HANTU BUDAK

60 9 1
                                    

Cerita aku..

Kisah ni terjadi waktu aku masih lagi sekolah rendah. Darjah lima atau darjah enam tak silap aku masa tu. Biasalah aku ni banyak kawan lelaki dari perempuan,jadi bila ayah aku belikan aku basikal makin panjanglah kaki ku melangkah. Waktu tu kami masih menyewa di lorong enam. Kawasan tu ada enam lorong dan rumah aku di lorong last sekali. Jadi hari tu aku pergi main di lorong tiga. Tak jauh pun sebab ada jalan tikus untuk ke setiap lorong. Jalan tikus ni waktu air surut kau boleh lalu,kalau air naik silap-silap boleh hilang kaki kau. Ada buaya weh. Di sebabkan naik basikal jadi aku tak guna jalan tikus ni. Aku guna jalan besar. Geng lain jalan kaki guna jalan tikus. Aku dengan Ana je tak. Kami kayuh basikal.

Main punya main tak sedar langit dah senja dan makin gelap. Jadi aku bagitahu Ana yang aku nak balik. Satu yang tak best lorong tiga ni,ada sebuah rumah bela angsa dan dia akan lepaskan bila malam untuk jaga rumah. Waktu aku dengan Ana balik angsa tu memang tunggu siap dah tepi pokok pisang tepi jalan tu. Dia dok patuk-patuk pokok pisang tu. Aku dengan Ana pun kayuh laju-laju bila makin dekat dengan angsa tu. Nasib baik angsa tu buat tak tahu dan terus patuk pokok pisang tu. Sampai rumah betul-betul orang azan. Apa lagi...makan penyangkut baju la aku. Tahu salah sendiri jadi aku tak menangis. Masuk rumah mandi siap-siap terus ready nak solat margrib. Waktu ni adik aku yang kecil tu datang bagitahu kat aku.

"Kak ada kawan kak kat luar. Dia tak mau balik."kata adik aku. Terkejutlah aku pun. Terus aku pandang muka mak aku. Menjeling mak aku weh. Aku pun pergi jenguk. Aik,tak ada sapa pun kat luar.

"Adik,mana tak ada pun?" Tanya aku dekat adik aku.

"Tu...kat atas basikal kak tu." Tunjuk adik aku. Kosong weh! Atas basikal aku tak ada siapa pun. Basikal aku pun elok je bertongkat tepi motor ayah aku.

"Tutup tingkap tu. Margrib-margrib ni bukak tingkap buat apa?" Marah mak aku.

Aku pun cepat-cepat tutup dan terus mengaji dengan mak aku. Lepas mengaji adik aku mula menangis,katanya ada mata kawan aku tepi tingkap tengok dia. Aku dah takut dah waktu tu. Ayah aku tanya kat mana mata tu? Adik aku tunjuk kat tingkap bawah sekali. Ayah aku pun ambil kain serban dia baca baca apa semua lepas tu di pukul ke dinding.

"Ada lagi tak?" Tanya ayah aku. Adik aku geleng kepala. Alhamdulillah lega..

Malam tu waktu tidur aku tak boleh tidur pulak. Aku dengan adik adik tidur di ruang tamu. Sebab rumah sewa ada dua bilik je,satu bilik mak ayah aku,satu lagi bilik untuk letak baju-baju kami. Jadi kami ni tidur di ruang tamu bawah kipas. Tak tahu kenapa aku jadi tak mengantuk malam tu. Baring tak kena,duduk tak kena. Badan rasa melekit je. Aku pun bangun pergi ke tandas. Aku mandi terus lah...bersyampoo,bersabun bagai. Siap menyanyi lagi. Dalam tandas ni ada cermin tau. Jadi tengah aku basuh rambut yang bersyampoo tu tiba-tiba aku terpandang cermin. Aku nampak bukan muka aku kat situ. Nampak budak perempuan rambut panjang sedang senyum tengok aku. Aku pun peliklah jugak. Aku cedok air siram cermin tu. Mana tahu nak hilang. Eh makin dekat pulak muka budak tu.terus aku terbalikkan cermin tu dan mandi cepat-cepat. Keluar dari tandas terkejut aku sampai menjerit nampak mak aku tengah duduk kat kerusi sedang minum air  mak aku pun terkejut dengar aku menjerit. Tak pasal pasal kena ceramah tengah tengah malam.

CHERITAWhere stories live. Discover now