UNDANG

92 8 2
                                    

Cerita kawan aku...

Malam tu aku balik lewat sebab tolong gantikan kawan aku si Suvitha. Dia tiba-tiba pecah ketuban waktu aku tengah bersiap nak balik petang tadi. Kandungan tak cukup bulan lagi. Baru tujuh bulan. Tapi Suvitha cakap tujuh bulan dah boleh beranak dah. Menggelabah juga aku tadi,dok tengah pakai stoking tiba-tiba Suvitha pecah ketuban depan aku. Aku ingat dia kencing. Air ketuban rupanya.

Masuk rumah aku terus rebahkan badan dekat sofa. Emmmm nikmatnya bila dapat baring lepas penat kerja. Elok mata aku nak terlelap tiba-tiba ada bunyi orang ketuk pintu sambil bagi salam. Aku tengah sedar tak sedar jawab je la salam tu. Terfikir juga eh,siapa yang balik waktu ni? Terus aku bangun pergi ke bilik kawan aku si Lisa. Elok je budak ni tidur. Sapa yang bagi salam tadi?

Aku pergi ke pintu depan semula. Menilik dari tingkap. Memang tak ada orang kat luar. Cepat-cepat aku tutup tingkap dan masuk bilik aku. Selesai mandi aku terus tidur sampai pagi esok Lisa datang kejutkan aku.

"Dapur kita berselerak weh!" Kata Lisa. Bila aku pergi tengok terkejut aku weh...sudu pinggan mangkok periuk semua dekat lantai. Dah jadi kerja nak kena kemas pagi-pagi. Lisa pulak dah terfikir macam-macam. Tapi nak kata pencuri,mangga elok lagi kat pintu. Semua tingkap tak terkopek. Semua elok lagi ni. Ke aku mengigau pergi susun semua ni kat lantai?ah sudah...

Pukul lapan aku dah terpacak depan mesin punch card. Aku lagi yang gantikan si Suvitha hari ni. Tapi tak apa..duit masyukkk. Dapat berita Suvitha dapat baby boy. Tapi kena duduk wad dulu sampai berat betul-betul cukup. Lega dengar. Dan nampaknya malam ni aku balik lewat lagi. Malamnya lepas aku mengemas apa yang patut aku pun hidupkan motor aku untuk balik rumah. Dalam perjalanan balik aku singgah beli burger dulu dekat kedai tak jauh dari lorong aku tu. Aku hairan kenapa semua pandang aku semacam je. Atas bawah diorang tengok aku. Dah bayar semua aku pun balik. Tapi motor aku rasa berat tiba-tiba weh. Sampai rumah aku baca apa yang patut baru aku masuk rumah. Takut ada yang mengikut pula. Bukak pintu nampak Lisa tengah layan movie kat depan tv. Aku pun terus pergi mandi lepas tu keluar balik.

"Eee...pengotor la kau...!" Bekas tapau ada tulang ayam terbuka depan tv,dengan bungkusan keropok lagi depan tv. Si Lisa ni dah masuk bilik pulak. Dah la sepahkan ruang tamu. Aku juga yang kemas. Burger aku tadi aku simpan dalam peti ais buat sarapan pagi esok.

Esoknya aku cakap dekat Lisa supaya jangan sepahkan ruang tamu lagi. Lisa buat muka pelik dekat aku.

"Aku tidur awal kot malam tadi..pukul sembilan dah tidur. Bila masa pulak aku tengok tv?"kata Lisa.
Aku lagi la pelik weh..aku diamkan saja perkara ni. Malam esoknya waktu aku sampai depan rumah aku tengok lampu rumah terbuka semua. Dah kenapa ni terang benderang ni? Buka pintu nampak Lisa berbungkus selimut atas sofa.

"Weh...aku ingat kau tadi weh. Rupanya kau belum balik..huu.." Lisa menangis.

"Bila?"tanyaku.

"Baru je tadi jadi kat aku. Aku bangun dengar bunyi orang memasak. Ingatkan kau masak. Bising gila kat dapur tadi. Bila aku keluar bilik tengok-tengok lampu dapur tutup. Terus aku bukak semua lampu rumah ni."cerita Lisa.

"Jom tidur rumah Kak Mas malam ni."ajak Lisa. Kami pun pergi rumah Kak Mas yang selang dua buah rumah dari rumah kami. Nasib baik Kak Mas belum tidur. Kami ceritalah apa yang terjadi tadi. Kak Mas ni ada abang yang jadi perawat di Darul Syifa tau. Jadi kami terus set masa untuk jumpa esok di rumah kami.

Pagi tu aku dengan Lisa balik rumah terkejut tengok rumah macam tongkang pecah. Baju-baju kami semua benda tu humban ke ruang tamu. Dapur lagi la..air terbuka,periuk belanga semua atas lantai. Ada beberapa gelas yang pecah di lantai. Tandas pun habis berselerak dengan paip terbuka. Entah apa yang di dengki benda ni aku pun tak tahu. Terpaksalah aku dengan Lisa kemas mana yang sempat dahulu. Waktu abang Kak Mas datang tu dekat atas bumbung dengar benda berlari sambil cakar-cakar bumbung.

Aku dengan Lisa tak berani duduk dalam rumah waktu rawatan tu. Kami duduk di depan pintu je. Abang Kak Mas kata ada dua ekor yang dia berjaya tangkap. Dua ekor ni tak suka tengok rumah kami bersih. Lagi satu dia tak suka Lisa ni mengaji. Sebab tu dia sepahkan barang dalam rumah. Kami tanya la dari mana benda ni datang sebab sebelum ni rumah sewa kami okey je.

"Mungkin ada yang tak sengaja buka pintu untuk dua ekor ni masuk."kata Abang Kak Mas. Masa ni baru Lisa teringat yang dia balik kerja petang tu dia ada dengar bunyi orang bagi salam. Dia pun sahut je dari dapur. Tapi tak da pulak orangnya. Dan malam tu aku pulak yang jawab salam waktu tengah mamai tu. Patutlah dua ekor ni boleh masuk..haih...lain kali nak kena berhati-hati jawab salam.

CHERITAWhere stories live. Discover now