Bab 26

44.8K 2.5K 25
                                    

12 : 30 Petang ...

"okay class, we will start our lesson today bla bla bla bla" Kelas Madam Foo memang membosankan. Hani sudah cuba sedaya upaya untuk menumpukan perhatian. Pada awal semester dahulu, azamnya kuat untuk menyalin semua nota di dalam dewan tetapi mengenangkan mulut Madam Foo yang berkelajuan 1790 Km/J hasratnya memang tidak akan pernah tercapai. Akhirnya, Hani mengambil keputusan untuk merekod kelas Madam Foo menggunakan perakam suara. Hani hanya perlu fokus untuk menyalin apa yang ditayangkan daripada komputer riba madam.

Tidak seperti biasa, kelas hari ini sungguh tenang. Tiada langsung bunyi asing yang mengganggu setiap patah perkataan Madam Foo. Seperti ada yang tidak kena. Madam Foo hanya meneruskan pengajarannya. Mungkin mereka sedang berperang dingin. Ahh hal budak-budak.

Kelas yang sunyi tiba-tiba bertukar riuh apabila tiba-tiba terpampang gambar labah-labah tarantula yang amat besar pada skrin. Para gadis menjerit kegelian tetapi suara yang paling nyaring menjerit adalah milik Zubir. Tiada siapa yang menyangka ahli kelab bina badan itu takut kepada labah-labah. Hani ternampak sesuatu yang mencurigakan pada gambar tarantula itu. Laju dia pergi kearah komputer riba Madam Foo.

"Black Rose Diam, stay where you are, pergi balik dekat tempat duduk you blend dengan keadaan orang mereka ada dalam dewan, saya nampak apa yang awak nampak" suara itu datang daripada belakangnya.

Tidak sempat dia menoleh suara itu terus hilang. Hani terdiam. Arahan tetap dipatuhi. Dia kembali ke tempat asalnya. Tetapi, suara itu milik siapa? Black Rose? Something is not done here.

Hani pura-pura cuba menenangkan Lyana yang sememangnya anti kepada makhluk Allah yang satu ini.

'buka mata buka telinga buka hati, lihat dengar dan perhati. Tajamkan minda. Kerja dengan senyap - Dark Knight' pesanan ringkas yang menyesakkan jantungnya.

'Siapa pula si Dark Knight ni? Bos langsung tak sebut. Makin susah la kerja aku' gumam Hani.

Gambar tarantula yang terpampang pada skrin telah bertukar kepada gambar joker yang dipenuhi darah dan tiba-tiba gambar pada skrin hilang.Madam Foo yang hampir pengsan terus memeriksa komputer ribanya. Skrin komputer menunjukkan jam pemasa yang sedang berdetik kurang suku minit sebelum habis. Bagaikan berada di dalam filem penyiasatan semua pelajar menyorok di bawah meja Madam Foo juga berlari kearah meja pelajar. Madam Foo bagaikan sedang bertarung dengan masa. Setiap saat begitu mendebarkan.

3.... 2....1

Dewan kuliah menjadi gelap. Semua lampu terpadam. Tiba-tiba terdengar jeritan daripada satu sudut. Keadaan menjadi semakin cemas apabila semua orang mula membuat bising.

BOOOOMM

Lampu dewan terpasang, Skin besar menunjukkan sebuah ucapan yang tidak disangka-sangka.

'HAPPY BIRTHDAY, MADAM FOO LAU XI

WE LOVE YOU'

"Happy Birthday To You, Happy Birthday To You, Happy Birthday To Madam Foo Lau Xi Happy Birthday To You" Madam Foo tergamam dan hampir terduduk. Kejutan hari lahir yang paling terkejut dan tergila yang pernah berlaku sepanjang sejarah hidupnya.

Sebiji Kek Keju Oreo kegemaran Madam Foo diletakkan di atas meja. Madam Foo tersenyum. Perangai anak muda belia memang sukar diramal.

"Madam, buat wish!" Jerit Tarshini.

"I wish that all of you will get the best result for final and have a happy life in the future" lilin ditiup.

~

5 : 29 petang...

"Weh, kau dah asar belum?" soal Hani kepada Lyana yang sedang bermalas-malasan.

"Aku penat lah, sekejap lagi la.. kan masa banyak lagi" Lyana membalikkan badannya.

"Masa memang banyak lagi, masa kita yang tak banyak. Setiap 9 Zulhijjah aku fikir, masa aku banyak lagi ke? Orang kata esok masih ada tapi kita yang tak tentu ada lagi ke tak, alah wei takat solat bukan berat sangat, tudung sehelai takkan rosakkan kecantikan kita. Aku nak tanya kau lah.. kalau kau lapar atau haus kau buat apa?" Hani menepuk belakang Lyana.

"pergi la dapur, makan minum" Jawab Lyana.

"cuba kau bayangkan iman kita, kalau tak diberi makan.. tentu kalah dengan anak-anak yang kebuluran di Somalia, kau bijak gunakan kelebihan kau, dah pergi solat kalau malas juga aku sebat punggung kau nanti, aku nak keluar, nak pesan apa-apa" Hani bingkas berdiri.

"Belikan aku mi basah dekat café, lapar.. nak bagi makan dekat jasad lepas bagi makan dekat roh" Lyana tersenyum dan terus bangun untuk mengambil wuduk.

The Silent KillerWhere stories live. Discover now