الحلقة السادسة والثلاثون

6.7K 245 3
                                    

رواية فيروز.
بقلم زينب سعيد.

الحلقة السادسة والثلاثون

في أحد المستشفيات .

في إحدي الغرف يرقد الأسطي جمال علي أحد الأسرة لا حول له ولا قوة ومعلق بيده المحاليل ويوضع له جهاز التنفس الصناعي.

خواطر وروايات زوزو"زينب سعيد".....

في خارج الغرفة.
يقف الطبيب مع زوجته وفيروز وكريم وشمس يحكي لهم عن حالته ليتحدث الطبيب بأسف:أنا أسف يا جماعة بس حالته متأخرة مينفعش فيها عملية وأنا عرضت عليه أنه يعمل جلسات كيماوي لكنه رفض حتي الشاب إلي كان بيجي معاه حاول معاه كتير لكنه رفض كل إلي عايزه مسكنات وبس.

كريم بهدوء:طيب ينفع يسافر بره يادكتور.

الطبيب بأسف:لأ حتي الكيماوي مبقاش ينفع معاه دلوقتي.

فيروز بدموع:يعني يا دكتور بابا هيموت طمني عليه.

الطبيب بعملية:الأعمار بيد الله يا أنسة لازم تبقي أقوي من كده والدك لآخر لحظة ماكنش فارق معاه مرضه وكان بيرفض يا خد العلاج عشان ميتعبش بناته معاه فالمفروض أنتو كمان تقدمه ليه الدعم النفسي ده هيحسن من حالته جدا لكن العياط ده ممكن يسبب ليه إنتكاسة.

فيروز بدموع ولهفة:يعني هيبقي كويس يا دكتور.

الطبيب بعملية :بإذن الله بعد إذنكم.

ليغادر الطبيب لتجلس سامية بوهن علي أحد المقاعد وبجوراها فيروز بينما تظل شمس واقفة بجوار زوجها ليتحدث كريم بتساؤل:مين الشاب إلي كان بيجي معاه ده يا طنط حد قريبكم.

سامية بحزن:مش عارفة والله يا أبني.

فيروز بدموع:ساجد إبن عمو صلاح.

كريم بإستغراب :ساجد كان عارف وكان بيجي معاه كمان وأنتي عرفتي منين.

فيروز بدموع:عشان أنا عرفت مرض بابا بالصدفة وقالي أنه محدش يعرف غير ساجد إبن عمه صلاح وحلفني ماقولش لحد مرضه.

كريم بغيظ:وأشمعني ساجد مقاليش أنا ليه ما أنا جوز بنته وفي مقام إبنه يخبي عني ويقول للغريب.

شمس بغيظ:في أيه يا كريم هدي نفسك يا حبيبي كده مفهاش حاجة ومرض بابا واضح أنه كان من قبل جوزنا.

كريم ببرود:طيب أنا نازل أشرب حاجة في الكافيتريا أجبلكوا حاجة معايا.

شمس بلهفة:أنا جاية معاك.

سامية بهدوء:كتر خيرك يا أبني.

كريم بهدوء وهو ينظر لفيروز :عايزة حاجة يا فيروز.

فيروز ببرود:شكرا.

لينزل كريم وشمس إلي الكافيتريا لتأخذ سامية فيروز بأحضانها تمسد عليها.

رواية فيروز قيد التعديل (جاري تعديل السرد والحوار)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن