BERITA yang baru aje menjengah telinga aku buatkan suapan strawberry crepe yang Deris bawak siang tadi ke dalam mulut, terhenti separuh jalan. Statik buat beberapa detik. Maju ke depan tidak, undur ke belakang pun tidak. Tergantung aje dekat depan muka aku. "Serius ah korang?" Aku pandang muka Uwais yang masa ni dah menyengih macam kerang busuk. "Khai?" Aku cari muka isteri Uwais pulak. Tak berkelip mata aku tengok dia. "Are you for real?"
Lepas nafas pendek, Khai tengok aku balik. Kemudian dia mengguling biji mata. "Ifti, aku dapat apa kalau main-main?"
"Dapat ni." Laju aje aku angkat penumbuk.
"Bleh." Bidas dia balik dengan muka menyampah. Lepastu dia berlalu masuk ke dalam rumah.
Lalu aku pun pandang Uwais yang sedang mendodoikan anak nombor duanya, Ayden. "Bini kau blehkan aku dah tu dia blah macam tu je...?" Strawberry crepe ditangan aku letak semula di atas pinggan. Sehelai tisu aku tarik, mengelap sisa krim yang melekit.
Dia gelak dan angkat bahu. Sambil tangan lagi satu membetulkan selimut di tubuh anak sulung diorang; Medina, yang kini sudah nyenyak tidur di sofa sebelah pulak. "Sabar jap. Aku syak dia pergi ambik bukti."
Keadaan rumah yang riuh rendah satu hari ni kini sudah agak sepi bila tiada suara keriuhan dari anak-anak Khai dan Yaya. Yaya dan Zahin lepas maghrib dah angkat kaki. Tak boleh nak terus melepak dengan kitorang sebab esok Zahin perlu pergi UPM, untuk hadiri seminar kerjaya pelajar kejuruteraan semester akhir. Al-maklumlah...dia kan bekerja dalam bidang manufacturing. Minggu lepas company dia hantar kawan sepejabat, minggu ni giliran dia pulak.
Kalau ikutkan Yaya, budak tu taknak balik lagi. Siap mintak aku dengan Deris tolong hantarkan lagi. Kitorang tak ada masalah, okey aje. Tapi bila Zahin buat muka comel, gigih pujuk bini dia ikut balik sekali...sudahnya Yaya pun tak sampai hati. Baliklah jugak dia ikut suami.
Haih! Orang berkahwin memang perlu eh mengada macam tu? Hormat sikit orang single macam aku boleh tak?
"Tapi...memang serius ke?"
"Kau nak terkejut sangat ni apehal, Ifti? Benda bukan pelik pun. Logik apa..." Deris dekat sebelah aku mencelah tanpa diundang. Toleh kiri, muka dia yang sedang tersadai kelelahan menjengah penuh di mata aku.
Mananya tak lelah kalau dah kena kacau dodol dari pagi sampai ke petang? Semua gara-gara memenuhi kehendak Khai yang nak makan dodol hasil buatan suami sendiri yang dimasak dengan kawah dan dikacau dengan senduk pelepah kelapa. Termakbul jugak permintaan aneh kawan aku tu.
Mujur Khai tak buat hal nakkan Uwais aje yang kacau dodol dari mula sampai habis. Mujur dia izinkan Deris dan Zahin turut sumbangkan tenaga. Kalau biar Uwais seorang memang longgar segala sendi laki dia tu. Silap-silap tulang pun berkecai seribu. Hmmm...
"Ya, memanglah logik. Tapi macam tak rasional." Aku masih tak boleh terima kenyataan.
"Kau tak percaya sangat kan? Nah, aku bagi bukti." Tiba-tiba Khai datang semula dengan sebungkus plastik ditangan.
Plastik yang sudah berada di atas riba, aku intai isi di dalamnya. Kening aku terangkat sebaik saja isi di dalamnya sudah dikenalpasti. "Euww...kenapa kau bagi aku benda ni?"
"Benda tu bersih la... Kau boleh pegang. Aku bukan kencing atas 'dia' terus pun."
"Yang..." Celah Uwais lepas dengar isteri dia cakap macam tu.
"It's okay, Wais. Don't mind me." Itu pulak suara Deris. Dari tersadai, dia mengubah ke posisi duduk. "Aku dah biasa dah dengan perangai tak reti cover diorang. Dari zaman muda-mudi lagi. Banyak contribution diorang terhadap penambahan pengetahuan am aku pasal perempuan." Tambah dia lagi dengan ayat-ayat yang berbaur perlian.
YOU ARE READING
Mr. Dimple Yang Manis
Short Story"Aunty masuk dapur kejap ya, Umar. Duduklah dulu. Nanti Ifti bawakan air. Nak minum air sejuk ke panas?" Mendengarkan itu, mata aku terbuntang luas. Laju muka mama yang tersenyum manis ke arah anak jiran rumah sebelah, aku cari. Ewah, Puan Jasmin...