HIJAB ANAK

221 14 3
                                    

Kali ni cerita anak aku. Pengalaman aku dengan laki aku waktu hijab anak masih terbuka dulu.

Anak aku ni perempuan,suka bercerita dan suka bertanya. Bab bertanya ni kadang-kadang buat aku seram je. Nak di jadikan cerita dua tahun lepas kami balik rumah agak lewat. Dalam pukul sepuluh lebih. Dekat pukul sebelas jugak la..selalunya memang balik awal. Tapi malam tu tempat yang kami tuju tu agak jauh jadi sampai agak lewat (bagi kami la..).

Elok jer kereta parking anak aku dah mula dah tercangak-cangak. Macam tengah tengok banyak benda berterbangan. Terbeliak je mata dia dok tengok luar kereta. Aku pulak jenis yang mudah nak rasa kehadiran benda tu. Kebetulan waktu tu aku kena gangguan jugak. Tengah siapkan cerita Pewaris buku pertama masa tu. Habis ikan puyu mati sebab kena gangguan.

Dah siap-siap ambik barang letak dlm bag anak aku tunjuk kat tiang eletrik tepi kereta.

"Umi tu apa?" Aku dengan laki aku toleh serentak. Tak ada apa pun weh. Tak nampak apa pun. Aku masih cuba kontrol lagi diri aku. Cepat-cepat capai apa yang patut. Elok nak buka pintu kereta anak aku cakap lagi.

"Tu umi dia bergerak. Warna putih. Panjang."

Allahu Akbar...tangan aku dah menggeletar dah weh. Tak angkat kepala langsung. Aku bagitahu kat laki aku yang aku rasa pelik dah ni. Laki aku keluar dulu baca apa yang patut kat luar tu. Lepas tu laki aku tanya dekat anak aku.

"Ada lagi tak?"

"Dah hilang dah.." kata anak aku. Baru la aku lega. Baru aku berani angkat kepala.

Waktu ni aku masih duduk rumah lama. Jarak tempat parking pulak jauh dari rumah. Dalam lima minit berjalan baru sampai rumah. Keluar saja dari kereta kami jalan tak toleh dah kiri kanan. Terusss sampai ke rumah. Sampai di rumah lega gila weh...sejuk tapak tangan nak sampai rumah pun. Rasa macam ada benda ikut je.

Esoknya aku tanya anak aku apa yang dia nampak.

"Benda putih besar macam orang tapi balut kain putih."

Anak aku nampak pocong weh.!

CHERITAWhere stories live. Discover now