"KABINET mana? Atas ke bawah?"
"Bawah."
"Yang ni ke?"
"Satu lagi."
"Ini ke?"
"Lagi satu."
"Ini?"
"Sebelah dia."
"Sebelah kanan ke kiri?"
"Kanan."
"Yang ni?"
"Pintu warna biru."
"Pintu warna biru mana? Memang semua pintu kabinet ni warna biru pun."
Diam. Kali ni tak ada sahutan.
"Kat sini ke?"
Pun diam. Pun tak ada sahutan. Aku toleh belakang. Dia tengah gigih potong tembikai.
Like seriously...!?
Sebenarnya dia tengok tak aku tunjuk kabinet sana sini? Ke dia tak pandang langsung?
"Pintu warna biru yang mana?" Aku ulang soalan.
"Yang hujung." Kali ni dia jawab.
"Yang ni?"
"Tak." Jawab dia tanpa menoleh.
"Ini?"
"Tak."
"Ni?"
"Tak."
Okey, sabar aku dah sampai hidung. Kalau dibiar cecah kepala, memang aku jerit sampai runtuh dapur jugak kejap lagi ni. Kemain beria aku dok tanya, dia main jawab ikut dan je. Tak toleh langsung, tapi bagi jawapan main sedap mulut.
"Paling hujung." Kata dia lagi.
Posisi tubuh aku mengarah menghadap dia. Berpeluk tubuh, aku halakan pandangan ke arah dia. Dan kali ini, aku pula nak diam. Jom test tahap kesabaran dia balik.
"Hujung situ." Kata dia. Seperti yang aku jangka, dia memang tak menoleh pun.
Diam.
"Jumpa tak?"
Kekal diam.
"Hujung sana?"
Masih diam.
Mungkin dia tak dengar apa-apa respon dari aku jadi sebab tu la dia toleh belakang.
Perbuatannya itu buatkan mata aku dan dia bertembung.
Auto rasa macam jantung aku disambar kilat!
Zapp!
Zapp! Zapp!
Oh, over tak hagak!
Aku dah plan taknak rasa tergugat. Nak je terus main game lawan pandang dengan dia. Tapi tu la...mohon salahkan hati Ifti yang rapuh. Sedar-sedar je aku dah tunduk ke bawah, pandang kaki sendiri. Jantung pula rasa macam nak tercabut keluar! Duhmakk kau Ifti...
Lemah!
Aku angkat tangan kiri dan kanan, tanda mengalah. Hati je yang lemah tau, tapi mulut tak. Mulut aku masih ada nafsu untuk bebelkan orang. "Surrender. Taknak cari dah. Dari tadi instruction tak clear. Situ bukan, sana bukan, sini bukan. Padahal kita tunjuk dia tak tengok pun." Hah. Puas hati. Kan dah kena berdas-das!
Dua saat lepastu, walaupun tak tengok aku dapat rasa dia sedang berjalan ke sini. Ke arah aku.
"Mintak tolong benda simple pun tak boleh buat." Suara dia kedengaran dekat dengan telinga. Dekatlah sebab pada saat dan ketika ini dia dah berdiri di sebelah aku.
YOU ARE READING
Mr. Dimple Yang Manis
Short Story"Aunty masuk dapur kejap ya, Umar. Duduklah dulu. Nanti Ifti bawakan air. Nak minum air sejuk ke panas?" Mendengarkan itu, mata aku terbuntang luas. Laju muka mama yang tersenyum manis ke arah anak jiran rumah sebelah, aku cari. Ewah, Puan Jasmin...