#Chapter ni lain banyak dari chapter yang pernah published sebelum ni 🤗
***
"KAK Ifti! Kita ada masalah!"
Pagi-pagi lagi aku dah terima berita buruk dari Abby, manager di butik aku. Selain Abby aku ada dua orang lagi pekerja sebenarnya, Aina dan Qistina. Tapi hari ni dua-dua cuti. Seorang nak bawa mak pergi buat medical checkup dekat hospital dan lagi seorang ada test JPJ untuk lesen kereta.
Biasa hari Ahad macam ni aku akan datang butik lewat sikit. Sebab malam sebelum tu aku akan tidur lewat dengan melayan drama-drama korea. Macam semalam, aku tidur lambat gara-gara layan Hospital Playlist Season 2. Dah lama aku tunggu sekuel tu keluar. Akhirnya watak lima sekawan di mana terdiri empat daripadanya lelaki kacak dan seorang wanita comel yang sangat kelakar akhirnya kembali semula. Tunggu lagi tak tengok? Dah ada masa, haruslah aku layan tiga episod berturut-turut.
"Kak Sarah terpaksa berhenti kerja mengejut. Katanya pengasuh anak dia dah lari dengan orang Vietnam."
Allah! Hampir nak pitam aku lepas dengar berita seterusnya itu. Aku bukan nak pitam sebab kes pengasuh Kak Sarah tu. Tapi aku terfikir di butik Kak Sarahlah satu-satunya tukang solek yang aku ada. Esok aku ada dua orang pengantin yang akan disolek. Kalau Kak Sarah tak ada macam mana???
Tak tunggu lama, aku terus bangun dari katil, mandi dan siap ala kadar. Yang masuk kerja hari ni cuma Abby. Taknak biar dia panik sorang-sorang, aku pun kena datang awal. Dan sekarang aku dah pun berdiri di depan pintu butik. Abby yang berada di dalam terus meluru ke arah aku. Larian sepantas kilat dia buat.
"Kak Ifti! Kak Ifti!"
"Jangan larilah Abby. Ya Allah budak niii..." Aku tunduk tanggalkan tali sandal yang aku pakai. Susun kedua-dua sandal dengan rapi di hadapan pintu butik lalu aku masuk ke dalam.
"Macam mana ni kak? Apa nak jadi dengan butik ni? Kak Sarah dah tak ada." Budak perempuan yang berumur dua puluh dua tahun itu merengek-rengek, mengekor aku dari belakang.
"Jap. Relaks. Benda boleh settle kenapa nak gelabah?" Balas aku kononnya cuba memberi respond sepositif mungkin. Padahal kat dalam hati dan otak ni, tahap gelisah aku hanya Allah saja yang tahu. "Abang Deris dah sampai?" Mata aku melilau mencari sesusuk tubuh.
"Belum."
Aku berdecit. Hujung dahi aku picit-picit. "Tolong call dia sekarang boleh?"
Abby mengangguk. Terus ambil smartphone dari atas meja kaunter. "Nak suruh dia drive laju-laju ke kak?"
"Taklah. Nak minta tolong dia belikan roti telur dua biji. Milo ais tabur manis satu. Kalau awak nak apa-apa bagitaulah dia. Kak belanja."
"Huh?" Bahu dia jatuh."Seriuslah kak? Kita tengah berada dalam emergency situation tau. Sempat lagi nak order roti telur dengan milo ais tabur bagai?" Riak pelik yang tertampal jelas dimuka, dia tunjuk kat aku.
"Dah tu? Kalau tengah hadap emergency situation sekali pun takkan tak perlu makan? Makan tu penting tau. Lagi-lagi tengah ada problem macam ni. Akak kena minum benda manis, sejuk baru boleh cari solution untuk problem kita. Nak order cool blog kedai pun belum buka lagi." Jam tangan aku kerling sekilas. Baru pukul lapan setengah pagi. Awal lagi. Patutlah kedai-kedai yang berjiran sekeliling butik aku belum beroperasi. "Cepatlah call Deris tu. Kang dia dah sampai tak sempat-"
"Good morning, guys!"
Kan dah cakap!
YOU ARE READING
Mr. Dimple Yang Manis
Short Story"Aunty masuk dapur kejap ya, Umar. Duduklah dulu. Nanti Ifti bawakan air. Nak minum air sejuk ke panas?" Mendengarkan itu, mata aku terbuntang luas. Laju muka mama yang tersenyum manis ke arah anak jiran rumah sebelah, aku cari. Ewah, Puan Jasmin...