الحلقة الثامنة والثلاثون

7.3K 241 4
                                    

رواية فيروز.
بقلم زينب سعيد.

الحقلة الثامنة والثلاثون

ساجد ببرود:يجوا معاك فين إن شاء الله يا دكتور عشان مش واخد بالي .

كريم ببرود مماثل:بيتي يا سيادة الرائد .

ساجد بسخرية:ومين قالك بقي إني موافق وبعدين فين بيتك ده علي ما أظن أنك قاعد في بيت أبوك .

كريم بغيظ:أنت مالك أنا بكلم حماتي وأخت مراتي بتتحشر ليه.

ساجد بإستفزاز:وأخت مراتك تبقي مراتي وحط تحت مراتي مائة خط و أي كلام موجه لمراتي يبقي متوجهلي أنا ياريت.

كريم ببرود:لسه مابقتش مراتك مجرد كتب كتاب ويمكن تفركشوا .

ساجد بغيظ:والله وأيه بقي إلي هيفركشوا يا كريم لتكون أنت ولا حاجة.

كريم ببرود:وليه لأ ما أنا دلوقتي المسؤل عن حماتي وفيروز ولو قالت عايز تطلق هطلقها منك.

ساجد بسزاجة :أزاي بقي هطلقها مني عشان يبقي عندي فكرة.

كريم بتشفي:لو ودي كان بها لو رفضت هجر*جرك في محكمة الأسرة وتخلعك وفي الآخر هتاخد ربع جنيه بس وهيبقي أسمي المخ*لوع وهيبتك هضيع يا سوسو.

ساجد بعصبية:ده أنا إلي هخلع رأسك من جسمك دلوقتي ليركض ساجد نحوه ويبدأون في الخناق مرة أخري تحت نظرات الجالسين المذهولين من أفعالهم الصبيانية فهم في عزاء ولا يحترمون العزاء ولا الجالسين حتي.

معاه وهو يقف وسطهم بترجي:أنت بتعملوا أيه بس يا ساجد حقك عليا خليك أنت العاقل .

كريم بتوعد:قصدك أيه يا معاذ .

معاذ بتراجع:طيب خليك أنت الكبير يا كريم وكفاية فض*ايح .

ساجد بعصبية:وأنا بقي إلي عيل صغير هيخدني علي قد عقلي ولا أيه يا معاذ أفندي.

معاذ بخوف منهم:أنا إلي عيل وستين عيل بس بقي.

ليتحدث رؤوف بعصبية:بس أنت الأتنين مش محترمين حرمة الميت ولا الناس إلي قاعدة.

ليقفوا الإثنين بجانب بعضهم وينظرون أسفل فقد أنساهم الخناق ما حدث .

ليفر معاذ من وسطهم ويذهب ليقف بجانب الحج رؤوف ويحرضه عليهم:عندك حق يا جدي دول معندهمش دم المفروض تقوم تضرب كل واحد فيهم كف عشان يتأدبوا.

ساجد بتوعد:خليك في حالك يا معاذ وبعدين نشوف موضوع الكف.

كريم بغيظ:أنت مالك أنت بتدخل ليه يا زفت أنت.

معاذ بسخرية: دلوقتي إتحدتوا وبتتخا*نقوا معايا أنا أكمني منكسر وغلبان .

رؤوف بعصبية:أخرسوا بقي أنتو الأتنين لا والله هقوم أربيكم سطر أنكم مشوفتش يوم تربية كريم بيه.

رواية فيروز قيد التعديل (جاري تعديل السرد والحوار)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن