AKU keluar dari butik hari ni awal tau. Belum pukul lima dah cabut. Jarang sangat aku buat hal balik awal macam ni. Selalunya atas pukul sembilan malam baru aku reti cari jalan balik.
Tapi hari ni tak. Bukan sebab aku buang tebiat atau kucing parsi jiran depan rumah tumbuh belalai ke apa. Semua gara-gara nak singgah ambil baju-baju pengantin kat kedai dobi.
Biasa Abby yang akan pergi ambik tapi hari ni budak tu cuti, Kak Sarah kena balik awal dan dua orang staff lagi perlu jaga butik. Alang-alang dobi tu satu hala dengan jalan nak balik ke rumah, jadi aku ajelah tawar diri. Benda bukan susah pun. Cuma singgah sekejap ambil baju dan terus balik rumah. Easy peasy, bukan?
Tapi tu la... timing aku tak kena pulak dah! Kepulangan aku disambut dengan sekumpulan wanita yang sudah dan bakal pencen dimana sedang bersantai di gazebo di halaman rumah aku. Siap pakej dengan makanan dan minuman petang lagi. Ada karipap. Ada cucur jagung. Ada keropok lekor. Air pulak ada teh 'O' panas dan ribena ais.
Jadi, apa jadi?
Yang jadi adalah kejadian sebegini la...macam sekarang ni. Macam yang aku tengah hadap dimasa dan ketika ini. Aku terjebak sekali di dalam kelompok mak-mak sedang berborak.
Lahaiii...
Aku perhati jam di pergelangan tangan. Untuk kali yang dah keberapa puluh tak pasti. Yang pasti kurang dari lima minit sekali, aku akan kerling jarum jam.
Makan sudah. Kenyang sudah. Berborak mesra dengan jiran tetangga pun sudah. Tapi aku masih belum berpeluang untuk minta diri masuk ke dalam rumah. Dengan alasan jarang dapat borak dengan aku sebab aku terlampau sibuk dan tak melekat dekat rumah maka bertelekulah aku di sini.
Aku cuba jugak hantar hint dekat mama, minta jasa baik mama untuk backup keputusan aku masuk ke rumah tapi Puan Jasmin buat bedek je. Sakan, riuh bergelak ketawa dengan kawan-kawan setaman perumahan.
Dah tu pulak, setiap kali aku hantar signal, setiap kali itulah mama tambah air teh dalam cawan aku. Mama salah tafsir signal dari aku ke? Atau mama buat-buat tak faham? Dah kembung dah perut kaklong ni, ma. Naik pening dah asyik kena telan air teh je dari tadi.
Tapi aku tahu je. Jelas lagi nyata mama buat macam tu sebab taknak aku masuk dalam dulu. Mama memang sengaja nak aku bersosial dengan jiran tetangga. Habis tu aku nak buat apa ni? Diorang punya topik tak kena dengan minat aku pun.
Yang tengah berborak sekarang, dalam kelompok kat depan aku ni...semuanya mak-mak. Yang level anak... ada je datang tegur sekejap. Tegur ala kadar, jamah kuih sebiji dua dan lepastu terus balik. Mak diorang tak halang pun. Mak Ifti je yang tak sporting. Hmmm...
Smartphone ditangan aku pandang sekali kerling. Menunggu balasan pesanan yang aku hantar melalui whatsapp kepada Deris. Dari semalam status single tick tak berubah. Call pun tak dapat. Dia dekat ceruk mana sekarang sampai whatsapp aku tak sampai-sampai lagi? Dah dua hari tak dengar suara. Sibuk sangat ke?
"Ifti?"
Aku dah nak sentuh icon game Farm City bila nama aku tiba-tiba dipanggil. Angkat je muka, aku terus telan liur bila semua mata yang ada di sini sedang memanah ke muka aku. "Ya...?" Suara yang panggil aku milik aunty Nani jadi aku hentikan larian mata ke arah wanita yang umurnya sebaya mama itu.
"Bila boleh kitorang rasa nasi minyaknya?"
Oh... Itu je soalannya? Aku senyum serba salah. Tangan kanan aku bawa ke belakang leher dibalik tudung. Garu-garu kulit sekejap walaupun tak gatal. "Ifti ni takdelah pandai masak sangat, aunty. Tapi kalau tengok resipi boleh kot. Bila nak makan? Sabtu depan?" Cadang aku sambil menoleh ke arah mama. "Sabtu depan buat makan-makan dekat rumah kita pulak ya, ma?"
YOU ARE READING
Mr. Dimple Yang Manis
Short Story"Aunty masuk dapur kejap ya, Umar. Duduklah dulu. Nanti Ifti bawakan air. Nak minum air sejuk ke panas?" Mendengarkan itu, mata aku terbuntang luas. Laju muka mama yang tersenyum manis ke arah anak jiran rumah sebelah, aku cari. Ewah, Puan Jasmin...