الحلقة العشرون

6.6K 230 4
                                    


رواية فيروز.
بقلم زينب سعيد.

وها قد جاء يوم الخميس اليوم المنتظر لدي بعض أبطالنا.

في شقة الأسطي جمال.
يستيقظ مبكراً ويغادر المنزل سريعا دون تناول طعام الإفطار متحججا بعمل هام لديه لتستأذن فيروز من والدها في أمر ما.

فيروز بهدوء:بابا .

جمال بهدوء:نعم يا حبيبتي عايزة حاجة أنا مستعجل.

فيروز بهدوء: النهاردة صاحبتي رنا جيلها عريس وكانت عايزاني معاها وخدت رقم فون حضرتك عشان والدها يكلمك يستأذن منك أني أروح معاها.

جمال بتذكر:معلشي يا بنتي نسيت والله هو فعلاً كلمني إمبارح وقالي هيوصلك هو وبنته لغاية هنا بالليل روحي يا بنتي رنا صاحبتك من سنتين ومشوفناش منها غير كل خير.

فيروز بإبتسامة:ربنا يخليك ليا يارب ومنحرمنيش منك.

جمال بهدوء: ويخليكم ليا وأفرح بيكي أنتي وأختك عن قريب خدي من أمك فلوس بزيادة خليها معاكي يلا همشي أنا.

فيروز بإبتسامة :ماشي يا بابا مع السلامة.

………………...
تذهب فيروز إلي غرفتها بفرح لتنظر لها شمس بإستغراب:مالك فرحانة كده ليه.

فيروز بهدوء:أصلي خارجة مع رنا النهاردة وبابا وافق.

شمس بفضول:راحين فين.

فيروز بهدوء: راحة معاها تشتري شوية حاجات وبعدين هروح معاها بيتها وترجعني هي ووالدها قال لبابا ووافق.

شمس ببرود:تمام.

لتجهز فيروز أغراضها وتغادر المنزل لمقابلة رنا بينما تظل شمس في المنزل فاليوم لا يوجد لديهم محاضرات .

…………………

في ورشة الأسطي جمال.

يذهب إلي الورشة مبكرا عن ميعاده ويبدأ في تصليح السيارات الموجودة بسرعة شديدة فاليوم ستظهر نتيجة التحاليل وعليه الذهاب لأخذها وعرضها علي الطبيب لعل قلبه يرتاح.

…………………

في الشرقية.

يستيقظ ساجد مبكراً عن ميعاده  ليصلي فرضه ويجهز نفسه للخروج ليخرج من غرفته يجد والدته تعد الطعام وجده يجلس مع والده يتصفحون الجرائد ليتحدث بهدوء: السلام عليكم صباح الخير.

روؤف بهدوء:وعليكم السلام صباح النور يا أبني.
صلاح بإبتسامة:وعليكم السلام يا حبيبي صباح الورد عليك.

ساجد بضحك وهو يجلس: تسلم يا حج الغزلة رايقة كده ليه.

صلاح بضحك:أصل أمك عملالي بليلة علي الفطار.

ليضحك ساجد ورؤوف بصخب فصلاح يعشق البليلة بشكل كبير ويوم تناولها هو يوم عيد بالنسبة له.

رواية فيروز قيد التعديل (جاري تعديل السرد والحوار)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن