الحلقة الأربعون

7.9K 216 8
                                    

الحلقة كبيرة أهه زي ما قولت عشان إلي أتريقوا بس علي الحلقة إلي فاتت أنها صغيرة.

رواية فيروز.
بقلم زينب سعيد.

الحلقة الأربعون

أما عند كريم.

تقف رنا معه وتنظر له بعتاب فقد أستمعت لكل شئ مع فيروز فهي لم تتخيل أن من يقول هذا الكلام هو نفسه أخيها الحبيب كريم .

ليتحدث كريم بإرتباك:عملتي أيه في الإمتحان يا رنا

رنا ببرود:الحمد لله ممكن أعرف أيه الكلام الي قولته عن فيروز ده يا كريم أنا بجد مصدومة فيك.

كريم بحزن:أنتو جيتوا إمتي.

رنا ببرود:من آول ما أنت بدأت كلامك يا كريم.

كريم بحزن:يعني فيروز سمعت.

رنا ببرود:أيوة يا كريم سمعت كل حاجة وياريت بقي تنساها ونسيبها في حالها وتعيش حياتها زي ما أنت عشت حياتك.

كريم بحزن:حاضر يا رنا بعد إذنك ليتركها كريم ويرحل فهي تعلم جيدا أنا أخيها نادما بشدة علي فراق فيروز ولكن هو من أختار وعليه أن يتحمل نتيجة إختياره.

غافلين عن من يقفوا بعيدا يراقبوهم بصمت فشينسوصديقتعا يقفون يراقبون ما حدث منذ البداية لتتوعد شمس لزوجها العزيز فعلي ما يبدو أنه لم ينسي فيروز.

لتتحدث نيفين بخبث:هو في أيه يا شمس جوزك بيتخانق مع جوز أختك ليه وبعدين أيه موضوع عاجزة ده أنا مش فاهمة حاجة.

شمس بغيظ:فيروز هي إلي عاجزة .

نيفين بصدمة:أنتي بتتكلمي جد.

شمس بغيظ:أيوة يا ستي.

نفين بفضول :أزاي تعالي نقعد وأحكيلي.

شمس بغيظ :يلا ليجلسوا بالكافيتريا وتحكي لها عن إصابة فيروز وإنها تعيش بطرف صناعي.

نفين بإستغراب : بس دي مش باين عليها خالص.

شمس بهدوء:علشان هي بتضغط علي نفسها وهي ماشية عشان محدش يلاحظ وتضطر تحكيله ويشفق عليها.

نفين بهدوء:أه عشان كده طيب جوزك ماله بقي وأيه دخله إنه يعاير جوز أختك كده قدام الناس.

شمس بهدوء:بصي أنا هحكيلك كل حاجة لأني تعبت ومحتاجة حد يقولي أعمل أيه.

نفين بلهفة:تمام ثواني أقفل الفون ونتكلم سوا عشان محدش يقاطعنا.

شمس بهدوء:تمام.

نفين بهدوء:أحكي يلا بقي يا جميل.

لتحكي شمس كل شئ منذ معرفة خطبة كريم لفيروز خطط للتفريق بينهم لتحكي لها عن مخططها الدنئ وتسجيلها لها والذهاب بعدها لكريم لإكمال خطتها ورد فعل كريم وعن غضبه لتفاجئ بعدها بخطبة كريم لها.

رواية فيروز قيد التعديل (جاري تعديل السرد والحوار)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن