الحلقة الثانية والعشرون

6K 231 1
                                    

ياريت يا جماعة إلي يقرأ البارت يعمل لايك ويعلق لإن ريتش الجروب وقع خالص ووصلوا الحلقة ل400كومنت ولو وصل 400كومنت هنزل حلقة كمان النهاردة.

رواية فيروز.
بقلم زينب سعيد.
  
          الحلقة الثانية والعشرون

ليقاطعه ساجد بهدوء :بعد إذنك يا عمي ممكن أرد.
الأسطي جمال بهدوء :أتفضل يا أبني.

ساجد بدوء:بص يا حج شاهين فكرة أن بنت الحج جمال رجليها مقطوعة ده ما يعيبهاش في حاجة عارف العيب فين.

شاهين بتساؤل :فين.

ساجد ببرود:فيك أنت وإبنك مش فيها لو هي مش عجباك جاي تخطبها لإبنك ليه عشان مش لاقي حد يرضي بيه وأكيد مراته مصدقت أنها هربت منكم.

شاهين بغيظ:أنت بتقول أيه يا راجل أنت سامع يا جمال.

الأسطي جمال بهدوء :سامع وده الكلام إلي كنت هقوله تعيش يا أبني.

شاهين بغيظ:ماشي يا جمال بكره أنت إلي تيجي تترجاني عشان أوافق عليها.

ساجد بسخرية:بس أظن أن بكره مش هيجي أبقي أتغطي كويس يا حج وأنت نايم.

لينظر له الأسطي جمال بشكر:مش عارف أقولك أيه ساجد يا أبني.

ساجد بهدوء :تقولي أيه بس يا راجل يا طيب وبعدين أنا عندي ليك عتاب الراجل ده شكله مش آول مرة يجيلك لو كنت وقفته عند حده من آول مرة مكنش قدر يفتح بوءه بكلمة وبنت حضرتك مافيش حاجة تعيبها وألف واحد يتمناها.

جمال بهدوء :عندك حق يا أبني ده غلطي أنا.

ليعود ليكمل عمله تحت نظرات ساجد الحزينة عليه فيبدو أن هذا الرجل يحمل هم كبير فوق قلبه.

…………………

في فيلا أحمد.

في البلكونة.

يجلس معاذ مع رنا بصمت تام ورنا تنظر أرضا ليتحمحم معاذ ويبدأ بالكلام :أزيك يا رنا.

رنا بهدوء ومازلت تنظر أرضا :الحمد لله .

معاذ بهدوء:الحمد لله ها حبي تسأليني عن أيه ولا أتكلم أنا.

رنا بهدوء :أتفضل أتكلم أنت.

معاذ بهدوء:تمام بصي يا ستي أن معاذ عبدالرحمن عندي 27سنة والدي مات وأنا عندي 5سنين ماليش أخوات والدتي هي إلي ربتني مليش غيرها في الدنيا دي رفضت الجواز عشان متجبليش جوز أم كرست حياتها عشاني كنت علمي رياضه جبت 95%بس ماحبتش أدخل هندسة فدخلت كلية التجارة قسم محاسبة أتخرجت بتقدير إمتياز وأتعينت معيد وجالي منحة أكمل دراستي بره لكن رفضتها عشان مسيبش والدتي لوحدها وكملت هنا مستوايا المادي الحمد لله كويس ولو في نصيب مش هخليكي تحتاجي حاجة بس أنا مش هسيب والدتي نهائي أنا أشتريت الشقة إلي قصاد والدتي عشان ما أبعدش عنها وأفضل جمبها لإنها رفضت تسيب البيت إلي عاشت فيه طول عمرها وإلي أنا أتولدت فيه بس كده وفيه حاجة حابب أوضحها ليكي أنا من النوع الجد شوية ومليش في الهزار والكلام  ده يا ستي كل جاجة وأنا  الحمد لله من البيت للشغل ومن الشغل للبيت وعارف ربنا كويس يعني هعرف أعاملك أنتي ووالدتي أحسن معاملة بما يرضي ربنا ممكن أنتي بقي تكلميني علي نفسك.

رواية فيروز قيد التعديل (جاري تعديل السرد والحوار)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن