👗36- Unexpected Confession 👔

764 45 30
                                    

BETUL cakap Deris. Dengar je suara dia, dan-dan bongkah ais sebesar Gunung Everest dekat dalam hati aku terus cair. Tahap cair sampai boleh jadi sungai. Lepastu mengalir deras sampai ke serata pelusuk muara.

Tadi tu aku terfikir nak jawab call dia lepastu jerit-jerit dekat dia barang dua tiga minit dan matikan panggilan macam tu aje. Saja nak bagitahu dia yang aku tengah marah sangat dekat dia. 

Tapi sekarang dah jadi lain. Terbalik terus perasaan yang aku rasa beberapa saat yang lepas.

"Waalaikumussalam." Tengoklah... Aku jawab salam dia dengan lembut je.

"Busy?"

"Tak jugak."

"Ganggu ke?"

"Tak jugak." Apeni, Ifti? Kau jawab benda yang sama dua kali.

"Tak jugak..." Dia mengulang jawapan aku dengan nada perlahan. Jeda sekejap sebelum dia menokok lagi."But you sound like you do. Kalau macam tu, I will call you later, hm?"

"Eh, taklah! Betul tak ganggu..." Sungguh-sungguh aku yakinkan dia. "Saya tengah buat bunga telur untuk kenduri nikah Laika esok." Lepas dah habis ayat, aku terus gigit bibir. Perlu ke aku bagitahu apa yang aku tengah buat sekarang? Kemain ramah ya kau Ifti pada lelaki yang baru je kau maki hamun dia depan Deris tadi.

"Oh, dekat Ipoh ke tu?"

"Haah. Sampai tengah hari semalam."

"Oh..."

Balasan ringkas disertakan dengan jeda yang panjang itu buatkan kening aku terangkat sebelah. "'Oh', je...?"

Aku dengar bunyi satu nafas ditarik dan dihela separuh berat. "Sihat?"

"Alhamdulillah, sihat. Sihat?" Aku tanya dia balik.

"Alhamdulillah, sihaa—auchumm!"

"Alhamdulillah..." Refleks ucapan kalimah itu meniti di bibir aku.

"Auchumm!"

"Yarhamukallah..." Sambut aku lagi.

"Auchummm!"

"Yahdikumullah wa yuslihubaalakum..." Balas aku sambil gigit lagi bibir bawah. Kalini sebab tahan gelak supaya tak meletus. Bertubi-tubi dia punya bersin. Dahlah kedengaran comel aje pada telinga aku.

Aku dengar bunyi orang sedut hingus dulu sebelum datangnya satu ucapan, "Sorry."

"Sorry for what?"

"Sneezing too much. Afraid you might be annoyed."

"Annoyed?" Aku ternganga dengan dakwaan dia."Not at all. Your sneezes sound cute. Like a cat."

"A cat? Seriously?"

Alamak! Aku tersalah gurau ke? "Eh, tak! Tak! Macam Nawwaf dengan Nuwaira. Sumpah comel."

"Your nephew and niece?"

"Yup. Nawwaf anak Anis. Nuwaira anak Pawa."

"I know those toddlers. Tapi yang pernah jumpa Nuwaira je. Nawwaf belum."

Gambaran dia mendukung dan mengagah Nuwaira masa dia teman aku pergi Melaka hari tu jenguk Adhwa jatuh tangga terlintas di mata. Dan itu mendorong pinggir bibir aku melentik naik, menghasilkan senyum. Teringat lagi dia pakai t-shirt dan kain pelikat Adhwa...haih! Sumpah dia nampak kacak gila masa tu.

"Thanks, I guess."

Suara dia menyentakkan aku dari lamunan. "For?"

"My cuteness is on the same level as Nawwaf and Nuwaira, just like you said."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 29 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Mr. Dimple Yang ManisWhere stories live. Discover now