"AKU fikir cukuplah gelaran Minah Kalut tu tapi rupanya tak... kau clumsy jugak ya, Minah Clumsy?"
Bagai magik, rasa bersalah yang menggunung dalam diri aku direntap pergi. Datang pula rasa macam nak lipat-lipat orang pastu masuk sampul dan pos pergi galaksi. Suka sedap hati dia je tambah gelaran kat aku.
Panahkan pandangan aku dengan dia yang dengan selamba letak kesalahan sepenuhnya pada aku, aku bercekak pinggang. "Awak tu mata letak dekat mana? Lutut ke? Orang kat depan besar gedabak macam ni pun tak nampak." Aku syak besar sangat kot mata aku tengah jegil dia sekarang. Sebab kelopak ni dah rasa ngilu. Macam nak terkoyak pun ada. Jadi aku pun kecilkan sikit jegilan aku.
Tapi bila tengok keadaan dia sekarang, perasaan nak kokak orang hidup-hidup yang melanda aku terus lesap! Penampilan dia yang mengenakan sleeveless shirt, dipadankan dengan jogger pant dan juga ada topi berjenama Puma yang menutup kepala dia buatkan aku terkesima. Lagi-lagi dengan kehadiran peluh yang mereneh di dahi dan...oh! Kedua belah lengan berotot kekar dia juga basah.
Astaghfirullah, Ifti!!!
Apa ni? Boleh pulak pergi ushar anak teruna orang macam ni!
Aku syak sejak aku kenal dia dosa aku makin bertambah. Dok adore dia je sentiap kali jumpa. Jenuh la mata aku kena soal jawab di akhirat nanti.
Ya Allah, ampunkanlah dosa hamba mu yang lemah ini. Amin...
Mengenangkan dosa, aku terus larikan mata arah lain. Jadi tak betah, aku pandang kedua-dua tapak tangan dimana setiap darinya sudah bertompok dengan sedikit darah. Aku rapatkan ke wajah dan aku tiup dengan perlahan. Perasan ada beberapa ketul pasir yang melekat pada luka, dengan berhati-hati aku tanggalkan.
"Boleh bangun tak?"
"Kalau tak boleh awak akan rasa bersalah ke?"
Dia berpusing ke belakang sekejap sebelum berpaling semula ke depan untuk cari muka aku. "You may not have noticed, but you are now blocking people's running tracks, miss."
Tak tahu dari mana datangnya haba tapi pipi aku rasa panas sangat sekarang ni. "O-oh..." Aku tahu benda ni kedengaran over. Tapi sesungguhnya malu yang menyelebungi aku sekarang tak ubah tebalnya macam kepulan-kepulan awan yang berhimpun rapat sedang bersedia memuntahkan hujan yang maha lebat!
Dengan bahang yang mula terasa di pipi, cepat-cepat aku bangun dan bergerak arah sebuah kerusi batu yang terletak di pinggir laluan yang digunakan orang untuk joging atau berlari. Aku terus duduk dan sambung belek semula tapak tangan.
Tak lama lepastu aku sedar ada orang datang berdiri dekat depan aku. Tak perlu diintai untuk dipastikan pun aku dah boleh teka dengan betul siapa manusia itu. Aura dan haruman yang mencucuk rongga hidung, aku sangat kenal akan siapa gerangannya tuan punya badan.
"Are you okay?"
"Okey je." Saja aku jawab dengan nada tak ramah. Dah perli-perli aku baru nak tanya aku okey ke tak.
Keadaan antara kami sepi sekejap. Aku terus buat bedek, langsung tak angkat muka. Terus perhati luka di tapak tangan yang masih ada pasir di dalamnya. Aduh... ni makan masa jugak sementara luka nak kering. Jenuh la aku tahan pedih masa kena air nanti. Dah ah dua-dua belah pulak tu.
Dia yang datang merapat dan duduk diruang kosong sebelah aku dengan tiba-tiba, buatkan aku gelabah. Cepat-cepat aku mengesot sampai ke hujung kerusi. Saja tambahkan semula jarak antara aku dan dia.
Bukan apa, aku rasa insecure sebab belum mandi. Memanglah aku dah tukar baju dan seluar yang aku pakai tidur semalam dengan t-shirt dan track-suit baru, dan aku pun ada cuci muka dan gosok gigi tadi... siap sempat sembur perfume lagi. Tapi aku tetap nak rasa risau. Risau kalau badan aku tiba-tiba bau tak best dan melekat di rongga hidung dia. Fuh! Habis jatuh saham aku.
YOU ARE READING
Mr. Dimple Yang Manis
Short Story"Aunty masuk dapur kejap ya, Umar. Duduklah dulu. Nanti Ifti bawakan air. Nak minum air sejuk ke panas?" Mendengarkan itu, mata aku terbuntang luas. Laju muka mama yang tersenyum manis ke arah anak jiran rumah sebelah, aku cari. Ewah, Puan Jasmin...