan tersenyum nakal dan merenung mata Hani tepat.
"Kurma makanan sunnah, manis cukup untuk memberi tenaga, delima merah baunya wangi pemerah bibir semulajadi. Manis semanis Hani" Irfan tersenyum.
Hani pula yang tertunduk malu.
" In the name of Allah, Nur Hani Syuhada Binti Farid, we've been through high water and hell together, we laughed and cried together, we sweated together, we sacrificed so many things for each other, I've been waiting for this moment for seven years. I thought it was a puppy love, having a crush on the most scariest girl in maktab. The other half of pemadam, here you go. Yes Hani, it is yours. Its unfair isn't it? I stole half of your eraser but you stole my whole heart. I want to hug you kiss you flirt with you in the halal way, never once a day had passed without my prayer for you. Remember the day I left, I regret it. I regretted my act for not cleaning up the mess I made. I heard about you a lot from Bi. When we met again at the taman, I didn't recognize you. But then, when you locked the uncle's hand. That when i realized, that's Hani, that's my girl. When we fought with skull, did you know what I saw? I saw an angel. You wore all black and what made my heart skipped a beat you still wear your tudung labuh and your beautiful mouth never stopped saying Allah. You are the last man stand! I am so proud of you. When you helped me, I know that I need this woman to walk by my side. I want to protect you so badly. I love you and I want it to be in the halal way. Will you marry me?" Irfan menghulurkan separuh pemadam yang disimpannya sambil tersenyum.
"Yes idiot yes!" Hani menangis air mata gembira.
"Sudut sebelah kanan ada kamera kan? Tapi tak ada audio betul?" Irfan menyoal. Hani mengangguk.
Telefon dikeluarkan daripada poket. Nombor Nabil didail. Beberapa deringan dan talian bersambung.
"KAMI NAK KAHWIN!" jerit Hani dan Irfan serentak.
Demi Allah, Dia yang maha mengetahui rahsia di langit dan di bumi. Allah yang maha berkuasa. Allah yang menyatukan dua jiwa. Terima kasih atas rahmatMu.
YOU ARE READING
The Silent Killer
RomanceIni tak kelakar! ego seorang Nur Hani Syuhada tercalar kerana hadirnya manusia bernama Ahmad Irfan! Hani benci Irfan! tapi... dalam masa yang sama dia mengajar Hani erti hidup. mungkinkah dia? tak, yang penting cari Dia sebelum dia!