👗25- Minah Kalut Mamat Kerek👔

598 54 38
                                    

KRIK!

Krik! Krik!

Krik! Krik! Krik!

Tak! Itu bukan bunyi cengkerik. Itu bunyi suasana di dalam kereta milik manusia di sebelah aku sekarang, secara hiperbola.

Urghhh! Aku rasa macam nak terjun kereta je! Aku dah agak! Aku memang dah tahu dari awal! Kalau aku balik Shah Alam dengan dia, benda memang akan jadi macam ni.

Benda akan jadi apa?

Benda akan jadi tak fun!

Benda akan jadi hambar dan mendatar!

Kalau nak tahu orang sebelah aku ni sejak kitorang bertolak dari hotel Kangar dan sekarang baru aje keluar Terowong Menora...macam tu jelah riak muka dia. Poker dan nampak tak berperasaan!

Pergerakkan yang dibuat cuma sekali sekala, dengan mengeliat ringan meregang otot. Bunyian yang dibuat pun hanyalah deheman perlahan dan sesekali menggumam mengikut lagu yang berkumandang dari corong radio. Dia punya style tu macam aku dekat sebelah ni bukan manusia bernyawa yang boleh dilihat dengan mata kasar tapi udara.

Setiap papan penunjuk arah warna hijau yang terpacak di sepanjang highway aku baca tanpa langkau walaupun satu. Sambil baca sambil menahan rasa. Dah berapa banyak R&R dan Hentian Sebelah kami lalu namun tidak sekali pun dia berhenti.

Dia ni apa? Manusia ke robot? Seriuslah tak rasa lenguh-lenguh sendi langsung? Yang terpaling aneh, dia tak lapar ke? Tiga jam memandu, tak berhenti walau sekalipun.

Kitorang mulakan perjalanan cuma dengan berbekalkan peppermint mocha untuk aku dan caramel macchiato untuk dia yang dia belikan secara pandu lalu dekat Starbucks di pekan Changloon tadi.

Tadi yang aku maksudkan adalah tiga jam lepas. Itu saja. Kalau aku tahu dia buat aku berpuasa macam ni, memang aku tak tolak pelawaan dia yang tadi. Pelawaan untuk belikan aku makanan di Starbucks.

Itulah kau, Ifti...bodoh sombong lagi. Orang dah pelawa pergi tolak pulak. Sebab tu la orang cakap rezeki jangan ditolak. Sekarang siapa rugi? Ifti jugak.... Siapa lapar? Ifti jugak...

Kalau akulah kan bawak kereta long distance macam ni... dah dua tiga kali berhenti. Ada aje benda aku nak beli. Mulut ni haa...memang tak tinggal diam. Ada je benda aku akan kunyah. Lepastu buang air kecik besar pun dua tiga kali.

Sekali lagi aku ulang, dia ni apa? Tak lapar ke? Tak rasa nak membuang? Seketul Umar Darius memang sangat aneh ya?

Siapa cakap situasi duduk dekat-dekat dengan crush dijamin bahagia? Bahagia sampai dapat rasa macam dalam perut ada rama-rama? Ada taman pelangi?

Bleh!

Seeeeeembang!

Orang lain aku tak tahu. Tapi situasi sekarang memang taklah aku nak ada rasa bahagia cenggitu. Rasa lapar lagi berganda dari bahagia tau!

Ishh, Deris ni! Punca laaaa... Pepandai dia je pass aku dekat orang sebelah ni. Fikir aku anak patung ke? Tunggu kau! Jumpa nanti memang aku pijak-pijak mamat tu. Sahabat tak sahabat belakang kira!

Papan tanda arah jalan yang memberitahu RnR Tapah tinggal cuma 500 meter dari sini aku pandang dengan mata besar. "Boleh tak kalau kita--" Aku mati ayat bila dia bagi signal sebelum melencong sedikit ke kiri. "Oh...awak memang plan nak singgah sini ke?"

"Kenapa? Kau nak singgah RnR yang lain ke?" Tanya dia balik tanpa alih fokus dari jalan raya.

"Tak! Tak! Sebenarnya memang saya nak ajak awak singgah sini pun--whoaahh!" Dia yang menekan brek kereta secara mengejut buatkan tubuh aku tersentak ke depan. Mujurlah pakai seatbelt. Kalau tak memang aku dah cium dashboard dia.

Mr. Dimple Yang ManisWhere stories live. Discover now