👗11- Pick-up Line👔

851 54 17
                                    

"ABAH bukan dah janji nak dating dengan kaklong dekat nursery ke Sabtu ni?" Aku sekat perbuatan abah yang tengah keluarkan barang dari bonet kereta semata-mata nak tanya soalan ni je.

"Tapi hari ni kan baru Rabu." Balas abah, menunduk sedikit untuk plastik yang terisi dengan alat-alat menanam pokok bunga dan hulurkan pada aku. Lepastu abah ambil pula sekampit baja sebelum menutup bonet kereta. Langkah abah atur ke kiri sedikit bagi mengelak dari melanggar aku untuk menuju ke arah mini greenhouse kesayangan dia.

Aku ikut dari belakang sambil tarik-tarik hujung t-shirt abah. "Sebab tu kaklong tanya ni...bukan ke kita dah deal nak pergi sana Sabtu ni? Kenapa abah pergi dulu? Tak tunggu kaklong pun." Aku merungut, meluahkan rasa tak puas hati. "Sampai hati abah palau kaklong, pergi dengan orang asing." Tambah aku lagi sambil mengerling 'seketul' manusia dimana ketika ini sedang menyusun atur kedudukan pasu-pasu bunga di atas rak di dalam greenhouse sana tu.

Aku jadi musykil tiba-tiba. Sejak bila dia buat kawan dengan abah? Nampak cara tu macam dah lama kenal. Macam dah biasa datang sini. Tengok ah tu... Ikut dan dia aje alih pokok-pokok bunga kesayangan abah. Jarang abah nak senyum bila tengok orang sentuh 'nyawa-nyawa' dia.

Greenhouse tu pun bukan calang-calang orang yang boleh masuk tau. Aku ni anak abah yang sah dari segi agama dan undang-undang pun abah tak biar masuk sorang-sorang. Abah siap escort dari belakang. Risau aku sabotaj pokok-pokok bunga dengan seludup masuk ulat daun dan siput babi agaknya.

Dah tu pulak, siap wajib scan My Sejahtera lagi sebelum masuk. Lepastu dah keluar wajib check out so that senang abah nak monitor siapa keluar masuk greenhouse dia.

Okey, yang lain semua betul kecuali part My Sejahtera. Yang itu aku menambah. Ha.ha.ha. Ya, tahu...tak kelakar. Sebab ada yang lagi kelakar dari lawak hambar aku bila abah balas rungutan aku dengan, "Siapa orang asing? Umar tu anak jiran rumah sebelah kita apa? Mana tahu kot-kot one fine day boleh jadi menantu sulung rumah ni ke..."

Nasib baik aku tak makan nasi Mandi lauk kambing sekarang. Kalau tidak, potensi untuk tercekik tulang kambing tu sangat tinggi disebabkan oleh angan-angan abah yang sebenarnya dalam diam aku turut erm... aminkan. Ohoh!

Eh, apa?

Taklah.

Biasa aku tak gedik macam ni. Tapi sejak dua menjak ni kan... perangai gedik aku lain macam. Asyik nak menonjol aje. Payah nak kawal. 'Dia' datang tanpa diundang. Lagi-lagi bila mamat kerek tu ada depan mata. Haih! Bagai dipam-pam aura gedik tu!

"Haa...haa... Cakaplah macam tu. Kata-kata tu doa tau. Nak ke abah bermenantukan anak jiran sebelah rumah je? Tak dekat sangat ke?" Sajalah aku buat ayat dan soalan untuk try test abah. Nak jugak tahu apa respon dari satu-satunya lelaki yang mengiqamatkan aku sebaik saja aku lahir ke dunia yang indah ini.

Secara automatiknya abah berhenti menapak. Dan itu membuatkan aku yang tak sempat tekan brek kaki terus sembamkan muka dibahu abah. Abah toleh separuh ke belakang. "Abah okey je. No objection. Rezeki sangat tu dapat menantu dekat. Kahwin nanti tak perlu nak berarak jauh-jauh. Sekali lompat pagar je dah sampai rumah besan." Kata abah sambil kulum senyum lebar. "Kalau kaklong buat perangai nanti, confirm laju abah sampai untuk jadi superhero Umar." Lepastu abah sambung menapak semula.

"Eh-ehhh?" Ayat last abah buat aku termanggu sekejap. Dah berjaya 'brain' apa yang cuba disampaikan, dengar pulak ketawa mengekeh dari abah...aku picingkan mata. Dan aku pun sambung menapak, ikut abah dari belakang sambil bibir tak diam mengomel. "Amboi, bah...belum apa-apa dah bias eh? Dah pilih kasih. Sejak bila dah sayang orang tu?"

Mr. Dimple Yang ManisWhere stories live. Discover now