Cerita kawan kepada sepupu aku..
Malam tu aku plan nak bawa tunang aku ke Pantai Merdeka. Sebab tunang aku ni orang Melaka dan dia bukan jenis orang yang selalu keluar rumah. Jadi aku nak bawa dia ronda puas-puas di Kedah ni. Malamnya tunang aku mengadu dia sakit perut. Jadi aku terfikir nak teruskan ke tak ke Pantai Merdeka ni. Tapi tunang aku nak juga pergi walaupun sakit perut macam tu. Sayang dah datang Kedah tapi tak ronda-ronda dia kata. Aku pun bawa je la..
Sampai dekat sana dia tak sakit perut dah. Ajaib jugak. Rupanya dia senggugut. Dan tengah kami jalan-jalan dia mengadu tak selesa lepas tu nak ke tandas. Aku pun angguk je la sambil tunggu dekat tempat duduk situ. Lama gila aku tunggu weh.Tak juga muncul-muncul tunang aku ni. Aku talifon pun tak jawab-jawab. Apa dah jadi ni? Aku pun pergi tandas lepas tu minta tolong kakak ni tengok-tengokkan kalau tunang aku ada kat dalam. Tak ada weh.
Ah,sudah...nak cari mana ni..dah la malam. Orang pulak ramai. Akhirnya aku ambil keputusan untuk pergi ke tempat parking kereta. Mana tahu dia tunggu aku kat sana. Tak ada jugakkkkk....garu kepala dah aku ni. Mana la cik tunang aku ni?Aku cuba pusing sekali lagi di tempat tu. Lepas tu aku pergi ke tepi pantai semula. Dari jauh aku nampak orang berkerumun ramai. Aku cuba menyelit tengok apa yang jadi. Rupanya tunang aku weh dok menari kat tengah-tengah tu. Kasut dengan beg tangan pun tak ada dah. Mata nampak hitam je semua. Lepas tu menari jari meliuk lintuk lemah gemalai. Seram aku.
Aku cuba panggil dia tapi dia tak respon. Terus menari sambil bersenandung. Bila aku cuba pegang tangan dia cepat-cepat dia tepis. Tarian dia makin lama makin kasar dan rancak. Suara pun dah bertukar dah. Menderam semacam. Ada sorang pengunjung cuba tegur,dia kata tunang aku ni kerasukan. Tengok gaya pun dah tahu. Aku cuba tarik dia pergi ke kereta tapi dia melawan gila. Siap buka bunga silat lagi. Entah dari mana datang abang sorang ni masuk join silat sekali. Berlawan dengan tunang aku ni dan dia berjaya kunci tunang aku. Dia baca apa entah lepas tu hembus dekat kiri kanan telinga tunang aku. Terus pengsan tunang aku. Abang ni terus dukung dan kami terus bawa pergi ke kereta.
"Kena cepat ni. Saya cuma dapat tolong sikit saja."kata abang tu. Dia bawa kami pergi rumah Ustaz sorang ni. Tengah nak ke rumah ustaz tu tunang aku muntah banyak gila.. habis kotor kereta. Dengan menggelupur lagi kena rasuk semula. Abang tu cuma mampu suruh aku bersabar je.
Sampai kat rumah ustaz tunggu siap dah dengan isteri dia dan dua orang anak perempuan dia depan rumah. Masuk dalam terus ustaz suruh aku dengan abang tu bersihkan diri sementara dia ruqyahkan tunang aku ni. Rupanya tunang aku kena pukau weh. Rantai emas,cincin tunang,gelang emas semua kena curi. Beg tangan pun kena sapu sekali. Waktu kena pukau tu tunang aku rasa melayang je,dia nampak sorang nenek ni hulur tangan ajak duduk di satu tempat. Dia pun ikut je la. Tahu-tahu dah sampai rumah ustaz ni. Dah di selidiki rupanya tunang aku ni ada saka yang nak mendamping. Nenek tua tu la saka dia,dia menyamar mana tahu waktu tunang aku tengah pening tu dia terima saka tu. Tapi nasib baik tunang aku ni masih waras lagi. Semua yang nenek tu hulur dia tak sambut langsung. Lega aku weh...
Waktu ruqyah tu suara tunang aku bertukar jadi suara nenek tua. Siap bangun jalan terbongkok-bongkok lagi. Dalam sejam lebih ustaz ubatkan,baru betul-betul sembuh. Benda ni pandai berlakon betul. Nampak macam dah tak ada rupanya ada lagi. Ustaz pun berpeluh-peluh dah. Kata ustaz tunang aku ni jenis yang lemah semangat. Kalau boleh elakkan bawa ke tempat-tempat keras. Sebab dia mudah di dekati benda halus.
Satu lagi kejadian yang aku tak boleh lupa,waktu malam berinai kami ada anak buah yang histeria sebab nampak nenek kebayan waktu cuci pinggan. Elok anak buah aku lega tunang aku pulak yang kena rasuk. Kelam kabut kami malam tu. Tunang aku siap terbalikkan meja beberapa buah dan pecahkan kerusi lagi. Haih...macam-macam. nasib baik dah jadi bini ni dia okey. Makin kuat sikit dah nampaknya. Kalau tidak dulu mudah sakit,kalau lalu tempat yang keras sikit mulalah pening kepala la..mual la..sekarang ni okey sikit. Syukur sangat.
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.