Ni cerita kawan makcik aku...
Orang kata kalau kelkatu banyak petanda nak hujan lebat. Bukan hujan lebat biasa ya,hujan ribut. Entahlah betul atau tidak. Cerita ni jadi waktu aku di kampung Tok aku. Rumah tok aku masih macam rumah kampung lama. Semuanya berasaskan kayu berlian dan tahan lasak. Nak dekat seratus tahun dah rumah tok aku tu. Kalau dah nama pun rumah lama mestilah tandasnya di luar. Tandas rumah tok aku tu macam tandas rumah tok dalam cerita upin ipin tu. Kau kena keluar dalam lima enam langkah untuk ke
tandas. Tapi tandas tok aku ni canggih oo..ada kolah besar..ada dua jenis tandas,cangkung dengan tandas duduk. Mulanya hanya ada yang jenis cangkung je. Tapi disebabkan atok aku dulu sakit tulang belakang jadi ayah aku tambah satu lagi tandas duduk dan besarkan sikit lagi untuk buat bilik laundry. Kalau orang tak tahu memang orang akan ingat stor besar. Boleh mandi sampai lima enam orang.Jadi malam tu lepas makan malam aku duduk tepi tingkap sambil tengok jalan raya. Rumah tok aku tepi jalan besar. Memang sentiasa ada kenderaan lalu lintas. Tengah layan angin malam tiba-tiba ada kelkatu yang mula datang masuk ke dalam rumah. Mula sikit je..tapi makin lama makin banyak sampai lampu jadi malap. Aku pun cepat-cepat tutup tingkap. Aku tengok tok aku sapu minyak dekat plastik lepas tu ikat dekat tepi lampu. Dalam setengah jam baru nampak cerah sikit. Tapi tu la...sayap kelkatu penuh kat lantai.dah satu hal nak kena sapu.
Macam tak berkurang pulak kelkatu ni aku cakap dekat abah aku. Abah aku gelak je sambil tunjuk lubang angin dekat dinding. Lah..patut la tak berkurang. Lubang angin banyak. Akhirnya tok aku suruh tutup lampu. Takut kalau banyak sangat nanti boleh masuk dalam telinga waktu tidur.
Nak dekat pukul satu pagi aku tidur malam tu sebab layan tok aku bercerita. Tengah mata mengantuk tiba-tiba aku dengar bunyi kepak macam sayap burung tu kat luar bilik. Banyak bunyinya. Dalam dua tiga kali bunyi tu lalu tepi bilik tidur. Aku ni kalau mata dah mengantuk memang aku malas nak layan dah apa yang jadi.
Bangun pagi esok riuh dekat dapur suara sepupu aku si Nahar bercerita. Malam tadi dia ikut jiran tok aku memukat burung. Balik lewat malam. Tahu dia nampak apa? Langsuir weh....langsuir tengah pusing rumah tok aku berkali kali. Nahar ni berani gila dia pergi jerkah benda tu terus benda tu terbang masuk kebun getah belakang tu. Lepas tu Nahar tanya aku,ada dengar apa-apa tak malam tadi?. Aku jawab dengar bunyi macam burung terbang.
Nahar gelakkan aku.
"Burung terbang mende kau ni. Langsuir la..lain kali kalau kelkatu banyak jangan buka tingkap lama lama. Kan dah memanggil." Kata Nahar.
Eh ye ke?
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.