MMG

192 34 31
                                    

This chapter actually for Lino birthday but-

Korang kena paham aku busy-


Minho sedang melihat data pesakitnya di file-file yang tersedia di atas mejanya. Cermin matanya yang melorot itu dinaikkan sedikit.

Sedang dia membaca dengan tenang, telefon pintarnya berbunyi menandakan panggilan masuk.

Telefon yang berada di atas meja kerjanya itu di ambil. Terpapar nama 'ibuku yang kejam tapi disayangi' yang disimpan di kenalan telefon untuk ibunya.

"Nae omma ku sayang~" Jawab Minho dengan lembut.

(I know kejap ibu kejap omma heh. Suka hati i lah)

"Minho-ahh~ can you teman omma pergi shopping?"

"Aik- asal Min pula? Mana anak perempuan kesayang omma tu?" Soal Minho tidak puas hati.

Memang semua orang suka cari dia time susah ke? Time senang taknak pula cari dia.

"Kakak kamu tu pergi dating dengan bakal menantu kacak omma. Takkan omma nak ajak Aira pula. Kamu je yang single tak buat apa-apa sekarang ni"

"Min ada kerja lah omma-"

"Kamu pikir aku ni bodoh ke? Hey omma tua je tapi tak bodoh. Shift kamu dah nak habis sekarang ni kan"

Minho menepuk dahinya. Dia lupa yang dia ada bagitau ibunya itu bahawa dia balik awal harini.

"Haish ye lah. Omma nak datang sini ke nak Min ambil omma kat rumah?"

"Omma datang sana lah. Terus pergi je nanti"

"Omma nak shopping apa lagi? Bukan barang-barang omma dah cukup ke?"

"Kamu tau apa? Kamu tu lelaki takkan faham"

"Bagitau Min biar Min paham. Takde lah nanti sia-sia teman omma kalau setakat nak beli satu barang je"

Minho tau ibunya selalu menyusahkan dirinya. Pernah sekali dia mengajak Minho teman dia untuk beli barang dengan suara yang cemas seperti barang itu akan lari darinya.

Tapi  rupanya ibunya itu hanya mahu membeli sebuah majalah kesukaannya yang baru sahaja dikeluarkan.

"Sibuk je kamu ni. Omma nak beli barang kemas. Ada gelang emas yang baru keluar. Puas omma pujuk appa kamu tadi. Nasib dia setuju. Lepastu omma nak pergi beli pasu tadi jiran ada bagi benih bunga yang dia tanam. Cantik bunganya. Teman omma tau Min" pujuk si ibu di balik talian.

"Hmm. Nanti Min tunggu omma dekat bawah" kata Minho dengan pasraha.

Ibunya sudah menjerit kesenangan kerana Minho ingin menunaikan permintaannya. Perkataan 'terima kasih' diucap berkali-kali sebelum akhirnya panggilan dimatikan.

"Teman dia kalau nak belikan aku something takpe juga. Nanti aku ni yang jadi bodyguard bawa barang-barang omma haih" bebel Minho sambil mengurut pangkal hidungnya.

Nasib emak. Nasih sayang.

Hampir dua minit selepas dia membebel, pintu pejabatnya diketuk. Minho melaung menyuruh si pengetuk pintu itu untuk masuk.

"Ouh doktor shin. Ada apa ya?" Soal Minho apabila melihat rakan sekerjanya, Shin Ryujin yang masuk ke dalam pejabatnya.

"Doktor taknak balik ke? Kebetulan pula saya teringat yang shift doktor pon habis dengan saya" kata Ryujin. Minho melihat jam ditangannya lalu menepuk dahinya.

"Sorry. Saya tak perasaan waktu tadi. Kebetulan pula saya kena teman ibu saya beli barang" cerita Minho. Heh tu pon nak cerita. Dasar-

Ryujin hanya mengangguk sambil mulutnya berbentu seperti 'o' dan mengeluarkan suara yang perlahan.

"Ni kenapa awak tak turun lagi?" Soal Minho.

"Ouh sayang ingat nak turun dengan doktor terus. Lepastu ingatkan doktor yang waktu kerja dah habis memandangkan doktor selalu kerja lebih masa" kata Ryujin dengan bersahaja.

"Ha?- ouh-" kata Minho dengan kaku. Terkejut dia dengan Ryujin bercakap dengan sungguh bersahaja.

"Se- sekejap ya doktor Shin. Bagi saya kemas barang-barang dulu" kata Minho dengan sedikit tergagap.

Pahal aku gagap syial?-

Ryujin hanya tersenyum melihat Minho.

"Alang-alang dah habis waktu kerja ni tak payah lah panggil doktor ya?" Cadang Ryujin. Minho menganggukkan kepalanya setuju.

Mereka kemudian berjalan bersebelahan menuju ke lift untuk turun kw tingkat bawah.

"Terima kasih lah Minho sebab nak jalan sama-sama dengan saya" kata Ryujin. Dia mengaku yang dirinya seperti tidak tahu malu. Selamba macam tu je nak ajak doktor handsome jalan sama-sama.

"Eh takde pape lah. Sepatutnya saya yang cakap terima kasih sebab ingatkan waktu kerja saya. Kalau tak rasanya memang ibu saya terbiar dekat bawah ni sorang-sorang" Kata Minho.

"Ok lah Minho. Saya balik dulu. Thanks sekali lagi"

"You're welcome and thanks too. Bye Ryujin"

"Bye"

Mereka berdua melambaikam tangan sesama sendiri untuk beberapa saat sebelum akhirnya mengambil haluan masing-masing.

Minho kemudian menghampir ibunya yang memandangnya dengan senyuman yang tidak dapat ditafsir olehnya.

"Siapa tadi tu?" Soal si ibu. Minho memandang ibunya dengan kerutan di dahi.

"Kawan sekerja. Kenapa?" Soal Minho keliru.

"Helloookkk!" Kata si ibu dengan tiba-tiba.

"Hish omma ni. Dia kawan je lah. Dah lah cepat. Kang habis pula emas yang omma nak beli itu" kata Minho lalu berjalan menuju keretanya.

"Mengelak lah tu" kata si ibu lalu berjalan menghampiri anak lelakinya itu. Masih lagi dengan senyuman yang sama.

Nasib lah wei dapat mak macam tu.


Cuti tinggal lima hari tapi dia punya relax macam 5 bulan baru sekolah hmm

My Mr Gay || L.Y.BWhere stories live. Discover now