MASUK je ke dalam rumah, aku terus menapak ke ruang tamu. Seluruh tubuh aku humban ke atas sofa berangkai tiga. Capai remote Astro lalu aku buka tv. Ibu jari kanan menekan punat mencari saluran.
Cari punya cari, satu pun tak jumpa yang berkenan dihati. Drama korea sekarang dah tak seronok. Cerita hindi pun entah apa-apa. Ada ke pergi buat cerita manusia ular? Tahyul tahap apa entah. Drama melayu jangan cakap ah. Semua nak adaptasi novel. Tak ke bosan?
Haih!
Sudahnya aku biar skrin tv bergelap kembali. Aku campak perlahan remote ke sofa sebelah. "Lenguhnya badan. Ni kalau ada orang mengurut kan best." Kedua-dua kaki aku lunjur ke depan, tangan aku angkat naik ke atas. Proses meregang otot aku buat barang enam tujuh saat.
"Eh, dah balik ke?"
Sedang aku menggoyangkan kedua-dua kaki, aku disapa dengan suara mama.
"Haah. Dah balik."
Mama ambil tempat di sofa single berhadapan dengan aku. "Sekejap sangat keluar. Kata nak jumpa Yaya dengan Khai. Tak sampai satu jam pun? Biasa kalau keluar waktu macam tadi petang nanti baru kamu balik."
"Kan? Biasa macam tu kan, ma?" Selesai menggoncang tangan, aku gerak-gerakkan paha pula.
"Yalah. Dah tu kenapa balik awal?"
"Saja je. Kaklong nak lepak dengan mama kat rumah. Lagipun hari ni kan hari Sabtu. Ada panggung Sabtu." Bukan nak tipu cuma aku tak bagi jawapan sebetulnya kat mama. Padahal aku balik awal ni atas sebab lain. Sebab dimana aku tak larat nak terima tekanan dari dua orang ibu yang sorang tu sudah beranak dua dan lagi sorang bakal beranak tiga.
Nak dijadikan cerita, kes cabaran Yaya pada Khai tadi telah gagal sepenuhnya. Tiket konsert EXO gold seat yang kononnya akan disponsor oleh Yaya hanya mampu Khai idam dalam mimpi.
Dalam lima calon yang Khai tunjuk, cuma dua gambar je aku mampu tengok. Itu pun hujung mata. Tak tengok betul-betul, tak sempat pun Khai nak perkenalkan aku dah minta diri dulu. Dengan alasan senggugut. Padahal hari ni dah masuk hari keempat aku datang period. Biasa hari pertama atau kedua je aku senggugut.
Dahsyat jugaklah aku kena hadap maki-makian dari dua manusia tu sebelum aku dapat melarikan diri. Kemain berangin lagi si Khai. Kemain tak putus bebelan si Yaya.
Ya, aku tahu. Aku faham. Betapa bersungguhnya Yaya dan Khai berusaha untuk carikan aku jodoh. Jenis usaha yang bersungguh sama naik dengan mama aku. Kalau nak tahu, budak dua orang tu team kuat mama tau. Dalam bab jodoh untuk Ifti Natalia, aku memang tak ada geng. Sebab Yaya dengan Khai terang tang-tang side mama.
Tu tak termasuk dengan adik-adik aku lagi, Anis dan Pawa. Kalau dua-dua balik rumah, memang topik yang satu ni la diorang petik depan aku. Sikit-sikit minta abanglong. Sikit-sikit cakap dah lama rumah tak meriah dengan kenduri kahwin. Sikit-sikit ungkit aku dah lama berjanji nak bawa balik calon suami tapi sampai sekarang pun masih tak ditepati lagi.
Apa?
Ingat cari suami ni macam cari lagu-lagu EXO kat youtube ke? Taip tajuk je dah naik, dah boleh download, dah boleh simpan dalam MP3 player. Tak pun kalau nak download music video boleh download MP4 file then simpan kat dalam laptop.
Ingat senang macam tu je ke?
Manade! Susah tau! Rumit!
Payahlah nak cari yang betul-betul berkenan di hati. Sebab aku ni jenis manusia yang pelik. Biasa kan orang kalau berjumpa, berkenalan... dari tak suka lama-lama boleh jadi suka. Boleh jatuh cinta. Boleh jadi makin sayang.
YOU ARE READING
Mr. Dimple Yang Manis
Short Story"Aunty masuk dapur kejap ya, Umar. Duduklah dulu. Nanti Ifti bawakan air. Nak minum air sejuk ke panas?" Mendengarkan itu, mata aku terbuntang luas. Laju muka mama yang tersenyum manis ke arah anak jiran rumah sebelah, aku cari. Ewah, Puan Jasmin...