Di sisi lain, Felix sedang berbincang dengan Eric tentang pelan yang telah dibincangkan di pejabat semasa mesyuarat ketika Felix tiada.
Memandangkan itu merupakan mesyuarat yang bekerja sama dengan syarikat lain, Eric terpaksa berbincang dengan Felix. Jika hanya mesyuarat sesama sendiri, Eric akan uruskan sendiri.
Mereka berbincang dari jam 9 pagi hingga lah tengah hari. Dan kini, keduanya sedang bersantai sambil menonton television.
Air teh hangat di atas meja itu dibiarkan untuk sejuk seketika. Kenapa air teh?
Almaklumlah, Felix tak pandai buat kopi. Biasanya Aira yang buatkan. Pernah dia buat, tapi terlampau pahit. Kali kedua dia buat, terlampau manis.
Alhasilnya, Aira melarang Felix buat air kopi. Itu yang minum air teh tu. Lagipon, pagi-pagi tak bagus minum kopi-
"Hah Eric! Aku lama nak bincang benda ni tapi tak sempat sebab sakit" Pangil Felix.
Eric yang tadinya sedang fokus tengok WWE terus pandang bosnya itu.
"Ada apa bos?" Soal Eric.
"Kau nak tak kalau aku tambah lagi satu assistance buat tolong kau bila aku takde? Sebab aku tak yakin yang aku boleh masuk pejabat setiap hari" Soal Felix lalu menerangkan sebab dari soalannya itu.
Mata Eric terus berkilauan seperti ada cahaya-cahaya bintang dimatanya.
"Nak! Nak! Lelaki ke perempuan bos?" Soal Eric.
Dia harap perempuan. Boleh dia ngorat-
"Lelaki" Kata Felix dengan selamba. Punah harapan Eric untuk cari pasangan.
Felix yang perasan akan perubahan mood Eric tergelak kecil.
"Kalau aku cari pekerja perempuan, kau takkan fokus. Aku tau tu" Kata Felix.
Eric memandang Felix tidak puas hati. Felix yang perasan akan pandangan Eric terus mengangkat keningnya.
"Kau marahkan aku?" Soal Felix berlakon seperti marah.
"Ani-" Eric terus sambung menonton television yang sedang menyiarkan cerita lain.
"Habis- oh my god- Aku tak sempat tengok final!!" Jerit Eric.
Felix menggeleng-gelengkan kepalanya. Baru tadi mood hilang sebab tak dapat ngorat perempuan, sekarang ni mood dia berubah lagi.
"Memang sampai tua lah kau takkan kahwin Eric oi!" Bisik hati Felix.
Heh cakap orang, dia pon dapat kahwin sebab kena paksa. Kalau tak kau pon membujang samoai tua.
Felix terus menghubungi penulis di pejabatnya untuk membuat surat tawaran kerja.
(dude- aku tak tau pangkat dia tu orang panggil apa)
Syarat dia cuma 'mestilah seorang lelaki'. Itu je.
Tak perlu lebih-lebih pon. Sijil pendidikan tu mesti lah penting. Cuma syarat wajib dia adalah lekaki.
Setelah selesai meminta bantuan, Felix menamatkan perbualan. Baru sahaja dia ingin neletakkan telefon di atas meja, panggilan dari Aira mengejutkan dirinya.
Dengan segera dia menjawab panggilan itu.
"Hello?"
"Hye sayang! Kenapa?"
Eric yang mendengar ucapanFelix itu berasa iri seketika.
Dia pon nak juga orang yang boleh dia panggil sayang.
"Dah habis bincang dengan Eric ke?"
"Hmm dah. Kenapa?"
"Saya ingat nak suruh awak datang sini. Nak bincang something"
"Ouh boleh je"
"Eric! Berambus! Aku nak keluar" Kata Felix selepas menjauhkan telefonnya seketika.
Dasar bos tak guna-
"Jahatnya"
Felix hanya tergelak mendengar balasan dari Aira.
Ya, Aira dengar suara Felix. Menipu sangat kalau kau tak boleh dengar. Suara Felix tu bukannya macam suara perempuan.
Garau macam tu, kalau tak boleh dengar, sumpah kau pekak.
"Ok lah sayang. Saya nak bersiap. See you later. I love you"
"Hmm. I love you too"
Felix menamatkan panggilan dengan senyuman yang riang. Eric memandang Felix dengan wajah yang tidak dapat diterangkan.
Senyuman Felix luntur apabila melihat wajah Eric.
"Dah berambus lah! Aku nak pergi jumpa buah hati. Orang single diam" Kata Felix kemudian berjalan masuk ke dalam biliknya dengan langkah riang.
"Aku kena halau-" Eric menggelengkan kepalanya. Dia meminum teh yang dihidangkan oleh Felix.
"Tawarnya" Kata Eric dalam hatinya. Tapi dia tetap minum.
Eric ingat kata-kata mak dia. Kalau pergi rumah orang, tuan rumah sediakan makanan atau minuman, kita mesti terima. Tidak kira lah masin ke, tawar ke atau terlebih manis. Tetap kena terima demi menjaga hati tuan rumah.
Eric meminum air teh itu dengan hati yang pasrah. Sudah lah kena halau, teh pon tawar.
Haih nasib, nasib~
Selesai sahaja meminum teh, Eric mengemas barang-barang yabg dibawanya.
Tak guna punya bos. Dah lah menghalau. Lepastu taknak tolong kemas. Teh pon tawar.
Dia macam menyesal. Tapi macam tak.
Nasib lah dapat bos macam tu.
YOU ARE READING
My Mr Gay || L.Y.B
Random[The series of Mr Gay] Bagaimanakah telatah Felix dan Aira setelah lima tahun berlalu? Tambahan pula,mereka sudah bergelar ibu bapa hampir 4 tahun. Mampukah mereka menjadi ibu bapa yang baik? Start : 141120 End : Rindu mereka? hah tekan lah button r...